Determinatie wervel
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Determinatie wervel
Onlangs deze fossiele wervel gekregen. Had iemand gevonden in grindgroeve (maas N.Limburg)
Ik ben geen kenner van zoogdierbotten, maar na een tijdje googelen kwam ik op de site van www.paleodirect.com, een commerciele site, dat wel. Daar stond bij de whooly rhinoceros een identieke wervel afgebeeld. Ik zelf dacht eerst aan een paard of rund, maar als het inderdaad een wolharige neushoorn zou zijn, vind ik de vondst des te bijzonder.
Ik weet ook niet of de wervels van de hoefdieren onderling zoveel verschillen.
Misschien iemand op het forum enig idee???
[Bewerkt door Pachydiscus op 12-08-2008 om 11:54 NL]
Digger
Antw: Determinatie wervel
Hoi!!
Mooie vondsten!! Ik denk zelf dat het beide wervels halswervels zijn.. die zijn herkenbaar aan de drie gaten en de vijf uitsteeksels. De soort durf ik me niet aan te wagen;) Als er een losse wervel is gevonden, dan is het heel lastig om te zeggen van welk dier het is geweest. Vaak ontbreken duidelijk soortskenmerken, waardoor de wervels van verschillende dieren snel met elkaar worden verward.Ik heb minder verstand van wervels dus misschien kan iemand anders je ermee helpen;)
Veel succes!!!
MVG,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 12-08-2008 om 12:34 NL]
Mooie vondsten!! Ik denk zelf dat het beide wervels halswervels zijn.. die zijn herkenbaar aan de drie gaten en de vijf uitsteeksels. De soort durf ik me niet aan te wagen;) Als er een losse wervel is gevonden, dan is het heel lastig om te zeggen van welk dier het is geweest. Vaak ontbreken duidelijk soortskenmerken, waardoor de wervels van verschillende dieren snel met elkaar worden verward.Ik heb minder verstand van wervels dus misschien kan iemand anders je ermee helpen;)
Veel succes!!!
MVG,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 12-08-2008 om 12:34 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
*kuch*
Zelfs als pachydiscus er niet bij had gezegd dat het om één en dezelfde wervel gaat...
maar goed. Ik heb een quasi identieke wervel in mijn collectie met het label Coelodonta antiquitatis, ofte Wolharige neushoorn. Determinatie is destijds niet door mezelf gebeurd, gezien ik niet veel verstand heb van deze fossielen, dus voor de juistheid sta ik niet in. Maar hetkan wel een stap in de goede richting zijn, niet? De grootte sluit in ieder geval al veel dieren uit. Mij was destijds gezegd dat het om een halswervel ging.
Wellicht kan Harold hier meer over vertellen.
Zelfs als pachydiscus er niet bij had gezegd dat het om één en dezelfde wervel gaat...
maar goed. Ik heb een quasi identieke wervel in mijn collectie met het label Coelodonta antiquitatis, ofte Wolharige neushoorn. Determinatie is destijds niet door mezelf gebeurd, gezien ik niet veel verstand heb van deze fossielen, dus voor de juistheid sta ik niet in. Maar hetkan wel een stap in de goede richting zijn, niet? De grootte sluit in ieder geval al veel dieren uit. Mij was destijds gezegd dat het om een halswervel ging.
Wellicht kan Harold hier meer over vertellen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Determinatie wervel
Mag ik vragen wat u hiermee bedoelt;)?Frederik schreef:
*kuch*
MVG,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 12-08-2008 om 16:18 NL]
[Bewerkt door webmaster op 12-08-2008 om 16:27 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.
is zeker een halswervel.
Voor paard is die iets te groot,blijven rund en Neushoorn over.
De wolharige heeft vogens mij een grotere en diepere "kom" en dat zou bij deze wel eens kunnen kloppen.
Voor paard is die iets te groot,blijven rund en Neushoorn over.
De wolharige heeft vogens mij een grotere en diepere "kom" en dat zou bij deze wel eens kunnen kloppen.
Theo
- Pachydiscus
Sorry, het gaat inderdaad om EEN wervel. Een foto van de voorzijde, en de andere van de achterzijde. Misschien verwarrend omdat de kwaliteit van de foto's niet goed is, en omdat de achtergrond verschilt.
Wat de afmetingen betreft: indien alle uitsteeksels intact zouden zijn, kom je tot een geschatte hoogte van zo'n 18 cm en breedte 16 a 17 cm.
Geen idee of een rund ook zo'n grootte kon bereiken. Maar omdat botten van de oeros vaker gevonden worden, dacht ik in eerste instantie aan een runderachtige.
Wat de afmetingen betreft: indien alle uitsteeksels intact zouden zijn, kom je tot een geschatte hoogte van zo'n 18 cm en breedte 16 a 17 cm.
Geen idee of een rund ook zo'n grootte kon bereiken. Maar omdat botten van de oeros vaker gevonden worden, dacht ik in eerste instantie aan een runderachtige.
Digger
Vanaf foto:
Wolharige Neushoorn halswervel zou kunnen!
Steppenwisent halswervel zou kunnen!
De grote van deze 2 beesten is nagenoeg gelijk en hebben dezelfde dikke nekken om die zware koppen omhoog te kunnen houden. De halswervels, anders dan de Atlas en de draaier, lijken dan ook sterk op elkaar. Waarbij die van de Neushoorn over het algemeen net wat zwaarder gebouwt zijn dan die van de Steppenwisent.
En vanaf foto is dat verschil niet zo makkelijk te bepalen.
Wolharige Neushoorn halswervel zou kunnen!
Steppenwisent halswervel zou kunnen!
De grote van deze 2 beesten is nagenoeg gelijk en hebben dezelfde dikke nekken om die zware koppen omhoog te kunnen houden. De halswervels, anders dan de Atlas en de draaier, lijken dan ook sterk op elkaar. Waarbij die van de Neushoorn over het algemeen net wat zwaarder gebouwt zijn dan die van de Steppenwisent.
En vanaf foto is dat verschil niet zo makkelijk te bepalen.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- Pachydiscus
Bedankt voor de info.
Dus, kort samengevat:
Het is dus alleen mogelijk om zo'n wervel te determineren indien ze samen gevonden worden met andere delen waarvan onmiskenbaar blijkt dat het om een steppewisent of wolh. neushoorn gaat. Of, je moet verschillende wervels hebben, waarvan je zeker weet tot welke soort ze behoren en dan vergelijken.
Ik hou me vooral bezig met fossielen uit het Luiks-limburgse krijt en uit het Devoon van de Eifel en bijna geen ervaring met pleistoceen materiaal.Een mammoetkies en neushoornkies is natuurlijk gemakkelijk te determineren. Ik heb altijd gedacht dat zoogdierbotten een makkie zou zijn voor de kenners, maar het blijkt dus toch iets moeilijker te zijn dan ik me voorgesteld had.
Ik han er een etiket aan met beide benamingen( Steppewisent OF wolh. neushoorn)
Dus, kort samengevat:
Het is dus alleen mogelijk om zo'n wervel te determineren indien ze samen gevonden worden met andere delen waarvan onmiskenbaar blijkt dat het om een steppewisent of wolh. neushoorn gaat. Of, je moet verschillende wervels hebben, waarvan je zeker weet tot welke soort ze behoren en dan vergelijken.
Ik hou me vooral bezig met fossielen uit het Luiks-limburgse krijt en uit het Devoon van de Eifel en bijna geen ervaring met pleistoceen materiaal.Een mammoetkies en neushoornkies is natuurlijk gemakkelijk te determineren. Ik heb altijd gedacht dat zoogdierbotten een makkie zou zijn voor de kenners, maar het blijkt dus toch iets moeilijker te zijn dan ik me voorgesteld had.
Ik han er een etiket aan met beide benamingen( Steppewisent OF wolh. neushoorn)
Digger
Aan de grootte van de foramen kun je zien dat je hier te maken hebt met een rundachtige. Wolharige neushoorn wervels worden gekenmerkt door grote foramen en zijn groffer. Ik weet niet hoe de fossileringgraad is maar het zou een bison priscus kunnen zijn.
groet Dunroes
groet Dunroes