Zomaar een gedachte
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Zomaar een gedachte
Kijkend naar een aantal vondsten van afgelopen jaar vielen mij de overeenkomsten tussen een 2-tal haaientanden (beide onderkaak)op:
Paleohypotodus Bronni, gevonden te Marnebel en Odontaspis Vorax, gevonden te Mill. Is er in de phylogenetische boom voor haaien een (directe) lijn tussen beide?
Paleohypotodus Bronni, gevonden te Marnebel en Odontaspis Vorax, gevonden te Mill. Is er in de phylogenetische boom voor haaien een (directe) lijn tussen beide?
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
- Frisian-old-age
Antw: Zomaar een gedachte
Hoi Paul,
Beide soorten vallen onder de Odontaspididae.
groetjes, Age
groetjes, Age
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- De DinoDolsjes
Antw: Antw: Zomaar een gedachte
frisian-old-age schreef:
Hoi Paul,
groetjes, Age
Thanks Age.frisian-old-age schreef:
Hoi Paul,
groetjes, Age
Weet je toevallig ook of de bronni een directe voorouder van de vorax is?
Ik heb wel eens een phylogenetische boom gezien voor de Meg en zijn voorouders.
Ken jij nog andere?
Groet,
Paul
Neen er is geen directe lijn tussen beide soorten, de laatste Palaeohypotodus zwommen rond in het Palaeoceen, nl. Palaeohypotodus rutoti, en dit was een serieus groot beest. ‘Odontaspis vorax’ stamt waarschijnlijk af van de oligocene Carcharias cuspidata. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Je hebt er natuurlijk wel een moeilijke familie uitgekozen waar veel kan over gezegd worden. Carcharias en Odontaspis worden door elkaar gebruikt en waarschijnlijk zijn beiden één en dezelfde familie. Recente Odontaspis en Carcharias tanden zijn zelfs zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden, dat zegt genoeg.
Je hebt er natuurlijk wel een moeilijke familie uitgekozen waar veel kan over gezegd worden. Carcharias en Odontaspis worden door elkaar gebruikt en waarschijnlijk zijn beiden één en dezelfde familie. Recente Odontaspis en Carcharias tanden zijn zelfs zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden, dat zegt genoeg.
- De DinoDolsjes
Ik kom ook wel eens Odontaspis Bronni i.p.v. Paleohypotodus Bronni tegen.
Is dat weer een andere school?
Groet,
Is dat weer een andere school?
Groet,
L. Agassiz heeft in 1843 bronni beschreven als een Odontaspis. Cappetta heeft echter veel later (in 1987) het genus Palaeohypotodus \'uitgevonden\', omdat hij vond dat er genoeg aanwijzingen (verschillen) waren om \'Odontaspis\' bronni onder te brengen in het genus Palaeohypotodus. Odontaspis bronni is dus gewoon de oude benaming, maar naar mijn inziens niet echt verkeerd. Juveniele Odontaspis winkleri uit het vroeg Eoceen vertonen soms kenmerken van Palaeohypotodus (rutoti), wat er op zou kunnen wijzen dat beiden een gemeenschappelijke voorouder kunnen hebben.