Carboon schelpje terril
Carboon schelpje terril
Dit vond ik op een terril. Ik denk dat het een klein zoetwaterschelpje is (groot ongeveer 1 cm). Valt dit te determineren?
Alvast bedankt
Peter
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Antw: Carboon schelpje terril
Hoi Peter,
Van der Heide (1943) is een mooi werk over zoetwaterschelpen uit het Carboon van Zuid-Limburg. Of het ook in België bruikbaar is weet ik eerlijk gezegd niet (is de ouderdom westfalien?), maar op basis van die publicatie, en op basis van de asymmetrie van de schelp zou ik in de richting van Anthracomya sp. denken. Andere publicaties over Carboon-schelpen heb ik niet, enige zekerheid durf ik dan ook niet te geven - een keer in de literatuur duiken lijkt me een goed plan hier. Hoe het beestje ook heet, ziet er mooi uit!
Groet,
Tim
EDIT: Ben eigenlijk behoorlijk onzeker over die determinatie. Ik zie niet echt goed waar het slot zit op de foto, en ... nou ja, twijfel al om, laat ik het zo zeggen. Zou zeker zelf nog verder zoeken naar info, of, hopelijk is er iemand anders die je kan veel beter helpen.
[Bewerkt door Carboon op 10-11-2008 om 21:34 NL]
Van der Heide (1943) is een mooi werk over zoetwaterschelpen uit het Carboon van Zuid-Limburg. Of het ook in België bruikbaar is weet ik eerlijk gezegd niet (is de ouderdom westfalien?), maar op basis van die publicatie, en op basis van de asymmetrie van de schelp zou ik in de richting van Anthracomya sp. denken. Andere publicaties over Carboon-schelpen heb ik niet, enige zekerheid durf ik dan ook niet te geven - een keer in de literatuur duiken lijkt me een goed plan hier. Hoe het beestje ook heet, ziet er mooi uit!
Groet,
Tim
EDIT: Ben eigenlijk behoorlijk onzeker over die determinatie. Ik zie niet echt goed waar het slot zit op de foto, en ... nou ja, twijfel al om, laat ik het zo zeggen. Zou zeker zelf nog verder zoeken naar info, of, hopelijk is er iemand anders die je kan veel beter helpen.
[Bewerkt door Carboon op 10-11-2008 om 21:34 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Carboon schelpje terril
Hoi Tim,
Bedankt vor je antwoord. Zelf dacht ik aan Anthraconauta minima. Schelpje komt uit Noord-Frankrijk, Westfalien C.
Mvg
Peter
Bedankt vor je antwoord. Zelf dacht ik aan Anthraconauta minima. Schelpje komt uit Noord-Frankrijk, Westfalien C.
Mvg
Peter
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Antw: Antw: Carboon schelpje terril
Laat me raden... op basis van Hans Steur's site?drongen schreef:
Bedankt vor je antwoord. Zelf dacht ik aan Anthraconauta minima.
Peter

Groet,
Tim
EDIT: Anders moet je eens een fotootje naar een natuur museum sturen ofzo, zij kunnen je vast verder helpen.
[Bewerkt door Carboon op 11-11-2008 om 15:53 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.