Lachen met creationisten
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
- Paralititan
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Lachen met creationisten
Daar heb je gelijk in, ik heb verkeerde woorden gebruikt. Maar ik dacht toch echt dat ik een wetenschapper had horen zeggen dat de evolutie nooit 100% was bewezen, ook al geloofde hij ook (net als ik) dat het wel waar was. Ik dacht in een documantaire over Lucy. Maar dan zal ik het me wel verkeerd herinnerd hebben.Frederik schreef:Het loont misschien de moeite om eens na te denken over het verschil in betekenis van het woord \'theorie\' in een wetenschappelijke context, en een alledaagse context.Paralititan schreef:
Met alles wat ik er over weet is het mij behoorlijk duidelijk. Maar zelf wetenschappers noemen het een theorie.
Het gaat in principe over heel verschillende termen, die vaak verward worden (zoals hier).
Antw: Lachen met creationisten
We doen hier wel erg lacherig over creationisme, maar levensvormen zitten zo complex en intelligent gebouwd in elkaar, dat nog niemand mij heeft kunnen uitleggen hoe complex leven uit niets kan ontstaan.Natuurlijk theorieen genoeg, maar verder komt men toch niet. We doen wel alsof we veel (alles) weten,maar inzichten veranderen nog steeds omdat we niet alle feiten kennen en er nog steeds nieuwe kennis toegevoegd wordt. Pas als we echt alles weten, kun je pas echt lacherig doen.
- Paralititan
Antw: Antw: Lachen met creationisten
Het is inderdaar niet echt netjes om zo lacherig te doen, maar het creationisme is gebaseerd op niets. Behalve op een boek, waarvan nietmand echt weet door wie het is geschreven. En er zijn 0 bewijzen voor dat het waar is. Terwijl voor de evolutie toch heel veel aanwijzingen/bewijzen zijn (of hoe je het ook wilt noemen), zoals ik al zei in mijn eerdere posts.HermanR schreef:
We doen hier wel erg lacherig over creationisme, maar levensvormen zitten zo complex en intelligent gebouwd in elkaar, dat nog niemand mij heeft kunnen uitleggen hoe complex leven uit niets kan ontstaan.Natuurlijk theorieen genoeg, maar verder komt men toch niet. We doen wel alsof we veel (alles) weten,maar inzichten veranderen nog steeds omdat we niet alle feiten kennen en er nog steeds nieuwe kennis toegevoegd wordt. Pas als we echt alles weten, kun je pas echt lacherig doen.
Het proces waardoor levensvormen ontstaan is grotendeels bekend.HermanR schreef:
maar levensvormen zitten zo complex en intelligent gebouwd in elkaar
Ik heb trouwens moeite met de woorden \'intelligent gebouwd\', misschien omdat het een schepper suggereerd.
Nog niet, de wetenschap is er nog maar net mee bezig, de natuur heeft een enorme voorsprong. Ik denk dat de tijd zal komen dat men dat wel zal weten.dat nog niemand mij heeft kunnen uitleggen hoe complex leven uit niets kan ontstaan.
Ook zal dan bekend zijn wat leven zoals wij dat kennen precies inhoud.
De evolutie-leer zal vervangen worden door iets wat nog veel verder gaat, maar ze zal nog steeds \'juist\' blijven.
En dan heb ik het nog niet eens over inzichten in mogelijk andere levensvormen dan die hier op aarde.
Onjuist, ik denk dat heel veel (zoniet alle) wetenschappers diep in hun hart beseffen dat ze niet meer dan een glimp van de waarheid kunnen overzien.We doen wel alsof we veel (alles) weten
Ik kan niet in de toekomst kijken, mischien gebeurt dat nooit, wie weet misschien ook wel.Pas als we echt alles weten, kun je pas echt lacherig doen.
[Bewerkt door Alfer op 15-07-2008 om 22:00 NL]
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De diversiteit en complexiteit van levensvormen is niet in strijd met wat we weten over evolutie. Meer zelfs, het wordt door de evolutieleer verklaard. Levensvormen zijn niet gebouwd, en al zeker niet intelligent. Anders had ik wellicht geen blinde vlek in mijn oog, en geen appendix die elk moment kan gaan etteren.HermanR schreef:
We doen hier wel erg lacherig over creationisme, maar levensvormen zitten zo complex en intelligent gebouwd in elkaar,
Ook daar bestaan al wel wat goede ideeën over. We hoeven nu ook weer niet te doen alsof de wetenschap op dat vlak nog volledig in het duister tast.dat nog niemand mij heeft kunnen uitleggen hoe complex leven uit niets kan ontstaan.
O, je bedoelt theorieën zoals de theorie van de gravitatie? Als ik van 11 hoog spring, weet ik dank zijn de wetenschap met aan 100% zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik naar beneden zal vallen. Is het volgens jou nodig hieraan te twijfelen?Natuurlijk theorieen genoeg, maar verder komt men toch niet.
Dat vind ik nu net typisch voor creationisten en andere religieus literalistische strekkingen. En het gaat net niet op voor wetenschap, waar de essentie net bestaat uit het trachten falcifiëren van hypotheses.We doen wel alsof we veel (alles) weten,
Toegepast op evolutie gaat het steeds om verfijningen en nieuwe inzichten (vb. na een nieuwe vondst) die echter gaan over details of mechanismen binnen de theorie, niet over de fundamenten van de theorie zelf.maar inzichten veranderen nog steeds omdat we niet alle feiten kennen en er nog steeds nieuwe kennis toegevoegd wordt.
Kom zeg. Met die hoed kan ik anders nu al smakelijk lachen.Pas als we echt alles weten, kun je pas echt lacherig doen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Uit de EOS van juni 2008:
Hagedissen evolueren ongezien snel
Op 36 jaar tijd hebben hagedissen die door biologen op een eiland werden uitgezet, opmerkelijke wijzigingen ondergaan.
In 1971 lieten biologen enkele ruïnehagedissen (Podarcis sicula) los op het eiland Pod Mrcaru in de Adriatische zee. De diertjes waren afkomstig van het nabijgelegen eiland Pod Kopiste. Nu stellen onderzoekers ingrijpende wijzigingen vast van de vorm en de grootte van de hagedissenkoppen. De voornaamste reden daarvoor is het gewijzigde dieet van de diertjes. Vroeger voedden zij zich vooral met insecten, maar vandaag bestaat hun voedsel voor twee derde uit planten. Een krachtigere kop laat de hagedissen toe het taaie plantenmateriaal beter te vermalen. Het spijsverteringsstelsel van de reptielen heeft zich eveneens aangepast. Nieuwe structuren vertragen de doorgang van voedsel, zodat de vezelige kost door bacteriën kan worden bewerkt.
Volgens de onderzoekers is de ontdekking vooral bijzonder omdat de snelle evolutie ook de populatiegrootte en het gedrag van de dieren beïnvloedt. Doordat planten een constante voedingsbron zijn steeg het aantal hagedissen, en voelen die niet meer de behoefte om een territorium te verdedigen.
-DDC
Bron: PNAS
Hagedissen evolueren ongezien snel
Op 36 jaar tijd hebben hagedissen die door biologen op een eiland werden uitgezet, opmerkelijke wijzigingen ondergaan.
In 1971 lieten biologen enkele ruïnehagedissen (Podarcis sicula) los op het eiland Pod Mrcaru in de Adriatische zee. De diertjes waren afkomstig van het nabijgelegen eiland Pod Kopiste. Nu stellen onderzoekers ingrijpende wijzigingen vast van de vorm en de grootte van de hagedissenkoppen. De voornaamste reden daarvoor is het gewijzigde dieet van de diertjes. Vroeger voedden zij zich vooral met insecten, maar vandaag bestaat hun voedsel voor twee derde uit planten. Een krachtigere kop laat de hagedissen toe het taaie plantenmateriaal beter te vermalen. Het spijsverteringsstelsel van de reptielen heeft zich eveneens aangepast. Nieuwe structuren vertragen de doorgang van voedsel, zodat de vezelige kost door bacteriën kan worden bewerkt.
Volgens de onderzoekers is de ontdekking vooral bijzonder omdat de snelle evolutie ook de populatiegrootte en het gedrag van de dieren beïnvloedt. Doordat planten een constante voedingsbron zijn steeg het aantal hagedissen, en voelen die niet meer de behoefte om een territorium te verdedigen.
-DDC
Bron: PNAS
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
My armour is like tenfold shields, my teeth are
breath death!
breath death!
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
hier een hele verzameling van creationisten intervenisten(?) en andere figuren bij elkaar:
http://www.bibliotecapleyades.net/cienc ... m#contents
http://www.bibliotecapleyades.net/cienc ... m#contents
Groet,
Niels
Niels