Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
Bedankt voor de correctie, Frederik.
De naam zou ik dan moeten corrigeren naar Cyphaspis sp.?
met vriendelijke groet,
Mark
De naam zou ik dan moeten corrigeren naar Cyphaspis sp.?
met vriendelijke groet,
Mark
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Voor zover ik dit uit de foto kan opmaken, lijkt Cyphaspis sp. mij inderdaad de juiste genusnaam.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik heb onlangs twee nieuwe aanwinsten kunnen verwelkomen in de verzameling!
Een proetide met lichte beschadiging op de Cephalon, en een stukje thorax segment missende. (Foto 1 & 2)
En een vrij bijzondere trilobiet, iets dat werd aangeduid als "Thysanopeltis" (=Septimopeltis?), of hij ook daadwerkelijk uit de Mur komt is mij onduidelijk, met wat navragen kom ik daar wellicht nog wel achter.
Ik ben in ieder geval erg blij met deze aanwinst. Wellicht krijgt dit beestje nog een "staartje", alhoewel hij al een mooie staart heeft.
(Foto 3, 4 & 5)
Enjoy!
Mark
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
Kan goed kloppen. Inderdaad een bijzonder beest!MarkW schreef:
En een vrij bijzondere trilobiet, iets dat werd aangeduid als "Thysanopeltis" (=Septimopeltis?), of hij ook daadwerkelijk uit de Mur komt is mij onduidelijk, met wat navragen kom ik daar wellicht nog wel achter.
Mooi!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Mooie stukken Mark. Thysanopeltella?
vr.groet
Jan
vr.groet
Jan
De senioribus nil nisi bene
't Soort bepalen, dat is een beetje tricky, ik heb de hulp al ingeroepen van het Orakel op het gebied van trilobieten uit de Ardennen, hij kan ons wellicht meer vertellen over welke namen aan deze beestjes toebehoren.
met vriendeijke groet,
Mark
[Bewerkt door MarkW op 16-08-2008 om 18:43 NL]
met vriendeijke groet,
Mark
[Bewerkt door MarkW op 16-08-2008 om 18:43 NL]
Hoi Mark,
Kan je voor je Septimopeltis bevestigen dat er 24 randstekels aan het pygidium zitten? Dan gaat het vrijwel zeker om Septimopeltis magnispina (Maillieux 1938 ). De soort is ook bekend uit Treignes, net ten westen van Vireux, in Belgie. Echter, richting Treignes worden trilobieten in dit deel van de Jemelle Formatie waaruit zij afkomstig zijn, snel zeldzamer en zijn zij bij uitzondering compleet. In Vireux was hij al redelijk zeldzaam. Het lijkt mij dan ook waarschijnlijk dat deze daar vandaan komt.
Je proetide is een Cornuproetus of Diademaproetus. Er is een artikel in druk met daarin een twijfelachtige Diademaproetus uit Vireux, maar ik sluit niet uit dat beide genera hier voorkomen (vergelijk het gezamenlijke voorkomen van Diademaproetus en Cornuproetus in de Trilobitenfelder van Gees, Eifel).
Allart
[Bewerkt door Frederik op 18-08-2008 om 22:42 NL]
Kan je voor je Septimopeltis bevestigen dat er 24 randstekels aan het pygidium zitten? Dan gaat het vrijwel zeker om Septimopeltis magnispina (Maillieux 1938 ). De soort is ook bekend uit Treignes, net ten westen van Vireux, in Belgie. Echter, richting Treignes worden trilobieten in dit deel van de Jemelle Formatie waaruit zij afkomstig zijn, snel zeldzamer en zijn zij bij uitzondering compleet. In Vireux was hij al redelijk zeldzaam. Het lijkt mij dan ook waarschijnlijk dat deze daar vandaan komt.
Je proetide is een Cornuproetus of Diademaproetus. Er is een artikel in druk met daarin een twijfelachtige Diademaproetus uit Vireux, maar ik sluit niet uit dat beide genera hier voorkomen (vergelijk het gezamenlijke voorkomen van Diademaproetus en Cornuproetus in de Trilobitenfelder van Gees, Eifel).
Allart
[Bewerkt door Frederik op 18-08-2008 om 22:42 NL]
Ik zie dat Maillieux' publicatiedatum een smiley geworden is... uitgeschreven is het negentienachtendertig.
Allart
Allart