Determinatie gevraagd voor mijn vondsten/koopjes uit de streek rond Felenne.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Determinatie gevraagd voor mijn vondsten/koopjes uit de streek rond Felenne.

Bericht door Benjamin » 24 jul 2008, 15:14

.....ik geef van alles gratis weg om welke beginner dan ook een duwtje in de rug te geven....

Arjen[/quote]

Hier ben ik je nog steeds dankbaar voor;)

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Ceraurus
Antw: Determinatie gevraagd voor mijn vondsten/koopjes uit de streek rond Felenne.

Bericht door Ceraurus » 24 jul 2008, 16:06

ahum...ik wilde het nog subtiel zeggen Arjen...

Maar.....ik zweer nu echt te stoppen met het plaatsen van onzinnige, overbodige, niet relevante, buitenzinnige, obscene en aanstootgevende mailtjes en dit vootreffelijke FOSSIELEN-forum schoon te houden.

8)

Trilobiti Ceská Republika

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Determinatie gevraagd voor mijn vondsten/koopjes uit de streek rond Felenne.

Bericht door Frederik » 24 jul 2008, 17:25

ammonietje schreef:
Volgens mij komt de ammoniet uit marokko;
Ik zal proberen rustig te blijven. :D

The Stone doet een zeer berekende gok als hij zegt dat deze ammo lijkt op een Perisphinctes uit de regio Poitiers. Ik kan hem hier enkel in bijtreden, door te vergelijken met gelijkaardige stukken uit die regio uit mijn collectie.

Ik stel me grote vragen bij je opmerking dat deze uit Marokko zou komen. Niets valt uit te sluiten, maar ik heb nog nooit een ammo gezien die met zekerheid uit Marokko komt, die zo hard op een Perisphinctes uit de regio Poitiers lijkt. Bovendien heeft Harold vermoedelijk al wel heel wat ammonieten uit beide regios in zijn handen gehad.

We moeten hier, op basis van wat lauwe foto's en foutieve vindplaatsinfo, proberen om zinvolle uitspraken te doen over deze fossielen. Een minimum aan kennis en ervaring speelt hierbij een belangrijke rol.

BIJVOORBEELD relevant met betrekking tot de orthoceras:
http://www.uni-graz.at/bernd.kaufmann/W ... 0Reefs.pdf
http://palaeo-electronica.org/2002_2/go ... ndwana.pdf

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Determinatie gevraagd voor mijn vondsten/koopjes uit de streek rond Felenne.

Bericht door tandenzoeker » 24 jul 2008, 17:47

Frederik schreef:

Ik stel me grote vragen bij je opmerking dat deze uit Marokko zou komen. Niets valt uit te sluiten, (...)
Ze worden er misschien wel gemaakt :D.

Maar alle gekheid op een stokje. Ivm die brachiopode rechtsboven: ZOU kunnen (foto is niet al te geweldig en er ontbreekt een maataanduiding, hoewel je dat wel ongeveer kan inschatten ... hint, hint) Zit wel een schrijffout in: speciesnaam is ascendens, en volgens vlugvlug gelezen abstracts op 't web blijkt deze soort te zijn ondergebracht in 't genus Spinocyrtia. Op het naamkaartje moet dan eigenlijk komen: ?Spinocyrtia ascendens. Zie ook hier: http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... aats=Eifel
Nog een gratis tip, die ik ook al elders heb gegeven: gebruik de zoekfunctie van het forum en bezie ook eens de online fossielen database hier op 't forum. Je hebt toch vakantie, niet?

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 jul 2008, 18:18

Mijn opmerking over dat die ammo uit dezelfde bak zou komen als dat andere gepolijste dingetje was een 'grapje', sorry :D.
Maar ik kon het niet meer opbrengen om nog heel serieus antwoord te geven ;). Volgende keer eerst eens lekker zelf gaan kijken.
Domme vragen bestaan niet (zeggen ze), maar .... ach laat ook maar :D

Groeten uit Norge,

Martijn

tandenzoeker

Bericht door tandenzoeker » 24 jul 2008, 19:15

Wist je dat de verschillende genera in deze complexe groep van elkaar onderscheiden worden door de microscopische structuur van de schelp in doorsnede? Die wordt onderzocht in thin sections onder een microscoop met grote vergroting of onder een SEM of iets dergelijks. Dus als iemand die dit onderzocht heeft met wetenschappelijke argumenten afkomt in een hoogstaand tijdschrift zoals Journal of Palaeontology, neem ik aan dat dit dan wel zo zal zijn zeker? Ik ben daar onvoldoende van op de hoogte om dit tegen te spreken. Maar je doet maar, "goe bezig" zeggen ze bij ons ...

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 jul 2008, 19:22

tandenzoeker schreef:
Maar je doet maar,
Ik begon stilaan hetzelfde te denken. Vragen naar informatie is één, maar het nadien wegwuiven op basis van imaginaire websites...

Of mag ik dit niet luidop zeggen?

goe bezig :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

tandenzoeker

Bericht door tandenzoeker » 24 jul 2008, 19:26

Moet kunnen. Ik bedoel, ben aan 't bekomen van een nachtje Gentse feesten (véél water drinken), en "moet" er straks weer tegenaan, doe een poging om iets te determineren waar ik niet helemaal in thuis ben en dan dit? Ik ga van "goe bezig" mijn spreuk van de dag maken denk ik :P

Gesloten