Prepareren zee egel
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Prepareren zee egel
Wie weet waar ik KOH kan krijgen?
Heb maar een kleine hoeveelheid nodig.
Alvast bedankt
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-09-2008 om 10:26 NL]
Heb maar een kleine hoeveelheid nodig.
Alvast bedankt
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-09-2008 om 10:26 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Antw: Prepareren zee egel
hey gerrit-jan
Ben er ook al is voor gaan kijken maar dan bij de apotheker.
Die rade mij ontstopper aan om door de afvoer te gieten van de pompbak.
Je kan het ook bestellen maar het is duur en je hebt dan maar een hele kleine hoeveelheid.
Het zijn een soort kleine tabletjes en je moet er beschermkledij voor aandoen 1 plekje op de huid en je hebt een zware brandplek 3de graads zelfs.
grtz dinkie
ps: ontstopper werkt niet goed
Ben er ook al is voor gaan kijken maar dan bij de apotheker.
Die rade mij ontstopper aan om door de afvoer te gieten van de pompbak.
Je kan het ook bestellen maar het is duur en je hebt dan maar een hele kleine hoeveelheid.
Het zijn een soort kleine tabletjes en je moet er beschermkledij voor aandoen 1 plekje op de huid en je hebt een zware brandplek 3de graads zelfs.
grtz dinkie
ps: ontstopper werkt niet goed
ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS
wij hebben tijdens labo chemie eens een stuk hout in Kaliumhydroxide gelegt 20 seconden en het was totaal verdwennen, zeer corrosief dus.
MVG, juul
MVG, juul
- Galeocerdo
Je zou het bij de firma van het onderstaande linkje kunnen proberen:
http://www.assinkchemie.nl/panreac/pota ... es_qp.html
Of via ebay zoeken op Potassium Hydroxide
[Bewerkt door Galeocerdo op 04-09-2008 om 19:40 NL]
http://www.assinkchemie.nl/panreac/pota ... es_qp.html
Of via ebay zoeken op Potassium Hydroxide
[Bewerkt door Galeocerdo op 04-09-2008 om 19:40 NL]
Gr. Taco
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ok, bedankt
Is het spul heel erg agressief want de zee egel in questie is voor 90% 'schoon' maar er zitten nog kleine kalk resten, ook tussen de tuberkels. Loop ik gevaar de zee egel te beschadigen met KOH???
Groet
Is het spul heel erg agressief want de zee egel in questie is voor 90% 'schoon' maar er zitten nog kleine kalk resten, ook tussen de tuberkels. Loop ik gevaar de zee egel te beschadigen met KOH???
Groet
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hey gerrit-jan
Zou eerst is proberen op een zee-egel die wat harder beschadigd is en niet veel uitmaakt of je hem met koh prept.
Hangt natuurlijk ook van de concentratie af doe je veel pebbels en weinig water, gaat het agressiever te werk gaan.
Heb het met ontstopper gedaan en had weinig of geen effect dus neem een beschadigd exemplaar en probeer,kan zijn dat ik mij binnekort ook koh aanschaf en zal dan wel iets laaten weeten.
grtz dinkie
[Bewerkt door dinkie op 04-09-2008 om 23:31 NL]
Zou eerst is proberen op een zee-egel die wat harder beschadigd is en niet veel uitmaakt of je hem met koh prept.
Hangt natuurlijk ook van de concentratie af doe je veel pebbels en weinig water, gaat het agressiever te werk gaan.
Heb het met ontstopper gedaan en had weinig of geen effect dus neem een beschadigd exemplaar en probeer,kan zijn dat ik mij binnekort ook koh aanschaf en zal dan wel iets laaten weeten.
grtz dinkie
[Bewerkt door dinkie op 04-09-2008 om 23:31 NL]
ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS
Kan je dat ook niet gewoon met zuur? Proberen oplossen in azijn (traag) of HCl (naar gelang de concentratie erg snel). HCl kan je met 25% (=7M) gewoon bij de drogist krijgen (KOH mss ook?) die HCl is wel erg straf maar die kan je natuurlijk verdunnen (HCl bij water niet omgekeerd!!)
Maar KOH is een base, geen zuur maar ik snap niet goed wat het anders doet?
Maar KOH is een base, geen zuur maar ik snap niet goed wat het anders doet?
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ok,
als je nog een beetje over hebt dan wil ik het wel uitproberen. Betaal wel mee in de kosten!
Groet
als je nog een beetje over hebt dan wil ik het wel uitproberen. Betaal wel mee in de kosten!
Groet
Met alweer stijgende verbazing heb ik hier de alchimisten bezig gehoord.
Eerst even kort: Kaliumhydroxide is een zo sterke base dat het met de kooldioxide van het calciumcarbonaat van en op de zeeëgel reageert tot kaliumcarbonaat. Voor een zeeëgel die helemaal overkorst is is dit misschien een oplossing maar toch niet voor eentje die bijna helemaal geprepareerd is. Kaliumhydroxide is uiterst corrosief en zeer gevaarlijk voor ogen en huid, laat staan voor de jeugdigen die hier meelezen.
Voor azijn en (godbeware me HCl-nog zo'n product dat niet in kinderhanden thuishoort)is alleen een plaats weggelegd voor fossielen die ook totaal overkorst (en waarschijnlijk weggegooid zouden worden) misschien het laatste redmiddel zou zijn. Bedenk dat de schaal van de meeste fossielen er ook door oplossen. Indien toch gebruikt het azijn steeds neutraliseren. Op botresten met kalk is dit eventueel wel toe te passen daar bot uit calciumfosfaat bestaat.
Voor het fossiel van GJ is er maar één mogelijkheid: de prepareernaald of de ouderwetse maar nog steeds de meest voor de hand liggende methode: kalk een beetje nat maken en 'kretsen'!!
mvg
Eerst even kort: Kaliumhydroxide is een zo sterke base dat het met de kooldioxide van het calciumcarbonaat van en op de zeeëgel reageert tot kaliumcarbonaat. Voor een zeeëgel die helemaal overkorst is is dit misschien een oplossing maar toch niet voor eentje die bijna helemaal geprepareerd is. Kaliumhydroxide is uiterst corrosief en zeer gevaarlijk voor ogen en huid, laat staan voor de jeugdigen die hier meelezen.
Voor azijn en (godbeware me HCl-nog zo'n product dat niet in kinderhanden thuishoort)is alleen een plaats weggelegd voor fossielen die ook totaal overkorst (en waarschijnlijk weggegooid zouden worden) misschien het laatste redmiddel zou zijn. Bedenk dat de schaal van de meeste fossielen er ook door oplossen. Indien toch gebruikt het azijn steeds neutraliseren. Op botresten met kalk is dit eventueel wel toe te passen daar bot uit calciumfosfaat bestaat.
Voor het fossiel van GJ is er maar één mogelijkheid: de prepareernaald of de ouderwetse maar nog steeds de meest voor de hand liggende methode: kalk een beetje nat maken en 'kretsen'!!
mvg