Eindelijk (het begin van) een determinatie!

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
DragonSearcher
Eindelijk (het begin van) een determinatie!

Bericht door DragonSearcher » 06 jan 2009, 15:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hey allemaal,

een hele tijd geleden kreeg een fossiel in handen waarvan niets bekend was en waar ook niet echt (in ieder geval niet voor mij) aan te zien was wat het nu eigenlijk was of waar het een onderdeel van was. Tot ik vorige week een nieuwe fossielenboek kocht. Ik kocht hem, omdat er meer over reptielen in beschreven staat. Maar toen ik er thuis doorheen bladerde kwam ik tot mijn grote verbazing mijn grote onbekendheid tegen. Het blijkt dus een deel van een ammoniet te zijn, ik heb op foto 3 aangegeven welk deel van de foto in het boek overeen komt met mijn fossiel. Wat niet overeen komt situurlijnen van de Ammoniet uit het boek met mijn ammoniet. Zoals op foto 1 te zien is, bestaan die situurlijnen uit rijen van "v"tjes.

Nu vroeg ik mij af of een ammoniet er uit altijd zo uitziet, als je tegen de voorkant van de woonkamer of septum aankijkt (wanneer er een deel afgebroken is). Kan iemand mij er meer over vertellen?

Edit: Wat ik natuurlijk nog vergeten was: de afmetingen van het Ammoniet fragment zijn 7 x 4,5 cm

Groetjes DragonSearcher

[Bewerkt door DragonSearcher op 06-01-2009 om 15:26 NL]

... Eternity awaits ...

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Eindelijk (het begin van) een determinatie!

Bericht door sjaak » 06 jan 2009, 20:29

Ammonieten heb je in zoveel soorten en maten. Ik heb ook veel van dit soort fragmenten liggen. Er zit volgens mij nog een stukje van een aangehecht fossiel schelpje op.

Groet,

Niels

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 jan 2009, 21:45

Dragonsearcher,

Je zit inderdaad in de juiste richting te denken. Er vallen mij echter twee zaken op:

1) sutuurlijnen zijn niet typisch complex gelobd, zoals bij ammonieten. Een zigzag-patroon zoals op jouw stuk zien we eerder terug bij goniatieten, een oudere groep van de ammonoidea. Of dit te wijten is aan de mate waarin het stuk verweerd is, of aan het type fossiel is moeilijk te zeggen zonder het stuk in de hand te hebben.

2) op de doorsnede zie je centraal een klein kringetje. Dit is de doorsnede van het siphon-kanaal, dat de verschillende kamers in de schelp van het beest met elkaar verbond. Nu ligt dat ding precies niet aan de ventrale zijde (helemaal bovenaan op de foto), maar precies aan de andere kant. Ook dit is in tegenstrijd met wat we normaal bij ammonieten zien.

Mogelijk is dit fossiel iets ouder dan je denkt ;)

Ik ben wederom benieuwd wat de andere forumleden denken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 06 jan 2009, 22:28

@Frederik,

De sipho die je hier ziet is deze van de voorgaande winding en ligt ventraal. De sipho van de buitenste winding is verdwenen samen met de schelp?

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 09 jan 2009, 09:03

@ Sjaak: Ik heb ook wel andere ammoniet fragmenten, maar deze is toch echt wel anders dan de rest ;) Enne jah, er zit inderdaad een stukje schelp op, goed gezien.

@ Frederik: Bedankt voor de info. Het fossiel is inderdaad redelijk verweerd, maar als ik het zo bekijk, zijn er nooit lobben geweest. Ik zal mij in ieder geval wat meer verdiepen in Goniatieten.

Ook ik ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

... Eternity awaits ...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Eindelijk (het begin van) een determinatie!

Bericht door Frederik » 09 jan 2009, 09:21

plikona schreef:
@Frederik,

De sipho die je hier ziet is deze van de voorgaande winding en ligt ventraal. De sipho van de buitenste winding is verdwenen samen met de schelp?
Kan zeker het geval zijn, vandaar dat ik me voorzichtig uitdruk. Ik vind het niet heel duidelijk op de foto.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten