tussen Wimereux en Bonen
tussen Wimereux en Bonen
deze steenkern (bestaat uit aaneengeklitte en versteend fijn zand en schelpdeeltjes) heb ik onderaan de kliffen op ongeveer 200 meter ten noorden van de noordelijke strekdam (digue nord) van de haven van Bonen (Boulogne-sur-Mer) gevonden. Dus niet in de klif zelf, ik weet dus niet uit welke laag het komt. het heeft de vorm van een grote pijlpunt, maar hier is de voorste punt en de achterzijde van afgebroken. enig idee ? dank bij voorbaat
aan webmaster : rechthoekige foto's worden vervormd door ze vierkantig te maken, is dit normaal ?
KAREL
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: tussen Wimereux en Bonen
Hoi Karel,
het zou een stuk van een Pina kunnen zijn.
Groet
het zou een stuk van een Pina kunnen zijn.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Het kromme liniaaltje heb ik inmiddels vaker gezien en zou eigenlijk niet mogen.
Het fossiel (Jura) is de binnenopvulling van een langwerpige schelp: Pinna
Even "googelen".
Het fossiel (Jura) is de binnenopvulling van een langwerpige schelp: Pinna
Even "googelen".
Time fades away (Neil Young)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Die bedoelde ik ja. Thanx Tom.
Groet
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
hartelijk dank voor het snelle reageren.
Ik heb het volgende bij Wikipedia gevonden :
Atrina pectinata (synoniem: Pinna pectinata) is een in zee levende tweekleppige uit de familie Pinnidae. Schelpkenmerken : Atrina pectinata heeft een breekbare schelp met een langgerekt driehoekige vorm. De umbo is geheel aan de voorzijde van de schelp geplaatst. De onderzijde is aan één kant afgerond en aan de andere kant hoekig. De buitenkant van de schelp heeft een enigszins schilferig oppervlak, de binnenkant heeft een oppervlak met parelmoerglans.
Lengte: 25 à 30 cm; fossiele exemplaren uit het Noordzeegebied blijven meestal veel kleiner.
dit lijkt mij een aannemelijke uitleg, de afdruk is inderdaad nogal glad (heeft parelmoer gezeten)
wel één probleepje: bij mijn fossiel zijn alle zijden hoekig
Ik heb het volgende bij Wikipedia gevonden :
Atrina pectinata (synoniem: Pinna pectinata) is een in zee levende tweekleppige uit de familie Pinnidae. Schelpkenmerken : Atrina pectinata heeft een breekbare schelp met een langgerekt driehoekige vorm. De umbo is geheel aan de voorzijde van de schelp geplaatst. De onderzijde is aan één kant afgerond en aan de andere kant hoekig. De buitenkant van de schelp heeft een enigszins schilferig oppervlak, de binnenkant heeft een oppervlak met parelmoerglans.
Lengte: 25 à 30 cm; fossiele exemplaren uit het Noordzeegebied blijven meestal veel kleiner.
dit lijkt mij een aannemelijke uitleg, de afdruk is inderdaad nogal glad (heeft parelmoer gezeten)
wel één probleepje: bij mijn fossiel zijn alle zijden hoekig
KAREL
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Je hebt, denk ik, bij Wikipedia een recente schelp opgegoocheld. Die van jouw is van Midden-Jura ouderdom; dus wel zo'n 150.000.000 jaar oud. Mijn opa zag er ook anders uit dan ik.
Time fades away (Neil Young)
weet niet veel van schelpen, maar een krom lineaaltje komt door het gebruik van een groothoeklens. Aan de randen vervormd het beeld het meest dus probeer een andere lens (minder groothoek) of neem iets meer afstand van je onderwerp.
Het vierkant maken van beelden kun je op 2 manieren doen: het beeld aan de korte zijde uitrekken tot het formaat van de lange zijde: dan krijg je een vervormd beeld.
Je kunt beter de lange zijde croppen (dat is eigenlijk het beeld knippen).
In welk programma bewerk je je foto's?
Groet,
Het vierkant maken van beelden kun je op 2 manieren doen: het beeld aan de korte zijde uitrekken tot het formaat van de lange zijde: dan krijg je een vervormd beeld.
Je kunt beter de lange zijde croppen (dat is eigenlijk het beeld knippen).
In welk programma bewerk je je foto's?
Groet,
Josine