Mossel Hendrik
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 46 times
Mossel Hendrik
Hoi,
naar aanleiding van de foto's die Ziepe bij Tim geplaatst heeft heb ik twee vragen over mossels die ik bij de Hendrik gevonden heb. Zie bijgevoegde foto's. Ik werk op een laboratorium en ik was me af aan het vragen of de schelp van de mossel uit hetzelfde materiaal bestaat als nu. Meestal vindt je ze zonder kalkachtig materiaal maar "gewoon" helemaal donker.
En welke soort is dit?
Kan ik de rest van de steen verwijderen zonder dat ik bang hoef te zijn dat de mossel kapot gaat? Zoja hoe doe ik dat dan?
Op een foto zie de steen waar de bijna losse mossel uitkomt. Hier zaten nog meer mossels in maar vervormd.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Tom
naar aanleiding van de foto's die Ziepe bij Tim geplaatst heeft heb ik twee vragen over mossels die ik bij de Hendrik gevonden heb. Zie bijgevoegde foto's. Ik werk op een laboratorium en ik was me af aan het vragen of de schelp van de mossel uit hetzelfde materiaal bestaat als nu. Meestal vindt je ze zonder kalkachtig materiaal maar "gewoon" helemaal donker.
En welke soort is dit?
Kan ik de rest van de steen verwijderen zonder dat ik bang hoef te zijn dat de mossel kapot gaat? Zoja hoe doe ik dat dan?
Op een foto zie de steen waar de bijna losse mossel uitkomt. Hier zaten nog meer mossels in maar vervormd.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Tom
Antw: Mossel Hendrik
Leuk - maar ben niet zeker dat dit mossels zijn. (ben eerder een plantenman dan de mosselman
) Maar lig hier met een determinatie werkje over brachiopoden ed over het Carboon bij mij en dacht dat Hendrik Westfaliaan is, in dit boek staan significante voorbeelden zoals jouw vondst maar die zijn dan wel Namuriaan... iemand die hier uitsluitsel kan brengen ?
[Bewerkt door ziepe op 08-09-2008 om 23:09 NL]

[Bewerkt door ziepe op 08-09-2008 om 23:09 NL]
The earth has music for those who listen.
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Hey Tom,
Heb je op de een of andere manier de mogelijkheid om de werken van Van der Heide in te zien? Vanaf de fotos is het heel moeilijk een determinatie te doen, maar met die werken moet je er uit kunnen komen. De zoetwaterschelpdieren worden gebruikt als stratigrafische gidsfossielen, waardoor er best veel literatuur over te vinden is.
Groet,
Tim
P.S. Ik kan kijken of ik een deel van wat ik aan literatuur van Van der Heide heb voor je kan scannen, maar dat zal dan op z'n vroegst dit weekend zijn.
[Bewerkt door Carboon op 08-09-2008 om 23:56 NL]
Heb je op de een of andere manier de mogelijkheid om de werken van Van der Heide in te zien? Vanaf de fotos is het heel moeilijk een determinatie te doen, maar met die werken moet je er uit kunnen komen. De zoetwaterschelpdieren worden gebruikt als stratigrafische gidsfossielen, waardoor er best veel literatuur over te vinden is.
Groet,
Tim
P.S. Ik kan kijken of ik een deel van wat ik aan literatuur van Van der Heide heb voor je kan scannen, maar dat zal dan op z'n vroegst dit weekend zijn.
[Bewerkt door Carboon op 08-09-2008 om 23:56 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon
Hoe groot zijn die schelpen? De schelpen op de tweede foto doen me een beetje denken aan Carbonicola acuta, schelpen van ~ 2 tot 3 cm.
[Bewerkt door Carboon op 08-09-2008 om 23:58 NL]
[Bewerkt door Carboon op 08-09-2008 om 23:58 NL]
Ik heb eerder de neiging om Tim hier te volgen, eerder bivalven dan brachiopoden, zeker op de 2e foto.
Z.
Z.
The earth has music for those who listen.
-
Hallo iedereen,
natuurlijk had ik het formaat moeten vermelden, namelijk bijna 4 cm voor de grootste op steen. De losse op foto 1 zal 3 tot 3.5 cm zijn schat ik.
En Tim alvast bedankt, ik heb hier geen literatuur over.
groet,
Tom
natuurlijk had ik het formaat moeten vermelden, namelijk bijna 4 cm voor de grootste op steen. De losse op foto 1 zal 3 tot 3.5 cm zijn schat ik.
En Tim alvast bedankt, ik heb hier geen literatuur over.
groet,
Tom
- Carboon
Hey Tom,
Sorry, maar ik ben er net achter dat ik de artikelen die ik zou scannen op m'n bureau in Utrecht heb laten liggen. Ik kan ze nu hier niet voor je scannen, maar op maandag hoop ik op de Universiteit wat tijd over te hebben om het daar te doen. Als dat gelukt is zal ik je wel een uitnodiging sturen voor m'n shared folder "Carboon artikelen". Wat in het vat zit verzuurd niet...
Groet,
Tim
Sorry, maar ik ben er net achter dat ik de artikelen die ik zou scannen op m'n bureau in Utrecht heb laten liggen. Ik kan ze nu hier niet voor je scannen, maar op maandag hoop ik op de Universiteit wat tijd over te hebben om het daar te doen. Als dat gelukt is zal ik je wel een uitnodiging sturen voor m'n shared folder "Carboon artikelen". Wat in het vat zit verzuurd niet...
Groet,
Tim
-
Antw: Antw: Mossel Hendrik
Zoalng kan ik nog wel wachten, ik heb dit stuk nl. in mei gevonden. Het is al fijn als ik het te weten kom.Carboon schreef:
Hey Tom,
Groet,
Tim
Tom