Trilobiet Barvaux

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
drongen
Trilobiet Barvaux

Bericht door drongen » 29 sep 2008, 22:07

Afbeelding

Afbeelding

Deze oude vondst bezorgt me problemen bij de determinatie. Ik hou het voorlopig op Calymene sp. verder raak ik niet. Deze vervellingen werden gevonden tijdens werken in Barvaux. Normaal behoort het materiaal uit Barvaux tot het Frasniaan, terwijl ik dacht dat de Calymene in het siluur hoort? Tenzij men bij het graven in een andere laag terecht gekomen is? Zijn er forumleden die soortgelijk materiaal hebben of meer weten?

Peter

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Trilobiet Barvaux

Bericht door Stijn » 29 sep 2008, 23:15

bijzonder interessante vondst, erg mooi specimen

Er is maar een iemand die hierover een goed antwoord formuleren kan en dat is Allart (radiaspis op het forum). Heb je destijds de exacte lokatie goed op kaart kunnen zetten?

De kans dat te Barvaux Siluur ontsloten was is nihil. Maar of het nu Frasniaan is, weten we pas nadat we de geologische kaart nagekeken hebben

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 30 sep 2008, 10:02

Wow.

Erg knap. Ik sluit me aan bij Stijn, dit is een opmerkelijke vondst.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

drongen

Bericht door drongen » 30 sep 2008, 17:31

Ja, de juiste vindplaats, dat is wat moeilijk. Ik was toen een beginnende verzamelaar, notities heb ik niet gemaakt. Het was me trouwens niet om de trilobieten maar om de spiriferen te doen. Wat ik weet is dat het tijdens de werken op de heuvel was. Niet echt bovenaan, maar zowat halfweg. Ik heb het blok ook niet uitgehakt, maar los gevonden. Het is dus niet echt een in-situ vondst. Er zijn toen nog door verschillende zoekers trilobieten gevonden.

Peter

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 30 sep 2008, 21:15

Mooie vondsten Peter, helaas is er maar één die hierover een goed antwoord kan formuleren, dus wachten we af..... 8)

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 01 okt 2008, 00:18

Alhoewel het geen perfect gearticuleerde trilobiet betreft moet ik toch zeggen, Peter, wat een vondst! Kwijl!

Zeer interessant om hier meer over te weten te komen. Is dit van een ander gedeelte uit Barvaux dan dat bij de spoorlijn? Ik heb deze zomer in de regio Barvaux rondgereden en aardig wat ontsluitingen gezien!

Mark

[Bewerkt door MarkW op 30-09-2008 om 23:19 NL]

nestor

Bericht door nestor » 01 okt 2008, 08:13

Mooie vondst Peter. Het wachten is inderdaad op Allart.
vr.gr.
Jan

De senioribus nil nisi bene

radiaspis
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door radiaspis » 01 okt 2008, 23:06

Zonder meer een interessante vondst Peter, echter hoogst uitzonderlijk als deze daadwerkelijk uit Barvaux komt. De vorm is zoals je schrijft inderdaad typisch Silurisch en bij mijn weten is dat niet in dit gebied noch in de buurt ervan ontsloten. Als het echt om Belgisch materiaal gaat dan zou je van westelijker verwachten waar Cambro-Silurische gesteenten sporadisch wel trilobieten opleveren. Vindplaatsvervuiling kan in een klein hoekje zitten en ik vrees dat er zoiets gebeurd is... Maar niks is zeker natuurlijk :)

Allart

drongen

Bericht door drongen » 02 okt 2008, 20:45

Bedankt Allart voor je antwoord. Het moet een hele klus zijn voor jou om steeds weer op de vele vragen te antwoorden. Ik weet het in elk geval te waarderen en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben.

Ik begrijp je scepsis, het klopt nu eenmaal niet. Ik zou hem ook veeleer in de silurische band van de Condroz situeren. En toch, van Barvaux komt hij, gevonden tijdens werken op de heuvel. Het stuk lag wel los en het is dus niet echt een in-situ vondst. Vindplaatsbevuiling is dus een mogelijkheid. Er zijn toen nog trilobieten gevonden en ik had gehoopt, dat de vinders zich na mijn post op het forum zouden gemeld hebben.

Peter

Gesloten