Determinatie Carboonvaren
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Determinatie Carboonvaren
Dit exemplaar op de foto heb ik gevonden op de steenstort van de Hendrik (Westfalien A/B), maar ik weet niet goed wat ik er van moet maken. Is dit nu een Lobatopteris sp. of toch iets anders? Zoals een Karinopteris, Mariopteris of Pecopteris? En hoe houd je die 4 geslachten eigenlijk goed uit elkaar? Alvast bedankt voor de determinatie-hulp!
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Determinatie Carboonvaren
Mooie varen, naar zoiets ben ik ook op zoek in de storthopen rond genk. Gisteren nog eens geweest. Enkele zeer mooie varens gevonden maar allemaal zeer klein.
bye
bye
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
@ Stijn & Nico, Bedankt!
@ Arne, gewoon blijven zoeken, dan vind je er vanzelf een. En kleine stukken kunnen ook heel mooi zijn, vaak zelfs mooier dan die grote stukken (wie het kleine niet eert...) Ik ben trouwens nog nooit in Genk wezen zoeken, waar ligt die storthoop precies?
Groet,
Tim

@ Arne, gewoon blijven zoeken, dan vind je er vanzelf een. En kleine stukken kunnen ook heel mooi zijn, vaak zelfs mooier dan die grote stukken (wie het kleine niet eert...) Ik ben trouwens nog nooit in Genk wezen zoeken, waar ligt die storthoop precies?
Groet,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Even op een kaartje de terrils aangeduid.
Ik ga altijd in waterschei. Eén van de twee is hervormd, de andere heeft zijn oorspronkelijke vorm nog. In zwartberg waren er vroeger 2 maar 1 ervan is afgegraven. De andere heeft nog zijn echte vorm maar is niet echt stabiel.
Die van Winterslag is vroeger ook hervormd en bezaaid (zichtbaar vanaf de autostrade)
De vondsten zijn eerder klein maar soms wel mooi. Soms moet je wel een hele tijd zoeken om iets te vinden.
[Bewerkt door Arne op 08-09-2008 om 19:41 NL]
Edit door Frederik: kaartje verwijderd, zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1958
[Bewerkt door Frederik op 08-09-2008 om 20:35 NL]
Ik ga altijd in waterschei. Eén van de twee is hervormd, de andere heeft zijn oorspronkelijke vorm nog. In zwartberg waren er vroeger 2 maar 1 ervan is afgegraven. De andere heeft nog zijn echte vorm maar is niet echt stabiel.
Die van Winterslag is vroeger ook hervormd en bezaaid (zichtbaar vanaf de autostrade)
De vondsten zijn eerder klein maar soms wel mooi. Soms moet je wel een hele tijd zoeken om iets te vinden.
[Bewerkt door Arne op 08-09-2008 om 19:41 NL]
Edit door Frederik: kaartje verwijderd, zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1958
[Bewerkt door Frederik op 08-09-2008 om 20:35 NL]
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 46 times
Hallo Arne,
in zuid limburg worden de terrils afgegraven en kun je nog mooie vondsten doen omdat er steeds vers gesteente naar boven komt.
Hoe is dat in deze omgeving?
groetjes,
Tom
in zuid limburg worden de terrils afgegraven en kun je nog mooie vondsten doen omdat er steeds vers gesteente naar boven komt.
Hoe is dat in deze omgeving?
groetjes,
Tom
Ik heb gehoord dat die van winterslag wordt afgegraven maar ik ben nog niet gaan kijken hoe de situatie is. was wel van plan een van dees te gaan kijken. Misschien dat ik morgen eens ga kijken.
k zal laten weten als ik ben geweest
arne
k zal laten weten als ik ben geweest
arne