(onder) carboon fragment

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
carboon zjos
(onder) carboon fragment

Bericht door carboon zjos » 16 jul 2008, 21:27

Afbeelding

Afbeelding

beste mensen

vorige week kwam ik op een stukje steen uit waar redelijk wat trilo materiaal op te zien was, zo\'n zogenaamd \"kerhof\" zeg maar.

nu gaat het me in dit onderwerp niet om die trilobietjes maar om een fragment dat ook op één van die stukken steen te vinden is. dit kan ik niet direct thuis brengen.

mijn eerste indruk was dat het een fragment van een schaal is van een twee-kleppige, al ben ik bij deze sterk aan het twijfelen omwille van het voorkomen ervan. de kleur namelijk, het is in tegenstelling tot alle andere fossiel resten welke op deze stenen voorkomen donkerbruin/zwart. ik kan, indien het effectief een schaalfragment betreft, geen logische verklaring bedenken voor dit verschil met alle andere restanten op deze stenen aanwezig (ook twee-kleppigen).

ik weet niet wat ik hier van moet denken. misschien is er iemand die dit kan verklaren? of kent iemand dit?

het is gevonden op een onder-carboon (ivoriaan)vindplaats, in de buurt van Doornik.

vriendelijke groeten

Alfer
Contacteer:
Antw: (onder) carboon fragment

Bericht door Alfer » 16 jul 2008, 23:18

carboon zjos schreef:
mijn eerste indruk was dat het een fragment van een schaal is van een twee-kleppige, al ben ik bij deze sterk aan het twijfelen omwille van het voorkomen ervan. de kleur namelijk, het is in tegenstelling tot alle andere fossiel resten welke op deze stenen voorkomen donkerbruin/zwart. ik kan, indien het effectief een schaalfragment betreft, geen logische verklaring bedenken voor dit verschil met alle andere restanten op deze stenen aanwezig (ook twee-kleppigen).
Zoiets dergelijks heb ik ook gevonden, heel apart.
Ik denk dat je er zelf niet veel naast zit.
De schaal lijkt mij behoorlijk glad mogelijk is dat een verklaring.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

carboon zjos

Bericht door carboon zjos » 18 jul 2008, 18:21

hallo

bedankt voor de reacties

waarom dit fragmentje zwart is in tegenstelling tot de andere fossielen zal wellicht nog wel een (héél klein) raadseltje blijven voor me.

gelukkig zijn er nog de trilos om op in te zoomen!

groeten

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 19 jul 2008, 12:28

toen ik dit http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6870#63323 topic hier las, dacht ik: hey zou dat op dat Carboon topic misschien ... Aangezien het zo anders is van kleur en structuur dan al het andere Carboon materiaal (incl. bivalven), er in het Carboon al ammonieten/nautilussen waren, het toch een raadsel is/zal blijven enz. ... Je ziet maar.

[Bewerkt door tandenzoeker op 19-07-2008 om 11:28 NL]

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

carboon zjos

Bericht door carboon zjos » 22 jul 2008, 11:58

hallo

bedankt voor je reactie. mooie vondst is dat trouwens!
wat dit fragmentje zal zijn geweest...ik weet het niet. weggooien doe ik het niet, misschien komt er nog eens een compleet exemplaar (van wat het ook moge zijn) tevoorschijn!

groeten

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 jul 2008, 12:19

Ik vind het stuk vanop de foto\'s moeilijk te interpreteren. Misschien kan je eens aftoetsen of het geen (deel van een) hypostoom kan zijn van een trilobiet?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: (onder) carboon fragment

Bericht door Benjamin » 22 jul 2008, 12:28

Frederik schreef:
Ik vind het stuk vanop de foto\'s moeilijk te interpreteren. Misschien kan je eens aftoetsen of het geen (deel van een) hypostoom kan zijn van een trilobiet?
Ik heb ook stukken trilobiet.. die er zo uit zien.. misschien kan ik er vanmiddag even foto\'s van maken... kunnen we even vergelijken;)

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

carboon zjos

Bericht door carboon zjos » 23 jul 2008, 10:11

trilobiet materiaal? het zou me wel wat verbazen moet ik bekennen! maar eigenlijk is niets uit te sluiten. ik ben benieuwd naar het vergelijkings materiaal.

groeten

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 23 jul 2008, 10:19

Afbeelding

Afbeelding

Hoi!!

De eerste foto is misschien wel het beste te vergelijken met die van jou. Alleen moet je het dan vanaf de onderkant van de kop zien... de soort weet ik helaas (nog) niet.. Deze trilo\'s komen uit Weinsheim in Duitsland.. Ik hoop dat je hiermee wat verder kan komen..

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Gesloten