Is dit een fossiel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Patrick
Is dit een fossiel?

Bericht door Patrick » 27 nov 2008, 15:55

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Een kennis van mij heeft dit fossiel of gesteente gekregen in Marokko, en is benieuwd wat het is, er komt nu een soort witte schimmel op, (ik denk dan aan pyriet). Ik heb het zelf niet gezien alleen op de foto's maar kan er niets van maken, mij lijkt het een soort van kalkconcreties, is er iemand die enig idee heeft, het is gevonden in een rivier.
alvast bedankt
Patrick
nog meer foto's vind je hier:http://picasaweb.google.be/papoe007/200 ... ia99pPkbJk#

[Bewerkt door Patrick op 27-11-2008 om 16:07 NL]

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Is dit een fossiel?

Bericht door FossilDude » 27 nov 2008, 17:00

Hallo Patrick,

De foto's doen mij denken aan travertijn. Dit is een gesteente dat ontstaat als kalk neerslaat uit oververzadigd water. Als dit over takjes en blaadjes gebeurd, worden deze overkorst met kalk en blijven de vormen van deze takjes en blaadjes in de kalk gepreserveerd.
Ik heb het vermoeden dat je hier mee te maken hebt.
Als mijn vermoeden klopt is het goed mogelijk dat het materiaal ook in de rivier rivier (waarin het gevonden is) gevormd.

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Patrick

Bericht door Patrick » 28 nov 2008, 10:20

Bedankt Johan voor de reactie, ja inderdaad ik dacht in eerste instantie ook aan kalkafzettingen, alhoewel ik van travertijn nog nooit had gehoord, weer wat bijgeleerd :)
groetjes
Patrick

grote niet weerd!!

Patrick

Bericht door Patrick » 28 nov 2008, 16:15

Er is mij ook gevraagd hoe dit het best kan geconserveerd en/of gereinigd worden, daar er nu een soort schimmelvorming opkomt.

grote niet weerd!!

Gesloten