haaientanden Strouanne
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Antw: haaientanden Strouanne

Vergelijkingsmateriaal:
Foto 1 & 2: Archaeolamna kopingensis (Davis 1890)
Foto 3 & 4: Cretalamna appendiculata (Agassiz 1843)
Bron: http://home.zonnet.nl/jbastiaansen/maastr_sharks.html
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
- Supergraver
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
Antw: Antw: haaientanden Strouanne
foto 1, lijkt vanaf de foto zeker geen Archaeolamna te zijn, hij heeft een te platte wortel, en de zijspitsen te klein en te smal, een typische P.BronniDe DinoDolsjes schreef:
Vergelijkingsmateriaal:
Foto 1 & 2: Archaeolamna kopingensis (Davis 1890)
Foto 3 & 4: Cretalamna appendiculata (Agassiz 1843)
Bron: http://home.zonnet.nl/jbastiaansen/maastr_sharks.html
Cheers,
Paul
Gr Sean
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
Het correct identificeren van tanden uit het Albiaan is moeilijk, mede omdat er in de literatuur nogal wat controversies zijn wat betreft de Cretoxyrhinidae.
Toch behoort tand 3 tot Cretalamna, zoals Paul al aangaf. Archaeolamna heeft meer ronde bijspitsen t.o.v. de driehoekige, platte bijspitsen bij Cretalamna. Daarbij zijn laterale tanden van Cretalamna veel platter in profiel gezien, t.o.v. de dikkere wortel bij Archaeolamna.
Die voortand (n°2) lijkt me ook tot de Cretoxyrhinidae sensu lato te behoren, mogelijk eveneens Cretalamna.
Ook het grote tijdsverschil tussen het Maastrichtiaan en Albiaan (zo'n 30 à 40 miljoen jaar) wordt hier over het hoofd gezien, die fauna's zijn totaal verschillend! Palaeohypotodus bronni zwom toen nog niet rond.
Heeft die 4de tand plooitjes op z'n linguale of labiale zijde? Check ook de bijspitsen!
Toch behoort tand 3 tot Cretalamna, zoals Paul al aangaf. Archaeolamna heeft meer ronde bijspitsen t.o.v. de driehoekige, platte bijspitsen bij Cretalamna. Daarbij zijn laterale tanden van Cretalamna veel platter in profiel gezien, t.o.v. de dikkere wortel bij Archaeolamna.
Die voortand (n°2) lijkt me ook tot de Cretoxyrhinidae sensu lato te behoren, mogelijk eveneens Cretalamna.
Ook het grote tijdsverschil tussen het Maastrichtiaan en Albiaan (zo'n 30 à 40 miljoen jaar) wordt hier over het hoofd gezien, die fauna's zijn totaal verschillend! Palaeohypotodus bronni zwom toen nog niet rond.
Heeft die 4de tand plooitjes op z'n linguale of labiale zijde? Check ook de bijspitsen!
Iedereen van harte bedankt voor de hulp.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd.
Frankie