Hoe groot wordt een Escheri ?!
Hoe groot wordt een Escheri ?!
Hey iedereen ,
Ik liep al een tijdje met 2 vragen.
Mijn eerste vraag is : "Hoe groot kan een Cosmopolitudus Escherie worden ?"
Je ziet dat deze soort niet de grootte aanneemt van een grote Hastalis of een Carchadon Carcharias , maar hoe komt dat ?
Ik heb een groot exemplaar van Escherie uit Antwerpen , maar kunnen ze nog groter worden ?
Wat is de maximum grootte ongeveer ?
De tweede vraag is : "Waarom vind je minder Escheries in Hoevenen dan in Mill ?
In Hoevenen zijn (gave) Escheries echt een zeldzaamheid , ik heb er slechts 2 gave en die hele grote , de rest zijn brokstukjes.
In Mill zie je ze veel meer , wat ik toch wel vreemd vind.
Ik snap wel dat je de fauna van Mill en Antwerpen niet gelijk kunt stellen want in Mill vind je ook weinig Galeocerdo's ,..
Maar toch vind ik het opmerkelijk !
Heeft iemand hier een uitleg voor ?
Ik danku jullie al bij voorbaat,
Groetjes,
Gunther
Antw: Hoe groot wordt een Escheri ?!
De discussie zat al helemaal beneden..
Vond het nochtans een interessante vragen!
Kan niemand hier antwoord op geven ?!
Groetjes,
Gunther
Vond het nochtans een interessante vragen!
Kan niemand hier antwoord op geven ?!
Groetjes,
Gunther
- Hieronymus
- Contacteer:
Elasmo over escheri: bovenkaakstanden tot 55mm, onderkaakstanden tot 40mm.
Volgens een publicatie over het Mioceen van Delden member(nederland), hetzelfde voor de bovenkaak, onderkaak tot 48mm.
Het is waarschijnlijk een soortspecifieke eigenschap, het hoe of waarom...? Een ander dieet? Slechts een kleine verspreiding leidt misschien tot een kleiner design, tot nu toe lijkt het me toch niet dat escheri cosmopolitisch is, dus misschien ligt daar wel een reden. Het is iets helemaal anders maar zoogdieren die bijvoorbeeld op een eiland(kleinere biotoop dan het vaste land) terechtkomen en daar evolueren na de loop der tijd worden ook kleiner. Dan zit je natuurlijk weer met de vraag waarom escheri niet echt cosmopolitisch is...
Volgens een publicatie over het Mioceen van Delden member(nederland), hetzelfde voor de bovenkaak, onderkaak tot 48mm.
Het is waarschijnlijk een soortspecifieke eigenschap, het hoe of waarom...? Een ander dieet? Slechts een kleine verspreiding leidt misschien tot een kleiner design, tot nu toe lijkt het me toch niet dat escheri cosmopolitisch is, dus misschien ligt daar wel een reden. Het is iets helemaal anders maar zoogdieren die bijvoorbeeld op een eiland(kleinere biotoop dan het vaste land) terechtkomen en daar evolueren na de loop der tijd worden ook kleiner. Dan zit je natuurlijk weer met de vraag waarom escheri niet echt cosmopolitisch is...
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
- sharkteethrene
Hallo Gunther,
De grootste die tot nu toe zijn aangetroffen zijn 6,7 en 6,6 cm,dit wat betreft bovenkaakse anteriors.
Beide zitten in mijn collectie.
Naar alle waarschijlijkheid hebben meerdere mensen vondsten gedaan die qua grote overeenkomen,maar vele herkennen dit niet als escheri.
Om de vraag te beantwoorden "waarom je in Mill veel escheri aantreft en in Hoevenen minder"
Hier kunnen we veel over speculeren.
Maar we kunnen er zeker vanuit gaan dat het hier ook over verschillende periodes gaat,en verschillende omstandigheden.
Hetgeen dus een andere fauna teweeg brengt.
Als men kijkt naar de aangetroffen I.oxyrhinchus tanden op beide locaties,kan men alleen maar concluderen dat de gedane vondsten te Mill jonger zijn tot in tegenstelling van de gedane vondsten te Hoevenen.
Dus begin midden Mioceen tot Plioceen.(wat Mill betreft.)
Hier ga ik weer vragen over krijgen,lol.
Als laatste,ik zie vaak C.escheri staan.
Waarom geen I.escheri?
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 27-01-2009 om 00:39 NL]
De grootste die tot nu toe zijn aangetroffen zijn 6,7 en 6,6 cm,dit wat betreft bovenkaakse anteriors.
Beide zitten in mijn collectie.
Naar alle waarschijlijkheid hebben meerdere mensen vondsten gedaan die qua grote overeenkomen,maar vele herkennen dit niet als escheri.
Om de vraag te beantwoorden "waarom je in Mill veel escheri aantreft en in Hoevenen minder"
Hier kunnen we veel over speculeren.
Maar we kunnen er zeker vanuit gaan dat het hier ook over verschillende periodes gaat,en verschillende omstandigheden.
Hetgeen dus een andere fauna teweeg brengt.
Als men kijkt naar de aangetroffen I.oxyrhinchus tanden op beide locaties,kan men alleen maar concluderen dat de gedane vondsten te Mill jonger zijn tot in tegenstelling van de gedane vondsten te Hoevenen.
Dus begin midden Mioceen tot Plioceen.(wat Mill betreft.)
Hier ga ik weer vragen over krijgen,lol.
Als laatste,ik zie vaak C.escheri staan.
Waarom geen I.escheri?
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 27-01-2009 om 00:39 NL]
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- sharkteethrene
Oeps iets vergeten,
Naarmate C. hastalis zich ontwikkelde werd deze soort groter.
Dit in tegenstelling tot escheri.
Deze nam af in afmetingen.
Redenen hiervoor?
Groetjes,
Rene.
Naarmate C. hastalis zich ontwikkelde werd deze soort groter.
Dit in tegenstelling tot escheri.
Deze nam af in afmetingen.
Redenen hiervoor?
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
- Galeocerdo
Heb er eens over zitten nadenken. Denk dat het alles van meerdere factoren afhankelijk is. Zoals waterdiepe, voedselbronnen, concurentie andere soorten, geisoleerde populatie. Het gaat volgens mij niet om één specifieke factor maar om de combinatie van het totaal. Het succes van de soort, op een specifieke locatie kan uiteindelijk leiden tot variatie binnen de soort, kleiner, groter etc.
Zit helaas te ver van het vuur (lees vindplaatsen) om hier voorbeelden van te geven uit mijn eigen collectie.
Zit helaas te ver van het vuur (lees vindplaatsen) om hier voorbeelden van te geven uit mijn eigen collectie.
Gr. Taco
- Hieronymus
- Contacteer:
Dat met die geisoleerde populatie/weinig uitbreiding bedoelde ik ook, maar inderdaad, meestal zijn zulke dingen van meerdere factoren afhankelijk en is een vast bewijs of een vaste theorie niet 100% procent mogelijk, hypotheses natuurlijk wel.
Rhaetian Lorraine Region
Bedankt voor de verhelderende uitleg heren !
Dus een soort past zich aan aan zijn leefomgeving.
Iets wat ik niet wist , maar me zeer nieuwsgierig maakt !
Iets dat mij hierbij onmiddelijk deed aan denken was het volgende : In Amerika worden dus heel veel Megalodons gevonden ,veel vaker compleet als bij ons. Maar je ziet heel erg vaak tanden verschijnen die over de 15cm gaan. In antwerpen vinden we heel weinig gave Meg's , maar degene die gaaf zijn halen bijna nooit die lengte.
Oké hoe groter , hoe kwetsbaarder maar zelf zulke grote fragmenten heb ik niet veel gezien ( eigenlijk niet).
Zijn die er eigenlijk ?
Ook aan andere vindplaatsen in onze streken heb ik nog nooit een Meg gezien die boven deze lengte gaat.
Ik ken Mill niet goed , maar de grootste van daar was 14cm ?
Dit bedraagt wel een hele mooie lengte , maar heeft dit dan te maken met de pijplengte of zijn de Be/Nl Meg's wel deglijk kleiner ?
Hebben ze zich aangepast aan de omgeving ?
Of zijn er al Meg's van die grootte in-situ gevonden ?
Groetjes,
Gunther
Dus een soort past zich aan aan zijn leefomgeving.
Iets wat ik niet wist , maar me zeer nieuwsgierig maakt !
Iets dat mij hierbij onmiddelijk deed aan denken was het volgende : In Amerika worden dus heel veel Megalodons gevonden ,veel vaker compleet als bij ons. Maar je ziet heel erg vaak tanden verschijnen die over de 15cm gaan. In antwerpen vinden we heel weinig gave Meg's , maar degene die gaaf zijn halen bijna nooit die lengte.
Oké hoe groter , hoe kwetsbaarder maar zelf zulke grote fragmenten heb ik niet veel gezien ( eigenlijk niet).
Zijn die er eigenlijk ?
Ook aan andere vindplaatsen in onze streken heb ik nog nooit een Meg gezien die boven deze lengte gaat.
Ik ken Mill niet goed , maar de grootste van daar was 14cm ?
Dit bedraagt wel een hele mooie lengte , maar heeft dit dan te maken met de pijplengte of zijn de Be/Nl Meg's wel deglijk kleiner ?
Hebben ze zich aangepast aan de omgeving ?
Of zijn er al Meg's van die grootte in-situ gevonden ?
Groetjes,
Gunther
- binbinneke
- Contacteer:
Antw: Antw: Hoe groot wordt een Escheri ?!
Dat vraagt om foto's! 8)sharkteethrene schreef:
... De grootste die tot nu toe zijn aangetroffen zijn 6,7 en 6,6 cm,dit wat betreft bovenkaakse anteriors ...
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Hoe groot wordt een Escheri ?!
Dit kan velerlei verklaringen hebben, en is ongetwijfeld al onderzocht, en ik ben niet goed op de hoogte van onderzoek hierover. Toch enkele zaken die je hierbij in het achterhoofd moet houden:mineraal0 schreef:
In Amerika worden dus heel veel Megalodons gevonden ,veel vaker compleet als bij ons. Maar je ziet heel erg vaak tanden verschijnen die over de 15cm gaan. In antwerpen vinden we heel weinig gave Meg's , maar degene die gaaf zijn halen bijna nooit die lengte.
Zijn die er eigenlijk ?
- vaak hebben omgevingsfactoren zoals klimaat en watertemperatuur, maar vb. ook voedselaanbod en competitie met andere soorten een invloed op de max. grootte die een dier kan bereiken. Doorheen de geschiedenis is het klimaat zelden constant gebleven, en wisselen warmere en hkoudere periodes zich af.
- Dieren doorlopen vaak verschillende stadia gedurende hun levensloop, waarbij zowel habitat als prooi drastisch kunnen wijzigen. Heel simplistisch gezegd kan je je voorstellen dat een jongere meg vooral in kustwateren op zeehondjes jaagt, terwijl de volgroeide meg in open ocean achter migrerende walvissen gaat jagen. In kustafzettingen zal je dan gemiddeld kleinere tanden vinden dan in diepwaterafzettingen.
- Soms kan ook het uitgangspunt verkeerd zijn: je vergelijkt dan bijvoorbeeld je eigen vondsten en die van je vrienden in Antwerpen, met hetgeen een Amerikaanse webwinkel aan megs aanbiedt. Natuurlijk is die laatste reeks megs een selectie. Wie weet hoeveel kleine en kappotte megs er gevonden zijn voor die ene grote meg zijn weg kon vinden naar de winkel. Daarnaast biedt de winkel enkel datgene aan wat gevraagd wordt: grote megs.
- vul zelf maar in...
Het verschil dat je ziet tussen vindplaatsen is dan waarschijnlijk de som van bovenstaande, en nog vele andere factoren.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)