Sigillaria
- Spinosaurushunter
Sigillaria

Deze sigillaria vonden we in de regio Elouges - Dour. Ik heb geprobeerd ze verder te determineren met de tabel op de site van H. Steur, maar kom er niet uit. Ze lijken erg op mekaar, maar toch zijn er kleine verschillen (ovaler, ronder, meer pluizen,... Is er iemand de ze nader kan determineren?
Alvast bedankt voor de hulp.
Thomas
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Sigillaria
Ja,
mooi gefotografeerd!
Groet
mooi gefotografeerd!
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hallo Thomas
sorry voor het wat late antwoord maar ik zag je berichtje pas gisterenavond.
Wat de Sigillaria betreft na veel opzoek werk
Foto 1: Sigillaria Mamillaris(Brogniart 1824)
Foto 2: Sigillaria Scutellata(Brogniart 1822)
Foto 3: ook S. Scutellata (maar sterk verweerd)
Foto 4: Kan ik echt niet determineren de structuur is teveel verweerd
Groeten
Anthonie
sorry voor het wat late antwoord maar ik zag je berichtje pas gisterenavond.
Wat de Sigillaria betreft na veel opzoek werk
Foto 1: Sigillaria Mamillaris(Brogniart 1824)
Foto 2: Sigillaria Scutellata(Brogniart 1822)
Foto 3: ook S. Scutellata (maar sterk verweerd)
Foto 4: Kan ik echt niet determineren de structuur is teveel verweerd
Groeten
Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Spinosaurushunter
Bedankt Anthonie voor de info en de moeite. Ik ben wel blij dat je ook tot de conclusie komt dat het om Sigillaria Mamillaris en Sigillaria Scutellata gaat. Ik dacht dit ook, maar was niet zeker. De literatuur over dit onderwerp lijkt niet echt overvloedig; ken jij soms een goed boek dat hulp kan bieden. Ik heb er nog enkele die van een duidelijk andere soort zijn.
Nog bedankt voor de schitterende uitstap!
Thomas
Nog bedankt voor de schitterende uitstap!
Thomas
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hallo Thomas
Voor de determinatie van alle soort bomen en varens, uit het Belgisch Carboon kan je 2 kanten uit, oftewel moet je de oude en antieke boeken en memoires van het Belgisch steenkoolwezen opzoeken in het KBIN waarin alle soorten die ooit gevonden zijn, staan beschreven. maar het nadeel is dat dat deze werken zeer duur zijn en in een soms redelijk slechte staat.
Een andere en betere manier is om 2 publicaties van de cercle géologique du Hainaut(CGH) te kopen voor de determinatie van alle planten. ze zijn te vinden op volgende site http://home.scarlet.be/~tsc87009/
John Suzy en ikzelf gaan op het einde van de maand naar Bernissart om de boeken te kopen voor het Junior Team. Mocht je echt zelf de 2 werken willen aankopen, laat haar dan misschien iets weten.
Groeten
Anthonie
Voor de determinatie van alle soort bomen en varens, uit het Belgisch Carboon kan je 2 kanten uit, oftewel moet je de oude en antieke boeken en memoires van het Belgisch steenkoolwezen opzoeken in het KBIN waarin alle soorten die ooit gevonden zijn, staan beschreven. maar het nadeel is dat dat deze werken zeer duur zijn en in een soms redelijk slechte staat.
Een andere en betere manier is om 2 publicaties van de cercle géologique du Hainaut(CGH) te kopen voor de determinatie van alle planten. ze zijn te vinden op volgende site http://home.scarlet.be/~tsc87009/
John Suzy en ikzelf gaan op het einde van de maand naar Bernissart om de boeken te kopen voor het Junior Team. Mocht je echt zelf de 2 werken willen aankopen, laat haar dan misschien iets weten.
Groeten
Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Spinosaurushunter