Tandje Hoevenen 4jan. 09
Antw: Antw: Tandje Hoevenen 4jan. 09
Hoi Jeroen,hieronymus schreef:
Galeocerdo en P. contortus lijken inderdaad soms sterk op elkaar.
Maar toch, u geeft zelf de verhouding al aan, een Galeocerdo is hier (m.i.) waarschijnlijker.
Ook is het meestal zo dat bij contortus (let wel, ik zeg: meestal, dus niet altijd) de karteling over de kroon loopt tot op een klein stukje van de punt. Voor zover de foto's mij duidelijk zijn is de karteling toch behoorlijk prominent aanwezig en, me dunkt, loopt deze volledig verder over het topje, wat volgens mij meer wijst in de richting van Galeocerdo.
Blijft natuurlijk een lastig tandje, wat de uitkomst ook is, het is een mooie vondst.
Ilse moet nu zelf de argumenten tegen elkaar afwegen.
Kleine edit: excuses aan lanselot, moest u uzelf aangevallen voelen, het was niet de bedoeling. Bij het opbouwen van een argumentering moet ik bepaalde mogelijkheden weerleggen en dat deed(probeerde) ik onder andere met uw mening over Megachasma, ik zag daarin niet meteen het probleem.
Maar toch: excuses.
Mvg,
Jeroen
[Bewerkt door Hieronymus op 07-01-2009 om 13:49 NL]
Ik heb het tandje nog eens héél goed onder de microscoop bekeken en de karteling stopt iets voor de punt en aan de andere zijde van de kroon zijn ook wat kartels maar daar stoppen ze al haverwege de kroon.
Ik vind toch niet dat hij op de afbeeldingen van een Galeocerdo aduncus lijkt.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Tandje Hoevenen 4jan. 09
De tand is door transport dan ook lichtjes afgesleten, de karteling is, zoals ik al aangaf, ook niet een voor honderd procent betrouwbaar gegeven.
U doet wat u wil, bij mij zou hij in het bakje Galeocerdo aduncus terechtkomen.
Weliswaar in een apart potje omdat het een speciale tandpositie is, daarom ook dat het niet strookt met de gangbare gedachte van een Galeocerdo(de platte gebogen en gekartelde tanden die iedereen wel van ziens kent).
U doet wat u wil, bij mij zou hij in het bakje Galeocerdo aduncus terechtkomen.
Weliswaar in een apart potje omdat het een speciale tandpositie is, daarom ook dat het niet strookt met de gangbare gedachte van een Galeocerdo(de platte gebogen en gekartelde tanden die iedereen wel van ziens kent).
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Supergraver
Antw: Antw: Antw: Tandje Hoevenen 4jan. 09
Hallo Ilseilse schreef:
Ik vind toch niet dat hij op de afbeeldingen van een Galeocerdo aduncus lijkt.
Groetjes...
Ilse
Mag ik vragen met welke afbeeldingen je dit tandje dan vergelijkt?
Een parasymfysaire tand vergelijken met een laterale heeft nl weinig zin.
Mvg
Martijn
Hoi Suppergraver,
Ik vergelijk hem met de afbeeldingen van de Galeocerdo die we kennen en dat klopt niet.
Als hij uit een andere tandpositie komt, kan ik natuurlijk niet vergelijken want daar zijn nog geen afbeeldingen van.
Groetjes...
Ilse
Ik vergelijk hem met de afbeeldingen van de Galeocerdo die we kennen en dat klopt niet.
Als hij uit een andere tandpositie komt, kan ik natuurlijk niet vergelijken want daar zijn nog geen afbeeldingen van.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Supergraver
Antw: Antw: Tandje Hoevenen 4jan. 09
Hallo Ilse,ilse schreef:
Hoi Suppergraver,
Groetjes...
Ilse
Misschien ben ik nu dan de weg kwijt, want ik kan deze hersenkronkel niet maken, wat voor zin heeft het vergelijken dan?
Of dit nu een P. contortus of een G. aduncus is het blijft een parasymphysaire tand.
Met alle respect, ik doe echt m'n best om het te volgen...
Mvg
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 07-01-2009 om 23:18 NL]
Hoi Martijn,
Ik ben maar een leek op het gebied van haaientanden, ik kan helemaal niet meer volgen...
Hebben jullie misschien al een afbeeldig op het net gevonden die op m'n tandje lijkt?
Ik leg me bij jullie beslissing neer hoor, anders had ik het ook niet hoeven te vragen hé als ik het al wist.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes...
Ilse
Ik ben maar een leek op het gebied van haaientanden, ik kan helemaal niet meer volgen...
Hebben jullie misschien al een afbeeldig op het net gevonden die op m'n tandje lijkt?
Ik leg me bij jullie beslissing neer hoor, anders had ik het ook niet hoeven te vragen hé als ik het al wist.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Supergraver
Hallo Ilse (nu moeten we toch echt snel een chatfunctie op het forum krijgen
)
Op het net is zo goed als niets te vinden. En speciaal vwb tanden van niet de 'normale' posities. Ik ben zelf ook niet zo'n zwaargewicht met determineren, maar ik vind de verklaring van Jeroen toch veruit de meest logische.
Goed bewaren wellicht brengt de toekomst nog enige verlichting
Gr
Martijn

Op het net is zo goed als niets te vinden. En speciaal vwb tanden van niet de 'normale' posities. Ik ben zelf ook niet zo'n zwaargewicht met determineren, maar ik vind de verklaring van Jeroen toch veruit de meest logische.
Goed bewaren wellicht brengt de toekomst nog enige verlichting

Gr
Martijn
Als ik jou was Ilse zou ik deze tand toch maar goed bewaren, en apart leggen en onder de naam leggen van---(?)P. contortus (cq) G. aduncus(?)----.voorlopig!
Het blijft een aparte vondst van je!
Het blijft een aparte vondst van je!
SeeYou!
- notorynchus
hallo iedereen ,
Dit topic vind ik iig heel erg leerzaam :p
Het tandje neigt toch wat naar contortus , vanwege de dikke wortel , de dike en smalle kroon en de fijne karteling.
Helaas komen deze kenmerken ook voor bij galeocerdo.
Physogaleus secundus is het zeker niet , zie foto ( staat ongeveer dezelfde positie op als het tandje op de foto ).
Bovendien is secundus heel erg vaak niet zo zwaar gekarteld.
Frederik