enkele moeilijke jongens uit Antwerpen
enkele moeilijke jongens uit Antwerpen
hoi,
kan me iemand helpen met het determineren van deze 4 tandjes? Ik geraak er zelf niet echt uit.
Ze komen uit het Antwerpse.
1,2: deze houd ik normaal op Isurus sp., maar omdat ik deze 2 wel mooi vind hoop ik dat iemand ze verder kan determineren.
3,4: waarschijnlijk I. oxyrinchus?
5,6,7: C. vorax, rare kaakpositie?
Antw: enkele moeilijke jongens uit Antwerpen
Eerste twee zijn intermediaire tandjes (UA3) van Isurus oxyrinchus.
De derde Isurus retroflexus
De laatste een LA1 van C. vorax.
De eerste voortand uit onderkaak die vastzit op het kaakbeen.
De derde Isurus retroflexus
De laatste een LA1 van C. vorax.
De eerste voortand uit onderkaak die vastzit op het kaakbeen.
Hoi Pieter,
Dat ik dit nog eens tegen jou zou zeggen: ik ben het niet met je eens
Dat laatste tandje, is dat niet een UA1 ipv een LA1? Ik zie duidelijk 2 worteltakken die enigzins parallel aan elkaar staan
De LA1 is toch een veel kleiner, in elkaar gedrukt tandje? Ik heb er een in mijn residu gevonden van een centimeter groot. Deze heeft 1 worteltak en een rudimentair, klein worteltakje er naast.
Een ander kenmerk is toch ook dat beide bijspitsen op gelijke hoogte naast de kroon zitten? Bij een LA1 is er vaak maar 1 spitje aanwezig welke ook nog eens lager dan de kroon zit en meer tegen de kroon aangedrukt?
Groeten,
Arjen
Dat ik dit nog eens tegen jou zou zeggen: ik ben het niet met je eens

Dat laatste tandje, is dat niet een UA1 ipv een LA1? Ik zie duidelijk 2 worteltakken die enigzins parallel aan elkaar staan
De LA1 is toch een veel kleiner, in elkaar gedrukt tandje? Ik heb er een in mijn residu gevonden van een centimeter groot. Deze heeft 1 worteltak en een rudimentair, klein worteltakje er naast.
Een ander kenmerk is toch ook dat beide bijspitsen op gelijke hoogte naast de kroon zitten? Bij een LA1 is er vaak maar 1 spitje aanwezig welke ook nog eens lager dan de kroon zit en meer tegen de kroon aangedrukt?
Groeten,
Arjen
Ja natuurlijk Lanselot, goed opgemerkt; ik was even in de war blijkbaar.
Ahoy tandenkenners,
Een vraag: waarom bestempelen jullie de derde als I. Retrofelxus en niet als C. Hastalis? Ik blijf met die twee moeite houden dus graag hoor ik van jullie.
Groeten, Arendsoog
Een vraag: waarom bestempelen jullie de derde als I. Retrofelxus en niet als C. Hastalis? Ik blijf met die twee moeite houden dus graag hoor ik van jullie.
Groeten, Arendsoog
wie zoekt zal vinden
Hoi Arendsoog,
Allereerst: Pieter is de kenner en ik ben een beginner met een fotografisch geheugen waardoor het makkelijk is om wat details hier en daar te herinneren. Niets meer.
De tweede foto van Ward is een typische bovenkaakse anterior I. retroflexus. Het is, denk ik, de eerste anterior.
Kijk maar eens op Elasmo --> slide shows --> fossil tooth sets --> selecteer I. retroflexus narrow/ broad. Kijk en vergelijk.
Vervolgens ga je naar slide shows --> Isirus dentition --> selecteer Comparison. Lees dat maar door.
De retroflexus kenmerken ten aanzien van de tand van Ward:
- Retro UA tanden zijn breder
- De snijranden lopen door tot de wortel (heel goed te zien op deze foto)
- de punten van de kroon buigen niet in de mediale en laterale richting terug.
Verder moet je gewoon heel veel oxy's en retro's in je hand hebben gehad om snel de kenmerken te kunnen zien en dan nog is het meestal heel erg lastig. Alleen sommige kaakposities laten zich wat makkelijker van elkaar onderscheiden.
Kijk ook maar eens naar hastalis bij de fossil tooth sets en vergelijk ze maar eens met I. retroflexus.
Pff, dat was het wel weer. Ik hoop dat ik een beetje aan Wim's (tandenzoeker) klacht dat meningen op het determinatieforum slecht onderbouwd zijn heb voldaan.
Ik kom zo met een raadsel om te kijken of je hier uitkomt.
Arjen
[Bewerkt door Lanselot op 29-08-2008 om 10:35 NL]
Allereerst: Pieter is de kenner en ik ben een beginner met een fotografisch geheugen waardoor het makkelijk is om wat details hier en daar te herinneren. Niets meer.
De tweede foto van Ward is een typische bovenkaakse anterior I. retroflexus. Het is, denk ik, de eerste anterior.
Kijk maar eens op Elasmo --> slide shows --> fossil tooth sets --> selecteer I. retroflexus narrow/ broad. Kijk en vergelijk.
Vervolgens ga je naar slide shows --> Isirus dentition --> selecteer Comparison. Lees dat maar door.
De retroflexus kenmerken ten aanzien van de tand van Ward:
- Retro UA tanden zijn breder
- De snijranden lopen door tot de wortel (heel goed te zien op deze foto)
- de punten van de kroon buigen niet in de mediale en laterale richting terug.
Verder moet je gewoon heel veel oxy's en retro's in je hand hebben gehad om snel de kenmerken te kunnen zien en dan nog is het meestal heel erg lastig. Alleen sommige kaakposities laten zich wat makkelijker van elkaar onderscheiden.
Kijk ook maar eens naar hastalis bij de fossil tooth sets en vergelijk ze maar eens met I. retroflexus.
Pff, dat was het wel weer. Ik hoop dat ik een beetje aan Wim's (tandenzoeker) klacht dat meningen op het determinatieforum slecht onderbouwd zijn heb voldaan.
Ik kom zo met een raadsel om te kijken of je hier uitkomt.
Arjen
[Bewerkt door Lanselot op 29-08-2008 om 10:35 NL]
testje @ Arendsoog bij enkele moeilijke jongens uit Antwerpen
Hierbij twee bovenkaakse anteriors. De een 5,5 cm de ander 5,7cm. Beide ook zeer waarschijnlijk eerste anteriors, dus dezelfde kaakpositie.
Toch twee verschillende soorten.
Welke is welke?
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Antw: testje @ Arendsoog bij enkele moeilijke jongens uit Antwerpen
Aangezien beide tanden - even afgezien van de soort - elkaar spiegelbeeld zijn lijkt me deze bewering niet geheel en al juist .....lanselot schreef:
...... dus dezelfde kaakpositie.

Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
auw Paul, je hebt gelijk. Ik bedoel uiteraard dat ik vind dat het beide UA1 zijn.
Je kon het niet nalaten he?
[Bewerkt door Lanselot op 29-08-2008 om 10:32 NL]
Je kon het niet nalaten he?

[Bewerkt door Lanselot op 29-08-2008 om 10:32 NL]
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Tja, als oud-chemicus met een fascinatie voor symmetrie in moleculen en chemische reacties en daarbij mijn huidige functie van kwaliteitsmanager, moest ik hier toch even iets mee 

If it doesn't kill you, it makes you