Onwaarschijnlijke symphysaire tand uit Antwerpen
- agaathunter
Antw: Onwaarschijnlijke symphysaire tand uit Antwerpen
Echt toppie!
Proficiat!
Groetjes: Ed
Proficiat!
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
prachtig!
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Daar hoef je niet eens hele jonge ogen voor te hebben om die in je zeef terug te vinden. Mooi hoor!
Grrr Edo
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
- sharkteethrene

Inderdaad een super vondst,gefeliciteerd.
Afgebeeld enkele van de tanden uit Mill waar Sean naar refereert.
Destijds is er een Topic over geweest.
De eerdere uitgeprepareerde tand van Erik M,heeft ook deze vreemde vorm.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Da Rene,
Heel interessant. De grootte komt inderdaad overeen. Opvallend is verder dat de tand in de matrix zelfs vergelijkbare onregelmatigheden lijkt te hebben in de 'bijkroontjes' en dan ook nog aan de rechterzijde. Dat zou 'pathologie' alweer minder aannemelijk maken. Nog opvallender vind ik dan wel weer het grote verschil in aantallen 'bijkroontjes'. Je zou bijna gaan denken aan ondersoorten of 'probeersels' (zie ook het hastalis-escheri topic op deze site). Ik heb wat zitten surfen op het net maar kan daar verder niets over vinden. Misschien zijn er deskundigen onder ons - daar kan ik mezelf namelijk niet toe rekenen - die hierover meer kunnen vertellen. Het blijft een fascinerende tand namelijk.
En ook namens kleine Arendsoog: bedankt voor de gelukswensen; dit is inderdaad zo'n eens-per-jaar-vondst waar je heel blij van wordt.
Aan wie meer weet: laat het ons weten.
Groeten, Jan
Heel interessant. De grootte komt inderdaad overeen. Opvallend is verder dat de tand in de matrix zelfs vergelijkbare onregelmatigheden lijkt te hebben in de 'bijkroontjes' en dan ook nog aan de rechterzijde. Dat zou 'pathologie' alweer minder aannemelijk maken. Nog opvallender vind ik dan wel weer het grote verschil in aantallen 'bijkroontjes'. Je zou bijna gaan denken aan ondersoorten of 'probeersels' (zie ook het hastalis-escheri topic op deze site). Ik heb wat zitten surfen op het net maar kan daar verder niets over vinden. Misschien zijn er deskundigen onder ons - daar kan ik mezelf namelijk niet toe rekenen - die hierover meer kunnen vertellen. Het blijft een fascinerende tand namelijk.
En ook namens kleine Arendsoog: bedankt voor de gelukswensen; dit is inderdaad zo'n eens-per-jaar-vondst waar je heel blij van wordt.
Aan wie meer weet: laat het ons weten.
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- sharkteethrene
Hallo Jan,
Ook ik heb destijds geprobeerd om een uitsluitsel te verkrijgen over de tot toen toe 5 gedane vondsten.
Ook wat betreft je bevindingen: Ik heb wat zitten surfen op het net maar kan daar verder niets over vinden.
Dit heb ik destijds ook gedaan,met hetzelfde gevolg.
Iets wat ik hieraan wil toevoegen,er zijn personen die aan de hand van de aanwezige nutrient holes (voedings kanaal) een bepaalde tandpositie kunnen toeschrijven en/of uitsluiten.(wat betreft deze soort)
Maar dit blijft een moeilijk gegeven omdat vele gedane vondsten enige vorm van schade hebben ondervonden.
Nogmaals een super vondst.
Groetjes,
Rene.
Ook ik heb destijds geprobeerd om een uitsluitsel te verkrijgen over de tot toen toe 5 gedane vondsten.
Ook wat betreft je bevindingen: Ik heb wat zitten surfen op het net maar kan daar verder niets over vinden.
Dit heb ik destijds ook gedaan,met hetzelfde gevolg.
Iets wat ik hieraan wil toevoegen,er zijn personen die aan de hand van de aanwezige nutrient holes (voedings kanaal) een bepaalde tandpositie kunnen toeschrijven en/of uitsluiten.(wat betreft deze soort)
Maar dit blijft een moeilijk gegeven omdat vele gedane vondsten enige vorm van schade hebben ondervonden.
Nogmaals een super vondst.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.

Hey,
now, that´s an interesting topic and I want to give my comment on it.
At first, you shouldn´t call all symphysaire teeth that look slightly deformed "pathological". There´s a large variance and diversity how they can look, and there is not really one adequate crown design, but especially with the larger hexanchus symphysaires it seems that each crown of a tooth has its unique style. I don´t say there are no real pathologies ( you find quite some "pathos" on the web ), but far less than one would think.
Now, concerning those large "symphysaire-like" teeth we are talking about here.
Concerning me and 2 friends of my who collect hexanchidae most of those teeth can only be pathological lower lateral teeth.
Several factors speak for that:
1) The size. You have to know that a symphysaire tooth is the smallest tooth in a hexanchid jaw ( except for the commisurals, of course ). A symphy of 4-5cm size would mean gigantic lower laterals of 8cm or something like that. Never heard of something like that.
2) the space where the symphysaire tooth is placed in the jaw is too small to hold those gigantic teeth. They simply wouldn´t fit in there.
3) The root design ( as far as there is root remaining ) is atypical for symphysaire teeth and speaks a lot for lower laterals.
There are more reasons, but I think it would be much easier to show it in real or at least talk about it in real, so that´s it for the moment.
As I said, these are only some considerations and observations, I don´t say that´s the way it is. I am always open for contra ( or pro? ) arguments!
But now, the tooth by are arendsoog and the matrix-free tooth by rene also have components of symphysaire teeth, I have to admit that. It remains a veeeery interesting topic, especially for one like me who mainly collects those Hexanchidae, and I am curious for your responses and a nice discussion.
Attached 2 pictures from elasmo.com
the pic with 6 bright teeth shows H. andersoni from Sharktooth Hill, the pic with the single darker tooth is a Notorynchus from Lee Creek.
For me, both teeth are lower laterals ( for the Notorynchus it´s rather obvious ). if you think the tooth from Bakersfield to be complete it´d be as large as the lower lateral next to it. And just try to imagine the shape of the tooth if it was complete. for me, it looks much more like a lower lateral.
Best regards
Stephan
PS: I hope noone here is too angry that I always some kind of "spoil" the forum with english posts, but though I understand most of the things you write here, I am yet unable to write Dutch on my own.
I really like this forum and I want to be part of it and take part in it, and I am working hard to improve my Dutch so I can make posts in the common language of this forum soon;)
[Bewerkt door Steph op 12-11-2008 om 11:44 NL]
www.sharktoothfan.de.tl
- Hieronymus
- Contacteer:
Da's nu nog eens een enorm interessante bijdrage aan een topic, very nice!
Ik blijf dit op de voet volgen, werkelijk heel interessant.
Ik ben geneigd om Stephan te volgen in zijn argumentatie voor een lower lateral, het is gewoon te frappant moest zo'n tand vanvoor in de bek bij een hexanchid hebben gezeten (in my humble opinion). Je hebt natuurlijk ook bij mensen misvormde tanden, zoals enorm grote voortanden, maar daar blijft de wortel dan behoorlijk klein zodat die tanden wél nog passen in het gebit, hier is de wortel (volgens mij) te groot om vanvoor nog ergens in een hexanchid bek te zitten, of het moest een dier zijn waarvan een meg zelfs opkeek(ja da's wat extreem gesteld maar jullie volgen me wel;).
Ik blijf dit op de voet volgen, werkelijk heel interessant.
Ik ben geneigd om Stephan te volgen in zijn argumentatie voor een lower lateral, het is gewoon te frappant moest zo'n tand vanvoor in de bek bij een hexanchid hebben gezeten (in my humble opinion). Je hebt natuurlijk ook bij mensen misvormde tanden, zoals enorm grote voortanden, maar daar blijft de wortel dan behoorlijk klein zodat die tanden wél nog passen in het gebit, hier is de wortel (volgens mij) te groot om vanvoor nog ergens in een hexanchid bek te zitten, of het moest een dier zijn waarvan een meg zelfs opkeek(ja da's wat extreem gesteld maar jullie volgen me wel;).
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com

Hallo,
Stephan: een heel interessante optie (je hoeft je niet te verontschuldigen voor je Engels, maar ik antwoord toch maar in het Nederlands). Het lijkt me op het eerste gezicht ook de meest plausibele optie. Vooral vanwege het argument grootte. Echter, als ik de door mij gevonden tand nog eens goed bekijk, meet hij zeker geen 5 cm, hooguit 3 (wat meten betreft lijken we wel echte vissers

Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
Nog een toevoeging: ik was ook teveel visser
Hij is 2,5 centimeter....
Groeten

Groeten
wie zoekt zal vinden