Namen van ammonieten gevraagd..

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Namen van ammonieten gevraagd..

Bericht door Frederik » 14 jul 2008, 17:45

Zonder nauwkeurige vindplaatsgegevens is determinatie erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Dan leer je hier meteen dat het erg belangrijk is om deze gegevens goed bij te houden, en dat een fossiel daalt in waarde als deze gegevens niet kunnen gegeven worden.

Goed, wat ik wel durf zeggen is het volgende:
- 19: Pleuroceras sp.
- 21, 27, 28, 31: Hildoceras sp.

De andere waag ik mij niet aan. Tot op soortniveau determineren lijkt me zinloos, gezien het ontbreken van achtergrondinfo.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Namen van ammonieten gevraagd..

Bericht door Benjamin » 14 jul 2008, 17:48

nestor schreef:
Beste Benjamin
Wat moeten we nu met Du, Fr en It?
Lees het commentaar van tandenzoeker op de oester-topic maar eens goed.
vr.gr.
Heb ik gelezen!! Ik bedoel natuurlijk: Duitsland, frankrijk en Italië... het spijt me als het erg onduidelijk was.;)

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 14 jul 2008, 17:51

Frederik schreef:
Zonder nauwkeurige vindplaatsgegevens is determinatie erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Dan leer je hier meteen dat het erg belangrijk is om deze gegevens goed bij te houden, en dat een fossiel daalt in waarde als deze gegevens niet kunnen gegeven worden.

Goed, wat ik wel durf zeggen is het volgende:
- 19: Pleuroceras sp.
- 21, 27, 28, 31: Hildoceras sp.

De andere waag ik mij niet aan. Tot op soortniveau determineren lijkt me zinloos, gezien het ontbreken van achtergrondinfo.

Oké, hartelijk bedankt;)
Ik heb sommige fossielen gekregen en sommige gekocht voor een prikkie.. dat zijn precies de fossielen waar ik de vindplaatsen niet van heb.

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 14 jul 2008, 18:35

Ik denk dat nummer 20 een pyrit ammonietje is.

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 15 jul 2008, 00:23

Kijk hier maar eens tussen http://www.ammonites.fr/dalle.htm

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 15 jul 2008, 09:39

Gerrit-Jan schreef:
Kijk hier maar eens tussen http://www.ammonites.fr/dalle.htm

Groet
Bedankt!! Dit is een hele handige site... Ik heb er al even naar gekeken en ik zie er volgens mij wel een paar ammo\'s terug, die ik heb;) Ik heb nu alleen niet zo heel veel tijd maar ik ben er vanavond weer!!!

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 15 jul 2008, 17:37

Hoi iedereen!!

Ik heb nog eens gekeken op die link van Gerrit-Jan...

Ik heb dit gevonden... (maar het rare eraan is: ze komen uit andere landen) Kan het dan nog wel dezelfde ammoniet zijn?

Nummer 4 : http://www.ammonites.fr/Fiches/0756.htm

Nummer 8 : http://www.ammonites.fr/Fiches/0444.htm

Nummer 12 : http://www.ammonites.fr/Fiches/0503.htm

Nummer 18 : http://www.ammonites.fr/Fiches/0374.htm

Nummer 23 : http://www.ammonites.fr/Fiches/0174.htm

Kan iemand dit bevestigen??

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 15 jul 2008, 18:56

Benjamin schreef:
Hoi iedereen!!

Ik heb nog eens gekeken op die link van Gerrit-Jan...

Ik heb dit gevonden... (maar het rare eraan is: ze komen uit andere landen) Kan het dan nog wel dezelfde ammoniet zijn?

MVG,

Benjamin

de zee was heeeeeeeeeeeeel groot ;)

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 jul 2008, 19:53

Benjamin schreef:
(maar het rare eraan is: ze komen uit andere landen) Kan het dan nog wel dezelfde ammoniet zijn?
De kans is erg klein dat het over dezelfde soorten gaat. Op dit moment determineer je op basis van oppervlakkige gelijkenis, en zo begeef je je op glad ijs.

Ideaal ga je als volgt tewerk:
Normaal gezien, als een fossiel op een goede manier verzameld wordt, ken je nauwkeurig de locatie waar het gevonden is. Je kan dan op basis van geologische kaarten en wetenschappelijke literatuur op zoek naar gegevens over de laag waaruit het fossiel komt (stratigrafie). Vaak moet je verschillende bronnen raadplegen, of beroep doen op kenners die je in de juiste richting wijzen.
Het is uit de literatuur dat je kan weten op basis van welke kenmerken je de ene soort kan onderscheiden van de andere. Dan moet je nog het geluk hebben dat je fossiel goed genoeg bewaard is om de kenmerkende eigenschappen van de bewuste soort te kunnen zien.

Pas dan kan je eigenlijk een uitspraak doen over de soort.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, soorten die zo kenmerkend zijn dat verwarring haast onmogelijk is. Maar het geeft een beeld van hoe ingewikkeld de determinatie van fossielen kan zijn.

Neem nu bijvoorbeeld \'ammoniet\' nummer 4. Het lijkt erop dat je in het lijstje op zoek bent gegaan naar een ammoniet met grove ribbels, matig involuut, en gek genoeg, met dezelfde kleur en glans, hoewel dat laatste niet echt relevant is. Je belandt bij Vascoceras glabrum, uit het Cenomaan van Nigeria.
Ik kan je keuze niet goed evalueren, omdat je in de eerste plaats geen duidelijke foto van het fossiel hebt geplaatst (bovendien maar van 1 zijde, de rugzijde is minstens even belangrijk!), MAAR ik heb een vermoeden dat jouw fossiel wel eens een Ceratiet kan zijn. Kijk de sutuur eens goed na wil je? Als dit het geval is vergis je je maar liefst minstens 100 miljoen jaar, en zit je in de verkeerde orde!

De subklasse ammonoidea kent de orde van de ammonitida (waar de ammonieten zoals jij ze kent inzitten), de orde van de Goniatitida (incl. goniatieten), en de orde van de Ceratitida (waar ik vermoed dat nummer vier deel van uitmaakt). De twee laatsten zijn \'primitiever\'. Meestal is een duidelijk onderscheid te maken door naar de sutuurlijnen te kijken. (voor hulp, zie hier: http://www.fossiel.net/informatie/glossarium.php bij \'ammonieten\').
De Vascoceras op de site van Chatelier heeft duidelijk ammonitide sutuurlijnen. Dit verschil is dus in eerste instantie veel belangrijker dan de oppervlakkige gelijkenis tussen de foto\'s.

Ook al gaat het niet om een ceratiet (nogmaals, de foto is niet duidelijk genoeg om het met zekerheid te zeggen), ik denk dat met dit voorbeeld wel duidelijk is dat determineren met de natte vinger, ongetwijfeld een leuke bezigheid, niet erg zinvol is.

[Bewerkt door Frederik op 15-07-2008 om 18:53 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Namen van ammonieten gevraagd..

Bericht door Benjamin » 15 jul 2008, 20:10

Frederik schreef:
........ik denk dat met dit voorbeeld wel duidelijk is dat determineren met de natte vinger, ongetwijfeld een leuke bezigheid, niet erg zinvol is.

[Bewerkt door Frederik op 15-07-2008 om 18:53 NL]
Ik heb ook het idee dat het niet erg zinvol is... U heeft inderdaad gelijk. Nu heb ik weer wat geleerd;) Ik ga proberen om binnenkort even goede foto\'s te maken (ook van rugzijde). Ik ga ook vanavond nog even informatie opzoeken over het determineren van ammonieten.. Dat is handig voor de volgende keren. In ieder geval voor dit informatieve berichtje..:)

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Gesloten