Gevonden bij Katwijk 5 november: wat is dit?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
skyfan
Gevonden bij Katwijk 5 november: wat is dit?

Bericht door skyfan » 06 nov 2008, 16:39

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren vond ik dit op het strand ca 1 km zuid van katwijk. Het lijkt me de onderkaak van een dier, maar welke??

Skyfan

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Gevonden bij Katwijk 5 november: wat is dit?

Bericht door sjaak » 06 nov 2008, 16:50

he, daar zoek ik ook vaak

varken/ zwijn, kijk hier maar: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05137.html

ik denk niet dat het fossiel is, maar zo van de foto kan je dat niet goed zien.

Groet,

Niels

skyfan

Bericht door skyfan » 06 nov 2008, 17:10

Ja het lijkt inderdaad op een zwijn of varken. Hoe kun je zien of het een fossiel is?

Skyfan

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 06 nov 2008, 21:39

Dat is moeilijk te zeggen. Als het er uit ziet als een oud bot dat te lang in de zee heeft gelegen is het meestal een oud bot dat te lang in de zee heeft gelegen. Fossiel bot is relatief zwaar en ziet, voelt en klinkt een beetje als steen. Vaak heeft het een glans. Je hoort een hoge, metaalachtig klank als je er met bv. een ijzeren ring op tikt.

Ik vind het zelf ook moeilijk te bepalen. Er zijn veel twijfel gevallen en er is een grijze zone. Vaak speelt ook mee dat je stiekem hoopt dat het fossiel is.

Als je op het forum zoekt zie je ook dat sommigen er een aansteker onder houden. Als het stinkt is het meestal recent. Als je het nat maakt en je houd je vinger er tegen aan en het plakt zou het ook op fossiel kunnen wijzen. Bij mij werken deze proefjes nooit echt bevredigend. Het beste is zoveel mogelijk verzamelen en dan vergelijken. Of even bij Naturalis langs gaan.

Mijn ervaring is trouwens dat het bij Katwijk bijna altijd om relatief recent bot gaat. Door de eeuwen heen zal daar veel slachtafval zijn gedumpt of door de Rijn zijn aangevoerd. Maar er is ook zeker fossiel materiaal te vinden.

Groet,

Niels

ilse

Bericht door ilse » 07 nov 2008, 00:29

Als ik zo die kleur zie, zou ik toch denken dat het fossiel is.

Groetjes...

Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 11 nov 2008, 15:19

De kleur zegt helemaal niets over de ouderdom,alleen over in welk soort sediment het bot en/of fossiel heeft gelegen

Zonder verleden geen toekomst

Gesloten