digitale microscoop

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
troffelmaniak
digitale microscoop

Bericht door troffelmaniak » 10 jan 2009, 00:01

beste mede verzamelaars,

Weer een hele poos geleden dat ik lijfelijk aanwezig was op het fourm. Voor die mensen die ik nog geen hand heb kunnen schudden of wie ik per mail niet heb kunnen bereiken een heel fijn nieuwjaar. Dat de lijstjes met voornemens van het vorige jaar dit jaar maar weer opnieuw onder de aandacht mogen komen met hier en daar een aanvulling.

Om dit nieuwe jaar goed te beginnen misschien een tip voor meerdere zoekers.

Ik weet dat er in het verleden vele vragen kwamen over foto's maken door een microscoop en dat er vele oplossingen zijn aangedragen die soms veel geld kosten en soms slimme oplossingen waren om dat dure werk te omzeilen.

Mij kwam de folder van de aldi ( www.aldi.nl )onder ogen en daarin staat dat iedereen morgen even op bezoek moet om te kijken of de microscoop die daar staat uitkomst kan bieden.

Als ik het goed lees kun je vanuit je microscoop meteen digitale foto's maken en die dan met software bewerken.

Neem eens een kijk en wie weet heb je dan meteen iets leuks in handen om het goede jaar goed mee te beginnen.

Laat even weten of dit voldoet aan de verwachtingen. Er betere of andere oplossingen zijn...

Iedereen tot ziens in omgeving Oss of omgeving Antwerpen of op een nog op te duiken andere locatie.

groetjes,

Robbie

gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: digitale microscoop

Bericht door Theo » 10 jan 2009, 00:21

Met een vergroting van "minstens" 40 kan je als fossieleliefhebber niks doen.

Theo

Johwi
Contacteer:
Antw: Antw: digitale microscoop

Bericht door Johwi » 10 jan 2009, 06:48

Theo schreef:
Met een vergroting van "minstens" 40 kan je als fossieleliefhebber niks doen.
Er staat op de folder 40x tot 2024x vergroting, maar of dat voldoende is?????

Ben nog een leek in dat soort dingen.

[Bewerkt door Johwi op 10-01-2009 om 06:52 NL]

SeeYou!

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 10 jan 2009, 11:17

Deze microscoop heeft een veel te hoog bereik.Ik denk dat zelfs tandjes van egem er niet onder kunnen.
Deze microscoop is voor preparaten die tussen twee glas plaatjes moet.
Je moet hier denken aan een beetje bloed of om te kijken wat er in het water zit.
Een stereo microscoop met een vergroting tussen 2 en 25 keer is ruim voldoende.

groetjes Erik

E.J.

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 10 jan 2009, 11:20

Ik ben het met Theo eens. Deze microscoop is niet geschikt voor onze hobby. Wie daar wat wil kan m.i. het beste uitkijken naar een goede stereomicroscoop met 10 tot 45 maal vergroting met derde tubus. Daarop een CCD camer die via een framegrabber aan de computer hangt.

Maakt redelijke opnames, maar de beste maak ik nog steeds door een van de oculairs.

Ik ben bang dat er voor kwaliteit geen goedkope alternatieven zijn. Dat neemt niet weg dat je wel leuke dingen kunt doen met een goedkoop apparaat.

groet,

Jeroen

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 10 jan 2009, 12:35

Afbeelding

Afbeelding

Een goedkoop alternatief bestaat wel. de eerste foto is een voorbeeld van een foto, die je kunt maken, zonder een microscoop. Dit kan met behulp van een goede loep. zoals deze. Met deze kunnen er foto's gemaakt worden van tandjes van ongeveer 1 mm.. Dit is een scoliodon taxandriae uit frankrijk. 5mm. kleine tandjes van egem zou ook gefotografeerd kunnen worden. maar ook tanden van ongeveer 1,5 cm..

Het is heel simpel.. je zet het loepje op het tandje. en je zet je camera zo neer.. dat de lens op de loep valt. dan even spelen met een aantal lichten . 2 lichten zijn genoeg. Het is vrij simpel.. en veeeel goedkoper dan een microscoop.

MVG,

Tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 10 jan 2009, 14:27

Als de optiek het toelaat kun je mooi kijken hoe vruchtbaar je zaad is (LOL!)

Gekheid, laat je met optiek nooit misleiden door geadverteerde 'vergrotingen'. Ik sluit me aan dat 'minstens' 40 maal vergroting al meer is dan je nodig hebt voor onze hobby.

Ten tweede is het een monoculair, je kijkt met één oog. Verder moet je realiseren dat hoe hoger je de vergroting maakt, hoe donkerder het beeld wordt. Dit komt omdat de vergroting wordt verspreid over een groter oppervlak maar het licht wat het uitzendt hetzelfde blijft. Dit heeft impact op je foto's.

Ik heb een aantal jaren terug een via een museum een oude Tokyo-Olympus stereomicroscoop gekocht. Er zaten twee oculairensets bij van 10 en 15 maal vergroting. In de microscoop zit een revolverkop met 1 en 2 maal waarmee ik er resp. 20 en 30 maal vergroting van kan maken.
De 15 maal oculairen gebruik nagenoeg nooit. een 10 of 20 maal vergroting is ruim voldoende.
Ik schat dat het apparaat uit de jaren 70/80 stamt maar de optiek is zeer goed. Ik kan er langere tijd achter elkaar gebruik van maken zonder pijn in mijn hoofd te krijgen, iets wat ik met mijn andere moderne stereo, erfstuk Bynolyt, wel krijg. Kies de beste optiek die je je kan veroorloven.

Een laatste aspect; kies een microscoop met (goede) widefield-oculairen. Breder veld is meer zien en relaxder kijken.

<:{{{{{>

[Bewerkt door Ceraurus op 10-01-2009 om 14:29 NL]

Trilobiti Ceská Republika

troffelmaniak

Bericht door troffelmaniak » 11 jan 2009, 01:21

ik zag later ook dat de vergroting inderdaad te ruim is en dat je er voor haaientanden weinig aan hebt....of we moeten nu ineens een hele nieuwe fauna ontdekken die tot dusver over het hoofd hebben gezien. Krijgen we straks discussies over...heb jij die schimmels al uit hoevennen...en ik vond laatst dna van een zeehond in omgeving oss.

Het item kan in ieder geval mensen de kans geven om wel goede en vooral goedkopere alternatieven voor fotograferen kenbaar te maken....

Ik heb hem in ieder geval wel gehaald om op school in de klas wat mee te stoeien. Ik zal eens kijken of er nog wat te knutselen valt waardoor hij toch bruikbaar is.

groetjes,

robbie

gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.

Gesloten