vervolg botje uit Cadzand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
saurus
Contacteer:
vervolg botje uit Cadzand

Bericht door saurus » 14 apr 2005, 17:46

Afbeelding
Dit is de andere kant van het botje met opvallende groeven. Dit geeft misschien meer aanknopingspunten dan alleen de \"boven\"kant.

R.T.A. Schouten
Museon
afd. Collecties
Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag
rschouten@museon.nl
+31 70 3381 401
Mobile: +31 64 892 3171

The Stone
Contacteer:
Antw: vervolg botje uit Cadzand

Bericht door The Stone » 15 apr 2005, 14:22

Mijn eerste indruk is dat het veel weg heeft van een gehoorbeen.
Het lijkt echter ook incompleet waardoor het lastig wordt om er juiste een determinatie aan te hangen.

Ook al om dat er vele types gehoorbeentjes worden gevonden.
Ik kom dus niet verder dan gehoorbeen van waarschijnlijk een dolfijnachtige.

Cheers.........

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 15 apr 2005, 15:25

wow dat doe je goed, stone!

ik denk alleen niet dolfijn maar iets groters. hij is ook weet te klein voor een walvis maar ik denk een babywalvisje ofzo. ik heb ook veel stukken waar ook deze vormen in te ontdekken zijn maar die zijn meestal groter, van een walvis dus neem ik aan. zou dit dat het rotsbeen zijn, Stone?
daar was ik met mijn stukken ook nog niet helemaal uit.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 19 apr 2005, 11:08

Casper, vergis jezelf niet in de lengte van sommige Miocene dolfijnsoorten. Een veel voorkomende soort als bv. Eurhinodelphis was al snel zo\'n metertje of 8.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 19 apr 2005, 16:39

Stone, weet jij ook welke soorten dolfijnen er vroeger bij zeeuws vlaanderen rondzwommen? en zo ja, hoe je ze kunt determineren aan de hand van gehoorbeentjes?

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 19 apr 2005, 18:03

Veel meer dan wat Stone aanhaalt, een gehoorsbeen van eventueel een dolfijn kan ik er ook niet van zeggen. Ik ken wel iemand die alles afweet van zeezoogdieren.

(Ik heb een stuk fossiel schedel van een Carcharias acutissima. Doet me wat aan denken ook, maar dit is niet mijn stokpaardje)

@ Casper
Je had in het Mioceen voornamelijk de Kentriodontidae, de waarschijnlijke voorouder van onze moderne dolfijnen. Deze Kentriodontidae zijn zeer moeilijk te onderscheiden van de Delphinidae, maar waarschijnlijk waren er nog geen Delphinidae in het Miocene.

Odontocetes (de tandwalvissen) zouden zijn voortgekomen uit de Mysticetes (de balein walvissen), ergens in het late Oligoceen. De vroegste Odontocetes gaven ontstaan aan de Squalodons. De Squalodonten op hun beurt gaven ontstaan aan een familie van primitieve dolfijnen, de Eurhinodelphinidae. Eurhinodelphis was één van de meest voorkomende dolfijnen in het Mioceen en is nog vrij primitief en lijkt helemaal niet op onze moderne dolfijnen. In het Midden Mioceen worden de Platanistidae, Physeteridae and Ziphiidae afzonderlijke groepen, terwijl de afscheiding van de Monodontidae, Phocoenidae en Delphinidae zich ergens voordeed op het eind van het Bovenste Mioceen. Misschien slechts begin Plioceen.

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 19 apr 2005, 19:38

http://home.tiscali.be/belgiansharkteet ... lphins.htm
Enkele tandjes ervan.

http://home.tiscali.be/belgiansharkteet ... lerlei.htm
Dit voor zover ik er iets van afweet een perioticum van een dolfijn.

Maar die gehoorsbeentjes hebben zo\'n vreemde vormen dat ik er soms gewoon over kijk. Doet me toch ook wat denken aan een stuk verstevigd schedeldak...

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 20 apr 2005, 13:26

Mooie uitleg somniosus!

Nog wat aanvulling, bv. in de Mill-fauna is onlangs bepaald a.d.h.v. de gehoorbeentjes dat er minimaal 7 soorten dolfijnachtigen rondzwommen. En dit waren nog alleen de gehoorbeentjes die ongeveer allemaal even groot waren!

Gesloten