Pleistoceen botmateriaal ter determinatie
Pleistoceen botmateriaal ter determinatie

Wie kan mij helpen met het determineren van deze botten, wervel en hoorn.
Ze zijn afkomstig uit de Westerschelde.
Vooral het eerste bot op foto 1 en 2 komt me erg onbekend voor, ik ben benieuwd wat het kan zijn.
Alvast bedankt.
Antw: Pleistoceen botmateriaal ter determinatie
Even afwachten wat de echte kenners zeggen maar ik zie in de eerste foto's een Tibia(scheenbeen) van een hyena,als dat zo is zou je wel een supervondst hebben gedaan.
Wel even de bevestiging afwachten vooralleer je uit je dak gaat.
Wel even de bevestiging afwachten vooralleer je uit je dak gaat.
Theo
één opmerking,(vraag)
het lijkt of de botten vernist zijn,of zijn ze zo zwaar geprepareert, met wat heb je dat dan gedaan en wat was de verhouding?
het lijkt of de botten vernist zijn,of zijn ze zo zwaar geprepareert, met wat heb je dat dan gedaan en wat was de verhouding?
Theo
Hallo Theo
Bedankt voor je (voorlopige) determinatie. Ik zou het geweldig vinden als het inderdaad van een hyena zou zijn!
De botten glanzen mooi maar dat is gewoon water. Ik ben nog bezig met de ontzilting en heb ze even uit de emmer water genomen om er een foto van te maken.
Groeten Arno
Bedankt voor je (voorlopige) determinatie. Ik zou het geweldig vinden als het inderdaad van een hyena zou zijn!
De botten glanzen mooi maar dat is gewoon water. Ik ben nog bezig met de ontzilting en heb ze even uit de emmer water genomen om er een foto van te maken.
Groeten Arno
Ook een voorlopige conclusie hieronder! Betere foto's (v.d. gewrichts uiteinden) met maatstreep zijn ook nog nodig.
Foto 1 en 2 lijkt mij een spaakbeen van een walrus of alachtherium. Is dit versteend?
Foto 3,4,5 Halswervel Neushoorn of Steppenwisent
Foto 6,7,8 lijkt mij een spaakbeen v.e. groot landzoogdier.
Foto 9,10 ? Als het een hoorn is dan is het vrijwel zeker hol van binnen, kan dit echter niet goed zien. Bijzondere vorm!
Foto 1 en 2 lijkt mij een spaakbeen van een walrus of alachtherium. Is dit versteend?
Foto 3,4,5 Halswervel Neushoorn of Steppenwisent
Foto 6,7,8 lijkt mij een spaakbeen v.e. groot landzoogdier.
Foto 9,10 ? Als het een hoorn is dan is het vrijwel zeker hol van binnen, kan dit echter niet goed zien. Bijzondere vorm!
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Dacht ook eerst aan walrus, daarna aan hyena, Hoe meer ik er naar keek hoe overtuigender ik was, hyena met bovenaan een beschadigd gewricht.
Maar nu je het zegt,spaakbeen walrus,voledig mee eens.
Als het alachtherium is,is het ook erg zeldaam.
Maar nu je het zegt,spaakbeen walrus,voledig mee eens.
Als het alachtherium is,is het ook erg zeldaam.
Theo
Ik zal morgen betere/duidelijkere foto's plaatsen.
Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor de reacties!
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
hey,
ik ben nog niet heel bekend op het gebied van pleistoceen zoogdieren maar ik ben er wel meebezig
.
Maar:
Foto 1 en 2 weet niet, nog nooit gezien. Maar een mooie vondst en aanwinst.
Foto 3,4,5 Halswervel Neushoorn of Steppenwisent.
Foto 6,7,8 Doet me denken aan een verstleten opperarm. (Dit omdat er een glad gewricht aan de onderkant zit ipv een opening waar het opperarmbeen in kan of de polsboten in kunnen)
Foto 9,10 Dit doet me eigenlijk denken aan een gedeelte van een slachtand van een (jonge) walrus.Zie afbeelding( van de punt tot de rode streep)
[Bewerkt door SantanaFormatie op 03-09-2008 om 20:31 NL]
[Bewerkt door SantanaFormatie op 03-09-2008 om 20:32 NL]
ik ben nog niet heel bekend op het gebied van pleistoceen zoogdieren maar ik ben er wel meebezig

Maar:
Foto 1 en 2 weet niet, nog nooit gezien. Maar een mooie vondst en aanwinst.
Foto 3,4,5 Halswervel Neushoorn of Steppenwisent.
Foto 6,7,8 Doet me denken aan een verstleten opperarm. (Dit omdat er een glad gewricht aan de onderkant zit ipv een opening waar het opperarmbeen in kan of de polsboten in kunnen)
Foto 9,10 Dit doet me eigenlijk denken aan een gedeelte van een slachtand van een (jonge) walrus.Zie afbeelding( van de punt tot de rode streep)
[Bewerkt door SantanaFormatie op 03-09-2008 om 20:31 NL]
[Bewerkt door SantanaFormatie op 03-09-2008 om 20:32 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Sorry hij pakte eerste het plaatje niet maar hier is het als nog.
Keep searching because everything is never as it seems.
1-3 spaakbeen
4-6 Halswervel
10-12 Stuk gewei
merk van fiets of buitenband onbekend.
4-6 Halswervel
10-12 Stuk gewei
merk van fiets of buitenband onbekend.
Theo