Cambrische lilliputters
Antw: Antw: Cambrische lilliputters
Dat was voor mij het meest voor de hand liggend maar daar zal Tomas ook wel aan gedacht hebben.Spongebob schreef:
Betreft het hier niet gewoon een samenspoeling van vervellingsresten?
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
Antw: Cambrische lilliputters
eerste vraag die beantwoord moet worden wat dit stuk betreft lijkt met het taphonomische vraagstuk
en daarvoor moet je ook het terrein op
erg mooi en interessant stuk thomas!
meer van dat!
en daarvoor moet je ook het terrein op
erg mooi en interessant stuk thomas!
meer van dat!
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Denk je dat uit de taphonomie iets af te leiden is met betrekking tot de leefwijze van de agnostiden Stijn of heeft je opmerking alleen betrekking op de aanwezigheid van verschillende soorten op het stuk van Tomas?
(ter voorkoming van misverstand: geen kritische maar een interesse-vraag)
(ter voorkoming van misverstand: geen kritische maar een interesse-vraag)
De senioribus nil nisi bene
Meer dan een euro voor al jullie ideeën 
Ik ben niet geïnformeerd over de meest recente theorieën aangaande de leefwijzen van agnostiden, daarom zette ik mijn vraag ook uit (LOL).
Ik weet ook niet wat de spreiding van de verschillende soorten agnostiden was ten opzichte van de fauna en andere soorten.
Ik denk wel dat het interessant en relevant is te kijken naar de taphonomie. Verspoeling speelt ook een rol hierin. Als levende diertjes bedekt werden met sediment en stierven waarna vervolgens de bodem waar ze inzaten verspoelt valt er al iets minder te vertellen hoe ze (laten we zeggen) 'optraden bij in leven zijn'. Ik denk dat in dit stuk verspoeling niet zo'n rol gespeeld heeft, gezien, inderdaad, de thoraxdelen van de redlichid die nog redelijk bij elkaar liggen.
Je kan je wel afvragen of het stuk het oppervlak was waar de resten terecht kwamen of de afdruk van het oppervlak, ook dat weten we niet.
Gewicht en grootte spelen natuurlijk ook een rol. Bij verspoeling zullen eerst de lichte deeltjes verplaatst worden. En ook dit draagt niet bij om tot een goed antwoord te komen.
Keep on spinning those minds!
<:{{{{{>

Ik ben niet geïnformeerd over de meest recente theorieën aangaande de leefwijzen van agnostiden, daarom zette ik mijn vraag ook uit (LOL).
Ik weet ook niet wat de spreiding van de verschillende soorten agnostiden was ten opzichte van de fauna en andere soorten.
Ik denk wel dat het interessant en relevant is te kijken naar de taphonomie. Verspoeling speelt ook een rol hierin. Als levende diertjes bedekt werden met sediment en stierven waarna vervolgens de bodem waar ze inzaten verspoelt valt er al iets minder te vertellen hoe ze (laten we zeggen) 'optraden bij in leven zijn'. Ik denk dat in dit stuk verspoeling niet zo'n rol gespeeld heeft, gezien, inderdaad, de thoraxdelen van de redlichid die nog redelijk bij elkaar liggen.
Je kan je wel afvragen of het stuk het oppervlak was waar de resten terecht kwamen of de afdruk van het oppervlak, ook dat weten we niet.
Gewicht en grootte spelen natuurlijk ook een rol. Bij verspoeling zullen eerst de lichte deeltjes verplaatst worden. En ook dit draagt niet bij om tot een goed antwoord te komen.
Keep on spinning those minds!
Trilobiti Ceská Republika

Nog een foto: dit maal een detailopname van een stukje Jince formatie met in ieder geval 3 complete Peronopsis integra's, twee positief, één negatief.
Het stuk bevat verder twee juveniele Paradoxides gracilis-bietjes 8) , en in totaal negen complete of delen van P.integra.
Eén van die delen heb ik zelfs onder de tweede P.gracilis vandaan geprept.
Opmerkelijk genoeg vinden we dit maal complete agnostiden, en veel op een hoop!
Ervaringsgegeven hierbij: P.integra vind ik af en toe ook solitair terug, zowel compleet als een enkele kop of kont.
Wederom enjoy,
Trilobiti Ceská Republika
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Cambrische lilliputters
Ik vind dit best een aannemelijke hypothese.Alfer schreef:
Interessant allemaal, ik durf niks uit te sluiten.
Misschien maakte Hydrocephalus de ondergrond losser waardoor er allerlei organisme vrijkwamen als voedsel (ik verzin maar wat;))
Op de eerste foto viel het me bijvoorbeeld al op dat de kleine agnostiden niet echt verspreid in de matrix zitten, maar geconcentreerd bij de grotere Trilo.
Hetzelfde is het geval bij je laatste foto, Thomas.
Leuke denkoefening alleszins.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com