Bijtspoor op belemniet?
Bijtspoor op belemniet?

Kan dit een bijtspoor zijn? Of gewoon een belemniet die een deuk in zijn reputatie heeft opgelopen.

Ik heb hem afgelopen weekend gevonden op mijn zolder.
O,ja en een jaar of zes eerder in (regio) Eben Emael.
Groet Maestro
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Bijtspoor op belemniet?
Jammer dat er nog niemand uitsluitsel heeft gegeven, maar het lijkt me best een erg leuke vondst. Zou m.i. best een geheeld(?) bijtspoor kunnen zijn. Ook de verkleuring lijkt me opmerkelijk. Probeer eens een mailtje naar het museum in Maastricht/ John Jagt.
Time fades away (Neil Young)

Dank je voor je reactie spongebob,
Ik heb je tip opgevolgd. Volgens John is dit geen bijtspoor.
Er zit ook geen deuk aan de andere kant, wat je zou verwachten bij een beet.
Wat het wel zou kunnen zijn wist John ook niet. Dit soort deuken komen vaker voor op belemnieten en het is niet soortspecifiek. Maar verder kon hij me ook niet helpen.
Helaas....
Groet Maestro
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
zou 't geen soort van cyste (abces?) kunnen zijn?
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Spongebob
Hey Maestro!
Bij het goochelen op het internet kwam ik eenzelfde groeistoornis tegen als bij jouw belemniet: http://rogov.zwz.ru/APH/1997_5.pdf
Hier wordt ook van een "Anomalie" gesproken en niet van een bijtspoor. De reden van een dergelijke afwijking zal wel nooit meer duidelijk worden, denk ik, maar zo'n vondst is intrigerender en leuker dan die met een normaal rostrum.
Groet, Tom
Bij het goochelen op het internet kwam ik eenzelfde groeistoornis tegen als bij jouw belemniet: http://rogov.zwz.ru/APH/1997_5.pdf
Hier wordt ook van een "Anomalie" gesproken en niet van een bijtspoor. De reden van een dergelijke afwijking zal wel nooit meer duidelijk worden, denk ik, maar zo'n vondst is intrigerender en leuker dan die met een normaal rostrum.
Groet, Tom
- TerzietBelemniet
Erg mooie belemniet, zo heb ik ze nog niet vaak gezien.
TerzietBelemniet
- Spongebob
Toevallig kwam ik vanavond in een bij de GEA-kring geleend tijdschrift (Fossilien, Heft 2, 2002) een artikel tegen van Helmut Keupp : "Pathologische Belemniten / Schein und Wirklichkeit". Daarin worden allerlei afwijkende belemnietenrostra beschreven; in dit geval als gevolg van een heftige "Stoßverletzung"(wat dat dan ook geweest moge zijn).