Nileus en Symphysurus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Ceraurus
Nileus en Symphysurus

Bericht door Ceraurus » 31 jan 2009, 16:34

Afbeelding

Afbeelding

Confessions of a trilobite-junkie:

Zo door wat zweeds materiaal gaand uit Kinnekulle, Rabäck (Onder-Ordovicium, Arenig, undere rödsten) viel mij een verschil in een soort op, die in eerste instantie aangeduid was met de naam Nileus armadillo (bekende zweedse trilobiet). Verder onderzoek in voor mij beperkte literatuur bracht aan het licht dat het inderdaad twee verschillende soorten trilobieten waren; Nileus sp. en Symphysurus sp. Beide soorten behoren tot de orde Asaphida.

De twee trilobieten lijken bedriegelijk veel op elkaar, maar er zijn een aantal kenmerkende verschillen:
-Symphysurus heeft terrasvorming op de glabella, Nileus is glad.
-Symphysurus heeft terugwijkende wangen, de wangspitsen van Nileus zitten 'naast' de ogen.
-Symphysurus heeft een duidelijk as op de thorax, Nileus lijkt 'glad als een worm'.
-Nileus heeft een glad pygidium, Symphysurus een pygidiale as.
-Symphysurus heeft een 'lompere kop', Nileus is wat eleganter (LOL)

Samengevat weer een leuk onderzoekje, kijk je eigen materiaal dus goed na. Het brengt tot de volgende vraag: Wie kan mij aan meer informatie over zweedse trilobieten helpen uit zowel het Cambrium als Ordovicium?

Ik hoor graag van jullie,
<:{{{{{>

[Bewerkt door Ceraurus op 31-01-2009 om 16:36 NL]

Trilobiti Ceská Republika

Ceraurus
Antw: Nileus en Symphysurus

Bericht door Ceraurus » 31 jan 2009, 16:37

Eerste foto Symphysurus, tweede Nileus.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 31 jan 2009, 19:22

Dag Tomas
Ik weet niet of ik je hiermee voort kan helpen maar in de Staringianummers 1, 2 en 5 staan verschillende platen/foto's van Symphysurus en Nileus.

Foto's onderandere van:
S.angustatus, S. palpebrosus, S. sp, N. armadillo, N. exarmatus, N. orbiculatus, N. sp, N. depressus?, N. cf. exarmatus, N. sp. aff. limbatus et exarmatus, N. platys, N. platys stigmatus en N. stigmatus

Robert Mensink

nestor

Bericht door nestor » 01 feb 2009, 10:48

Afbeelding

Afbeelding

Hey Tomas

Whittington heeft een artikel over de morphologie en classificatie van de familie Nileidae geschreven, uitgave van de Palaeontological Association, te vinden op internet. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Mijn enige Nileide uit Kinnekulle is het cephalon van een Nileus armadillo, aangeschaft op de Gea=beurs. Ik kreeg bijgaande tekening bijgeleverd.
Verder heb ik nog weinig Zweden: de bekende plakken met talloze exemplaren Agnostus pisiformis (over het samenleven van trilobieten gesproken), het cephalon van een Olenus gibbosus en bijgaande,opgerolde Niobe frontalis.

vr,gr,
Jan

[Bewerkt door nestor op 01-02-2009 om 12:00 NL]

De senioribus nil nisi bene

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 16 feb 2009, 19:07

Dank je Robert, laat ik net die drie exemplaren van Staringia hebben. Het gaat weliswaar specifiek om 'Geschiebematerial', maar was zeer nuttig. Ik was even vergeten dat ik ze in mijn bezit had 8) Dom...

Maar de vraag blijft: meer info is welkom. Ik vertaal van de week even een stukje over de verschillende lagen uit het zweeds cambrium-ordovicium, van Prof. Frank Rudolph. Ik heb het 10 keer moeten lezen voor ik het helemaal doorhad, maar het geeft een goed inzicht in welke lagen welke soorten voorkomen.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 feb 2009, 10:56

"vertalen" ?
Heb je voor mij een kopietje van de vertaalde tekst ;)

Robert Mensink

nestor

Bericht door nestor » 17 feb 2009, 11:02

Hey Tomas
Ik sluit me aan bij het verzoek van Robert.
vr.groet
Jan

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 17 feb 2009, 21:20

Nope, ik heb geen kopietje van de vertaalde tekst omdat ik dat nog moet doen. Maar...wees gerust, ik vertaal hem van de week en ben ermee van plan het langste mailtje ever op fossiel.net te zetten. (Misschien win ik er wel een echte HAAIENTAND mee (vette LOL!!!)) Iedereen mag meedelen in de vertaalvreugde van mijn deutsche Gründlichkeit.

Mooi stuk trouwens Jan!

Bis bald,
der Thomas

[Bewerkt door Ceraurus op 17-02-2009 om 21:22 NL]

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 21 feb 2009, 17:19

Jan, heb jij op de Agnostus-plakken complete exemplaren zitten?
Artikel is vertaald, zie 'stratigrafie Ordovicium trilobieten Zweden'.

nestor

Bericht door nestor » 21 feb 2009, 18:06

Afbeelding

Dit is mijn Agnostus pisiformis-plak met de grootste exemplaren. Maar compleet lijkt me er niet een.

(Op het vertaalde artikel van Rudolph heb ik inmddels - positief :) - gereageerd bij Trilobieten uit Kinnekulle)

[Bewerkt door nestor op 21-02-2009 om 18:16 NL]

Gesloten