Onbekende vondsten M*ll
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Onbekende vondsten M*ll
Zoals Tanderzoeker al aangeeft, is bpd het forum-equivalent van mph of km/uur.Henk Jan schreef:
Maar wat is een 5bpd?
Wie te snel gaat, wordt geflitst

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Antw: Onbekende vondsten M*ll
OK, weer even terug "on topic". 
Wanneer ik mij niet vergis, en ik denk niet dat ik dat doe, dan zou de steen op foto 1 wel eens vuursteen kunnen zijn en is het daarin aanwezige "rondje" een zeeëgeltje.
Meer bijzonder: het "rondje" is dan de vuurstenen kern van een reguliere zeeëgel van wsl. het geslacht
Gauthieria. Het " holle randje" tussen het "bolletje"/egeltje en het omringende gesteente is waar het - nu verdwenen -kalkskelet van de zeeëgel heeft gezeten.
Kijk maar eens tussen de foto's op deze website, dan begrijp je wat ik bedoel.
Via http://www.fossiel.net/determinatie/determinatie.php en dan zoeken op "Gauthieria"
Of het hier om "Gauthieria radiata" of "Gauthieria pseudoradiata" handelt is alleen te bepalen door de steen voorzichtig te splijten en een afduk de maken van de matrix, want daarmee krijg je dan een exacte kopie van de buitenkant van het oorspronkelijke kalkskelet, welke absoluut vereist is voor een ééduidige determinatie.
Cheers,
Paul
@ Martijn: had jou toch bekend voor moeten komen, je hebt immers een soortgelijke zeeëgel uit het vuursteeneluvium van een groeve in Belgisch limburg....

Wanneer ik mij niet vergis, en ik denk niet dat ik dat doe, dan zou de steen op foto 1 wel eens vuursteen kunnen zijn en is het daarin aanwezige "rondje" een zeeëgeltje.
Meer bijzonder: het "rondje" is dan de vuurstenen kern van een reguliere zeeëgel van wsl. het geslacht
Gauthieria. Het " holle randje" tussen het "bolletje"/egeltje en het omringende gesteente is waar het - nu verdwenen -kalkskelet van de zeeëgel heeft gezeten.
Kijk maar eens tussen de foto's op deze website, dan begrijp je wat ik bedoel.
Via http://www.fossiel.net/determinatie/determinatie.php en dan zoeken op "Gauthieria"
Of het hier om "Gauthieria radiata" of "Gauthieria pseudoradiata" handelt is alleen te bepalen door de steen voorzichtig te splijten en een afduk de maken van de matrix, want daarmee krijg je dan een exacte kopie van de buitenkant van het oorspronkelijke kalkskelet, welke absoluut vereist is voor een ééduidige determinatie.
Cheers,
Paul
@ Martijn: had jou toch bekend voor moeten komen, je hebt immers een soortgelijke zeeëgel uit het vuursteeneluvium van een groeve in Belgisch limburg....

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
kan je dan ook nog sparen, 5 dagen niets en dan 25 berichten in het weekend.

groeten van de brabantse bende
- Supergraver
Hey Paul, zou heel goed kunnen, hoewel die van mij heel wat duidelijker is. Ik heb me vrijwel buiten het determineren gehouden hier, omdat ik echt geen idee had en ik vandaag al aan m'n quota bpd zit 
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 26-08-2008 om 19:52 NL]

Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 26-08-2008 om 19:52 NL]
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Ter vergelijking: een (vuur)steenkern van een Gauthieria sp. in een blok voorsteen uit het Zuid-Limburgse.
De gelijkenis is treffend dacht ik zo....
@ Ellen: een goede close-up zou alle resterende twijfel weg kunnen nemen.
Cheers,
Paul
Edit: diameter van dit zeeëgeltje is 1.5 cm
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 26-08-2008 om 20:46 NL]
If it doesn't kill you, it makes you
Ja, Paul
dat zou best eens kunnen, ik heb ze ook al uit lith gezien tussen het maasgrind.
Maar er zal een betere foto nodig zijn.
Op deze foto is de meetlat op de voorgrond scherp maar het fossiel niet.
Greetings from Brabant
dat zou best eens kunnen, ik heb ze ook al uit lith gezien tussen het maasgrind.
Maar er zal een betere foto nodig zijn.
Op deze foto is de meetlat op de voorgrond scherp maar het fossiel niet.
Greetings from Brabant
groeten van de brabantse bende