Barnsteen met 2 witte stokjes?
Barnsteen met 2 witte stokjes?

Hallo allemaal,
Ik heb in Oost-Denemarken op 't strand oa dit stukje barnsteen (1,2 cm) gevonden met 2 witte stokjes erin.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Dennennaalden, botjes oid?
Ik hoop dat iemand t weet, ben er wel benieuwd naar.
Groeten,
AJ
AJ
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Barnsteen met 2 witte stokjes?
Ben je zeker dat het barnsteen is en geen kunsthars?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hoi,
Het blijft drijven in water met 15% zout, net als mijn andere barnsteenstukjes.
Volgens n Deen die ook vaak zocht, zinken plastics en kunsthars daarin.
Ik weet niet of er nog meer zijn manieren om te testen, behalve verbranden, maar dat doe ik liever niet.
Het blijft drijven in water met 15% zout, net als mijn andere barnsteenstukjes.
Volgens n Deen die ook vaak zocht, zinken plastics en kunsthars daarin.
Ik weet niet of er nog meer zijn manieren om te testen, behalve verbranden, maar dat doe ik liever niet.
Groeten,
AJ
AJ
- Galeocerdo
Barnsteen heb je in veel variaties lees kleuren. Ik denk dat het stukje dat je op de foto laat zien barnsteen is. Kunsthars, wat je tegenwordig steeds vaker op de stranden vindt, is "meestal" egaal en ondoorzichtig van kleur.
De "witte stokjes" die er in zitten zijn eveneens barnsteen. ze zijn alleen anders van kleur door veronreiningen die er in zitten.
Testen: zout water werd al genoemd. Tik het zachtjes tegen je tanden. Het zal dan een beetje plasticachtig klinken. Branden, zou ik niet doen, dat is zonde
De "witte stokjes" die er in zitten zijn eveneens barnsteen. ze zijn alleen anders van kleur door veronreiningen die er in zitten.
Testen: zout water werd al genoemd. Tik het zachtjes tegen je tanden. Het zal dan een beetje plasticachtig klinken. Branden, zou ik niet doen, dat is zonde

Gr. Taco
Hoi Taco,
Bedankt voor je reactie, fijn om te weten wat erin zit. Ik had alleen gehoopt dat t 'n deel van 'n plant of 'n beestje was:-)
Bedankt voor je reactie, fijn om te weten wat erin zit. Ik had alleen gehoopt dat t 'n deel van 'n plant of 'n beestje was:-)
Groeten,
AJ
AJ
- Galeocerdo
Insluitingen, planten of insecten zijn anders van kleur. Zie http://www.fossilien.de/seiten/bernstein/bernsteine.htm
Gr. Taco
Klopt, organische insluitingen zijn altijd zwart, dat heb ik net ergens gelezen.
Ik heb ook nog n aantal testmethodes gevonden: oa. beetje aceton erop smeren & statisch maken door te wrijven, mijn stukje is nu dus zeker echt:-)
[Bewerkt door Itsme77 op 30-01-2009 om 00:13 NL]
Ik heb ook nog n aantal testmethodes gevonden: oa. beetje aceton erop smeren & statisch maken door te wrijven, mijn stukje is nu dus zeker echt:-)
[Bewerkt door Itsme77 op 30-01-2009 om 00:13 NL]
Groeten,
AJ
AJ