oude jasjes...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Ceraurus
oude jasjes...

Bericht door Ceraurus » 12 jul 2008, 15:52

Afbeelding

Afbeelding

Dag iedereen,

weer even een presentatie van een nieuw stuk.
Het betreft een plaat uit de Kopanina formatie uit het tsjechisch Siluur (Kosov).
Deze plaat met de soort Acanthalomina minuta vertelt ons weer een verhaal.
Ik zou in deze niet direct willen spreken van een \'death assemblage\' of een \'mass-mortality-plate\', populaire termen voor dergelijke opeenhopingen van trilobieten (fossielen). Gezien het feit dat het hier gaat om enkel delen van trilobieten (cephala, thoracis, pygidia en librigenae) kunnen hier een aantal dingen gebeurd zijn.
Teneerste kan het een verzamelgebied of -plaats geweest waar de diertjes (veilig) konden vervellen. Een tweede optie is dat de vervellingen naar dit punt (bijeen)gespoeld zijn. Tenslotte blijft ook de optie dat het gestorven dieren zijn die later uiteengevallen verspoeld zijn naar deze huidige positie waar wij ze ongeveer 410 miljoen jaar later versteend vonden.
Wie het weet mag het zeggen, mijn oude jasjes gaan in de textielcontainer.....

<:{{{{{>

[Bewerkt door Ceraurus op 12-07-2008 om 14:54 NL]

Trilobiti Ceská Republika

nestor
Antw: oude jasjes...

Bericht door nestor » 12 jul 2008, 19:23

Of de overblijfselen van een parenparty?
Mooi stuk weer Tomas.:)

De senioribus nil nisi bene

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 12 jul 2008, 23:00

Hoi!!

Dit is inderdaad een zeer mooie vondst.;)

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 12 jul 2008, 23:09

Fraai plaatje.
Optie 2 LIJKT mij het meest voor de hand liggen.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 13 jul 2008, 20:18

Ik durf het niet te zeggen Alfer. De fossielen zijn (voor zover zichtbaar) delen en liggen zowel recht als op de kop. Ik weet ook niet hoe de soort vroeger leefde en zich vervelde. Er bestaan meerdere theorieen over onder andere de wijze van vervellen.

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 13 jul 2008, 22:39

Interessante theorieën hoor, wel bijzonder dat het enkel trilobiet-restanten zijn, zo\'n massale opeenhoping zie je maar zelden.
Zou het dan toch optie 1 zijn ? ;)
Leuk om over na te denken.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Robii
Contacteer:

Bericht door Robii » 13 jul 2008, 23:05

ik ga voor optie dat het door de stroming naar een plek toe is gebracht en daar is gesetteld

http://www.freewebs.com/robbysfossilsite/

Hoplites

Bericht door Hoplites » 14 jul 2008, 00:07

Prachtig!

Zijn er nu bepaalde beestjes die zich vervellen, misschien net zo als de trilo\'s toen, die een bepaalde beschutte plek steeds gebruiken om dit te doen? Op het moment dat je net verveld bent, ben je extra kwetsbaar, toch?

Marietta

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 14 jul 2008, 00:12

Zeer interessant onderwerp! Ik ken te weinig af van trilos en hun mogelijke leefgewoontes (voor zover die al gekend zijn), maar wil toch ook mijn steentje bijdragen. Mij LIJKT een samenspoeling onwaarschijnlijk, omdat er zo op \'t zicht fragmenten van duidelijk verschillende grootte aanwezig zijn? Dit zou volgens mij eerder wijzen op een vervellingsplaats? Bovendien, om welke soort(en) gaat het? Als het één soort is, denk ik nog meer in de richting van een vervellingsplaats. Zouden er bij verspoelingen niet verschillende soorten door elkaar voorkomen? Misschien zijn er antwoorden te vinden op deze site: http://www.trilobites.info/ ?
Kan je tenslotte een idee geven van de korrelgrootte van het gesteente? Hoe fijner, hoe minder energie er \"voor handen\" was tijdens de sedimentatie ...

[Bewerkt door tandenzoeker op 13-07-2008 om 23:13 NL]

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gesloten