Zee egel uit CBN
Antw: Zee egel uit CBN
Camerogalerus cylindricus (Lamarck, 1816)
Camerogalerus eindigt op -us en is dus mannelijk.
Camerogalerus eindigt op -us en is dus mannelijk.
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Merci, weer wat wijzer geworden.
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Bedankt voor de aanvulling Louis, heb het veranderd. Is er verder een reden dat er twee verschillende naamsaanduidingen gebruikt worden? Oftewel, is er uberhaupt zoiets als een \'mannelijk\' en een \'vrouwelijk\' zee-egel? Dacht dat zee- egels tweeslachtig zijn?
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2008 om 10:58 NL]
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2008 om 10:58 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Ben niet zo thuis in \"hoe zeeëgels het doen\" maar weet wel van het bestaan van fossiele \"buidel-zeeëgels\" / \"marsupial echinoids\", welke sexueel dimorphisme vertonen; i.e. het mannelijke en vrouwelijke exemplaar verschillen qua uiterlijk van elkaar.
Bijvoorbeeld: Willungaster scutellaris (http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=750) en een paar andere soorten uit Australië waarvan ik zo 1-2-3 de naam niet meer weet.
Cheers,
Paul
Bijvoorbeeld: Willungaster scutellaris (http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=750) en een paar andere soorten uit Australië waarvan ik zo 1-2-3 de naam niet meer weet.
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ok, bedankt Paul. Misschien dat het verlossende antwoord nog komt. Zal zelf ook nog zoeken naar literatuur (iemand tips?!).
Verder een vraagje over de vorm. Ik heb nu drie egels van dit soort, die erg verschillen in hoogte en grote, maar ook \'bolling\'. Bijgevoegd twee foto\'s. Links (op foto 2) de egel uit CBN, rechts die uit Rheine. Betreft het hier eenzelfde soort of heeft dit te maken met de leeftijd?
Groet
Toevoeging: http://www.echinologia.com/thumbsirregu ... /index.htm en http://www.paleomania.com/archive-06-6-2007.html (uit de groeve Dannes!)
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2008 om 12:15 NL]
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2008 om 12:29 NL]
@Paul,
Hoe zeeëgels \'het\' doen? Wel zeer voorzichtig natuurlijk en het mannetje is duidelijk te onderscheiden: hij heeft een \'pinnetje\' meer!!
Nee , alle gekheid op een stokje: zeeëgels zijn op enkele hermafrodieten na , ofwel vrouwelijk ofwel mannelijk. Door openingen op de genitale platen aan de top van de zeeëgel worden eitjes , danwel sperma vrijgegeven. De bevruchting vind plaats in de planktonlaag.
Daarom zie je zeeëgels altijd in groepjes op de zeebodem rondscharrelen. De kans op bevruchting is dan groter dan bij een solitair bestaan.
@GJ,
Dat een zeeëgelnaam mannelijk danwel vrouwelijk is hangt uitsluitend af van de latijnse naamgeving. De namen op -us zijn mannelijk, de namen op -um onzijdig! (hoe kan dat nou
)
Echinocorys bijvoorbeeld is een instinker en is vrouwelijk. Het is dus Echinocorys scutata en niet scutatus.
[Bewerkt door Plikona op 27-06-2008 om 20:47 NL]
Hoe zeeëgels \'het\' doen? Wel zeer voorzichtig natuurlijk en het mannetje is duidelijk te onderscheiden: hij heeft een \'pinnetje\' meer!!

Nee , alle gekheid op een stokje: zeeëgels zijn op enkele hermafrodieten na , ofwel vrouwelijk ofwel mannelijk. Door openingen op de genitale platen aan de top van de zeeëgel worden eitjes , danwel sperma vrijgegeven. De bevruchting vind plaats in de planktonlaag.
Daarom zie je zeeëgels altijd in groepjes op de zeebodem rondscharrelen. De kans op bevruchting is dan groter dan bij een solitair bestaan.
@GJ,
Dat een zeeëgelnaam mannelijk danwel vrouwelijk is hangt uitsluitend af van de latijnse naamgeving. De namen op -us zijn mannelijk, de namen op -um onzijdig! (hoe kan dat nou

Echinocorys bijvoorbeeld is een instinker en is vrouwelijk. Het is dus Echinocorys scutata en niet scutatus.
[Bewerkt door Plikona op 27-06-2008 om 20:47 NL]
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Thanks!! Weer en beetje \'wijzer\'!
Er was een kapitale fout geslopen in de reactie van mij hierboven. Letterlijk tussen \'de soep en de patatten\' kan zoiets gebeuren.
Zeeëgels zijn natuurlijk niet \'tweeslachtig\' maar hebben \'twee geslachten\' , namelijk is de één vrouwelijk en een ander exemplaar natuurlijk mannelijk.
Sommige experten menen aan de grootte van de poriën in de genitale platen te kunnen zien of het een mannetje of een vrouwtje is.
Voor deze kapitale blunder nogmaals mijn verontschuldiging.
Zeeëgels zijn natuurlijk niet \'tweeslachtig\' maar hebben \'twee geslachten\' , namelijk is de één vrouwelijk en een ander exemplaar natuurlijk mannelijk.
Sommige experten menen aan de grootte van de poriën in de genitale platen te kunnen zien of het een mannetje of een vrouwtje is.
Voor deze kapitale blunder nogmaals mijn verontschuldiging.
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 635 times
Geluksvogel! Tijdens de maaltijd mag ik van mijn vrouw NOOIT even naar de tv of de computer 
[Bewerkt door Spongebob op 29-06-2008 om 19:33 NL]

[Bewerkt door Spongebob op 29-06-2008 om 19:33 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Gigantische zee egel uit Rheine.

Nog even terugkomend op de vraag van de grote van een Cameragolerus cylindricus. Hoe groot kan die worden?
Ik was van de week (afgelopen weekend) even in de groeve en zag er deze. Een gigantisch groot exemplaar!!!
Echt onvoorstelbaar.
Wie hem wil hebben moet hem zelf ophalen in de groeve. Ik kon hem niet in de tas krijgen.
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 29-06-2008 om 19:09 NL]