Fossiele cannabis/hennep?
Fossiele cannabis/hennep?
Weet iemand wanneer cannabis/hennep ongeveer is ontstaan en of daar ook fossielen van verkrijgbaar zijn? Het hoeven niet per se de huidige soorten te zijn (die zijn toch meestal door mensen gekweekt) maar een verre voorouder is ook goed, zolang de bladeren maar een beetje de herkenbare vorm hebben.
Plaatsen waar deze te koop worden aangeboden zouden helemaal mooi zijn maar ook met soortnamen waarop ik kan Googlen ben ik al tevreden.
De vriend van mijn zus vind fossielen namelijk ook erg mooi en bovendien [CENSUUR], dus hij fantaseert erover om een versteende voorouder van de hennep plant te hebben of eventueel iets gelijkends uit de cannabis-familie. Aangezien hij binnenkort jarig is, vraag ik mij af of zoiets ergens te vinden is.
[Bewerkt door Knarf op 04-09-2008 om 13:25 NL]
Plaatsen waar deze te koop worden aangeboden zouden helemaal mooi zijn maar ook met soortnamen waarop ik kan Googlen ben ik al tevreden.
De vriend van mijn zus vind fossielen namelijk ook erg mooi en bovendien [CENSUUR], dus hij fantaseert erover om een versteende voorouder van de hennep plant te hebben of eventueel iets gelijkends uit de cannabis-familie. Aangezien hij binnenkort jarig is, vraag ik mij af of zoiets ergens te vinden is.
[Bewerkt door Knarf op 04-09-2008 om 13:25 NL]
Antw: Fossiele cannabis/hennep?
Op aanvraag heb ik het openingsbericht iets aangepast. Even voor de goede orde: ik vraag dus naar fossielen van deze plantengroep en kom hier niet om het roken ervan te promoten. 
[Bewerkt door Knarf op 04-09-2008 om 13:29 NL]

[Bewerkt door Knarf op 04-09-2008 om 13:29 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het roken van fossielen zou ik hoe dan ook niet aanraden. 
Van mij krijg je alvast de originaliteitsprijs. Wat je vraag betreft denk ik dat het knap moeilijk zal zijn om zoiets te vinden. Ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen, daarom denk ik dat je beter op zoek gaat naar soorten die er qua vorm sterk op lijken.

Van mij krijg je alvast de originaliteitsprijs. Wat je vraag betreft denk ik dat het knap moeilijk zal zijn om zoiets te vinden. Ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen, daarom denk ik dat je beter op zoek gaat naar soorten die er qua vorm sterk op lijken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik weet niet of hier plantenkenners zijn die meer kunnen vertellen over de stamboom van deze soorten en of er fossielen zijn die ergens op die lijn zitten?
In het werkje "Preliminary assessment of insect herhivory across the Cretaceous-Tertiary boundary: Major extinction and minimum rebound" staat wel een familielid afgebeeld. (figure 3 - K: Probable bud feeding, indicated by two arrows,on Humulus sp. (Cannabinaceae) pp 306-307) 

Online kan ik verder niets vinden qua versteende hennep planten. Ik denk dat ze vroeger gewoon niet zo algemeen waren en dat pas werden toen mensen ontdekten dat je er meer mee kunt dan tuinieren. Nou ja, bedankt in ieder geval!
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 635 times
Knarf schreef:
.........die op die lijn zitten?

Kun je je familie niet laten overschakelen op pepermuntjes?
Misschien zijn er ook wel fossiele overblijfselen van de pepermuntplant.
Time fades away (Neil Young)
Pepermunt is inderdaad veel gezonder, ik maak wel even full speed een trip naar de supermarkt... Eehm, nee wacht... 

Geef hem gewoon een willekeurig steen, zijn hersenen zijn toch aangetast...
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe