trilobiet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: trilobiet

Bericht door ziepe » 23 mar 2005, 00:22

ook zie ik (met het blote oog dan) géén facetten op de ogen...

dit terzijde.

Ziepe

The earth has music for those who listen.

ziepe

Bericht door ziepe » 23 mar 2005, 00:26

helaas kan ik ook niet zeggen waar het fossiel vandaan komt... helaas... alhoewel ik een donkerbruin vermoeden heb dat het uit Marokko komt.

Ziepe

radiaspis
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door radiaspis » 23 mar 2005, 07:34

De trilobiet zal inderdaad uit Marokko of een buurland daarvan komen, waar hij ook wordt gevonden. Metacanthina is zeker verschillend van Hollardops. Het makkelijkst om ze uit elkaar te houden is het aantal segmenten in het middenlijf. Van alle trilobieten die horen tot deze subfamilie (Asteropyginae), dus met wangstekels en staartstekels, heeft Hollardops als enige 10 segmenten; de rest allemaal 11. Lieberman & Kloc (1997) beschreven de trilobiet als Philipsmithiana, en zijn vergeten te tellen hoeveel segmenten er waren. Zij meldden er 11! Maar in hetzelfde jaar beschreef Morzadec de trilobiet als Hollardops, hij had wel het bijzondere aantal van 10 segmenten opgemerkt. Omdat Morzadec\'s publicatie net iets eerder is verschenen in hetzelfde jaar, heeft zijn naam voorrang gekregen. Heel soms zie je Philipsmithiana nog gebruikt worden, maar dat is dus een synonym van Hollardops.

Duidelijk zo? ;)

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: trilobiet

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 08:11

ziepe schreef:
ook zie ik (met het blote oog dan) géén facetten op de ogen...

dit terzijde.

Ziepe
teken van nepheid! probeer eens met een roodgloeiende naald erin te steken? pas wel op dat je jezelf niet brandmerkt, zoals bij mij bijna het geval was :)

en nog een vraagje: die van mij vertoont prachtig detail, heeft de \"vuurproef\" doorstaan, heeft eeen breuklijn, dit is ook een kenmerk van echte trilo\'s, de steen rondom is ook echt, de restjes steen bovenop zijn echt...
het enigste wat niet echt is zijn een paar stukjes neppe steen om de breuk te verbergen, maar dat zij ze vergeven.

zijn er nog meer mogelijkheden om uit te testen of hij nep is, of is dit voldoende om met zekerheid te zeggen dat hij echt is?

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

ziepe

Bericht door ziepe » 23 mar 2005, 11:06

@ Casper: roodgloeiende naald ?!? Wat zou ie dan wel (of niet) mogen doen ?

Trouwens, niet alle trilo\'s hebben duidelijke facetten op de ogen - of toch ? Heb ook gekeken of er geen luchtblaasjes/belletjes op het lichaam van de trilo zitten (om eventueel vals van echt te onderscheiden): heb er geen gevonden. Moet ik een meer gedetailleerde foto online zetten ?

@radiaspis: zéér duidelijk! Merci!

Ziepe

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 11:53

hij zou dan niet mogen smelten. idd niet alle trilo\'s hebben duidelijke facetogen, maar deze hoort dat wel te hebben.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 23 mar 2005, 11:57

Weten jullie zeker dat de onderkant niet nep is?
Op de foto lijkt het of ik een duidelijke scheiding kan zien.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

ziepe

Bericht door ziepe » 23 mar 2005, 12:43

ik zal vanavond een paar gedetailleerde foto\'s nemen van boven en onderkant.

Verder heb ik eens met goeie belichting en een krachtig vergrootglas gekeken en er zijn idd nog tekenen van facetten, dus oef deze test is al ok. De test met de gloeiende naald zal ik vanavond ook toepassen, verder lijkt de steen waarin ze zitten uit 1 geheel te bestaan, alhoewel dat bij een van de 2 er duidelijk zichtbaar is (aan de onderkant dan) dat er geplakt is geweest. Nu ja, foto\'s volgen... ben es benieuwd.

Ziepe

[Bewerkt door ziepe op 23-03-2005 om 12:43 NL]

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: trilobiet

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 16:38

ziepe schreef:
ik zal vanavond een paar gedetailleerde foto\'s nemen van boven en onderkant.

Verder heb ik eens met goeie belichting en een krachtig vergrootglas gekeken en er zijn idd nog tekenen van facetten, dus oef deze test is al ok. De test met de gloeiende naald zal ik vanavond ook toepassen, verder lijkt de steen waarin ze zitten uit 1 geheel te bestaan, alhoewel dat bij een van de 2 er duidelijk zichtbaar is (aan de onderkant dan) dat er geplakt is geweest. Nu ja, foto\'s volgen... ben es benieuwd.

Ziepe

[Bewerkt door ziepe op 23-03-2005 om 12:43 NL]
ja tekenen van facetten, ze moeten goed zichtbaar zijn. neppe trilo\'s die zijn gegoten uit kunsstof vertonen niet veel details, omdat er niet zo precies gegoten kan worden. wel kunnen er natuurlijk nog restjes van facetogen zitten, maar van kunsstof kun je ze volgens mij niet helemaal perfect krijgen.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

ziepe

Bericht door ziepe » 24 mar 2005, 14:20

Hollardops merocristata of Hollardops burtandmimiae?

Ik kan visueel geen onderscheid maken... enig idee waar ik meer info kan vinden over \"Hollardops\" ?

ziepe

[Bewerkt door ziepe op 24-03-2005 om 14:40 NL]

[Bewerkt door ziepe op 24-03-2005 om 14:40 NL]

Gesloten