Cadzand: mag ik even bot doen?
Antw: Cadzand: mag ik even bot doen?

Hier is er eentje uit mijn verzameling.
Voor zover ik de sluitplaatjes uit mijn verzameling ken,hebben die allen de vorm van de mondopening.Een groefje langs de rand,en aan de andere groeiringen.Dit is iets heel anders zelfs de materie is ander,ze zijn erg hard,hebben geen randje of groeirandjes.
We zullen morgen eens flink "Googelen"
Theo
- sharkteethrene
@ Theo:
Ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk zal zijn?
Ik heb er enkele in een bakje liggen met de naam: ongedetermineerd,lol.
Groetjes,
Rene.
Ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk zal zijn?
Ik heb er enkele in een bakje liggen met de naam: ongedetermineerd,lol.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- notorynchus
1 = ?huidplaatje vis
2 = numuliet
3 = vissenwervel
4 = Tandplaten vis ( mss chimaera ?)
5 = krabbenschaar
6 = Linkse is waarschijnlijk een huidstekel van een rog ( raja clavata ), van de middelste kan ik niets maken , en de rechtse lijkt me een graafgang van een worm ( die je ook in Antwerpen kan vinden )
7 = Fosforietknollen
8 = Botfragmenten
9 = isurus hastalis
10 = Odontaspididae
11 = Physogaleus , het tandje in het midden onderaan betreft een ondontaspididae en de tand rechts is een galeocerdo aduncus
12 = Aetobatis + miliobatis
13 = koraal
14 = Megacardita planicosta (eoceen )+ muiltje + scaphella lamberti (mio-plioceen)+ fuikhoren + trivia + ocenebra erinacea
Gr. Frederik
[Bewerkt door notorynchus op 30-07-2008 om 10:26 NL]
2 = numuliet
3 = vissenwervel
4 = Tandplaten vis ( mss chimaera ?)
5 = krabbenschaar
6 = Linkse is waarschijnlijk een huidstekel van een rog ( raja clavata ), van de middelste kan ik niets maken , en de rechtse lijkt me een graafgang van een worm ( die je ook in Antwerpen kan vinden )
7 = Fosforietknollen
8 = Botfragmenten
9 = isurus hastalis
10 = Odontaspididae
11 = Physogaleus , het tandje in het midden onderaan betreft een ondontaspididae en de tand rechts is een galeocerdo aduncus
12 = Aetobatis + miliobatis
13 = koraal
14 = Megacardita planicosta (eoceen )+ muiltje + scaphella lamberti (mio-plioceen)+ fuikhoren + trivia + ocenebra erinacea
Gr. Frederik
[Bewerkt door notorynchus op 30-07-2008 om 10:26 NL]
Hartelijk dank voor al uw positieve reacties en de genomen moeite! Met uw determinaties zijn we reuze-blij en enorm geholpen. De gevonden spullen vormen hierdoor een nog grotere aanwinst dan ze al waren voor onze prille verzameling. Mochten er onder u nog mensen zijn, die ons tips kunnen geven of boeken kunnen aanraden voor het zelfdetermineren van fossielen (zodat we u minder lastig te hoeven vallen), dan horen we het graag.
Nogmaals dank voor uw inspanningen!
Groeten,
adekker.
Nogmaals dank voor uw inspanningen!
Groeten,
adekker.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Antw: Cadzand: mag ik even bot doen?
Het is in ieder geval geen operculum, oftewel een afdekplaatje voor de opening van een gastropode.Theo schreef:
Voor zover ik de sluitplaatjes uit mijn verzameling ken,hebben die allen de vorm van de mondopening.Een groefje langs de rand,en aan de andere groeiringen.Dit is iets heel anders zelfs de materie is ander,ze zijn erg hard,hebben geen randje of groeirandjes.
We zullen morgen eens flink "Googelen"
Er is geopperd dat het "Maagplaatjes" zouden zijn. Van welk dier? Functie van de plaatjes? Komt mij niet bekend voor in ieder geval.
Ik heb dit soort fossielen gedetermineerd als "Huidplaat van een rog". Ik sta open voor andere suggesties.
Zie ook afbeelding op de fotopagina: http://www.fossiel.net/determinatie/det ... ?zoek=4972
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Carcharias
- Contacteer:
foto 1: Huidplaatje van een vis (zie http://www.paleontology.nl/index.php?NF ... VsZGluZ2Vu)en zie http://robbinsfossielen.page.tl/Cadzand.htm voor de huidplaatjes uit m'n eigen verzameling
foto 2: Durf ik niet te zeggen
foto 3: Wervel beenvis
foto 4: Links tandplaat chimarei, rechts (ik denk schelp correct me if I'm wrong)
foto 5: krabbenschaartje
foto 6: 1= huidstekel rog, 2 = fosforiet knolletje, 3 = durf ik niet te zeggen.
foto 7: linker is een pect.. rechts fosforiet schelpen
foto 8 (=afbeelding 9.. gaat ineens van 7 naar 9 maar geeft niet) wat hastalisjes
foto 9: Carcharias sp.
foto 10: physochaleus sp. behalve de 2e van het onderste rijdje
foto 11: myliobatis sp.
foto 12: spons
foto 13: wat schelpen (schelpen determineren is niet m'n beste kant dusja
)
foto 14: zoals al eerder gezegd.. onmogelijk te determineren.
Zomaar even zin om te determineren
Vr. Gr. Robbin
foto 2: Durf ik niet te zeggen
foto 3: Wervel beenvis
foto 4: Links tandplaat chimarei, rechts (ik denk schelp correct me if I'm wrong)
foto 5: krabbenschaartje
foto 6: 1= huidstekel rog, 2 = fosforiet knolletje, 3 = durf ik niet te zeggen.
foto 7: linker is een pect.. rechts fosforiet schelpen
foto 8 (=afbeelding 9.. gaat ineens van 7 naar 9 maar geeft niet) wat hastalisjes
foto 9: Carcharias sp.
foto 10: physochaleus sp. behalve de 2e van het onderste rijdje
foto 11: myliobatis sp.
foto 12: spons
foto 13: wat schelpen (schelpen determineren is niet m'n beste kant dusja

foto 14: zoals al eerder gezegd.. onmogelijk te determineren.
Zomaar even zin om te determineren

Vr. Gr. Robbin
Luctor et Emergo
Hallo allemaal!
Ik heb zelf ook enige navraag gedaan over afbeelding 1 en kom tot de conclussie dat het wel eens afgesleten tandjes van een brasem zouden kunnen zijn (als ze niet zijn afgesleten hebben ze een olijf groene glazuurlaag).
Bij afbeelding 4 kom ik op stukjes tandplaat van een draakvis.
Bij afbeelding 6 kom ik op nummer 3 uit op stapelschelpje.
Is er iemand die zich hierin kan vinden?
Ik heb zelf ook enige navraag gedaan over afbeelding 1 en kom tot de conclussie dat het wel eens afgesleten tandjes van een brasem zouden kunnen zijn (als ze niet zijn afgesleten hebben ze een olijf groene glazuurlaag).
Bij afbeelding 4 kom ik op stukjes tandplaat van een draakvis.
Bij afbeelding 6 kom ik op nummer 3 uit op stapelschelpje.
Is er iemand die zich hierin kan vinden?
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!