Apart mini tandje uit Hoevenen
Antw: Antw: Antw: Antw: Apart mini tandje uit Hoevenen
Typisch verschijnsel van 40+sharkteethrene schreef:Hallo Guy,morpheus schreef:Kan ik mij toch niet herinneren?sharkteethrene schreef:
In het verleden heeft Guy hierover eens een determinatie vergeven.
Helaas kan ik deze niet terug vinden.
Een interessant werkje hierover.
Gravendeel, Van Neer & Brinkhuizen, 2002. An identification key for Dermal Denticles of Rajidae from the North Sea.
Dan is het destijds iemand anders geweest,mijn geheugen laat me ook wel eens in de steek.
Geen wonder dat ik het niet terug gevonden kreeg.
Ik heb een gehele avond besteed aan het opzoeken van jou reacties op sommige Topics.
Groetjes,
Rene.

Antw: Antw: Antw: Antw: Apart mini tandje uit Hoevenen
I know the feeling...sharkteethrene schreef:
mijn geheugen laat me ook wel eens in de steek.

Antw: Apart mini tandje uit Hoevenen
Ik heb het begin van het bericht nog eens overlezen en moet hier toch nog enkele nuances aanbrengen. Het betreft hier geen 'roggestekel' maar een 'huidtandje'. Roggen en Chimaeren hebben ook 'stekels' voor de vinnen en op de staart. Meestal zijn ze ook nog eens voorzien van tandjes.
Haaien gebruiken dus deze dermal denticles om stroefheid van het water te verminderen waardoor ze beter door het water glijden. Daardoor moet je altijd oppassen als je een haai vastgrijpt. Als je tegen de huidtandjes in strijkt liggen je handen open.
Ik wacht dus met spanning af op de foto's van deze miniprutskes.
[Bewerkt door Plikona op 01-11-2008 om 11:28 NL]
[Bewerkt door Plikona op 01-11-2008 om 12:31 NL]
Haaien gebruiken dus deze dermal denticles om stroefheid van het water te verminderen waardoor ze beter door het water glijden. Daardoor moet je altijd oppassen als je een haai vastgrijpt. Als je tegen de huidtandjes in strijkt liggen je handen open.
Ik wacht dus met spanning af op de foto's van deze miniprutskes.
[Bewerkt door Plikona op 01-11-2008 om 11:28 NL]
[Bewerkt door Plikona op 01-11-2008 om 12:31 NL]