krabbeschaartjes
krabbeschaartjes

Jullie weten dat ik graag een zijsprongetje maak,ook bij deze.
Krabbeschaartjes uit het zonderschotse(Heist op den Berg(B))
Ik vraag jullie niet ze te determineren.
Ik maak er jullie alleen maar attent op dat ook dit in je residu kan zitten.
Theo
Antw: krabbeschaartjes
Dag Theo,
Helemaal mee eens: de wereld houdt niet op te bestaan na haaientanden! Ik zal snel wat foto's plaatsen dat er zelfs in je gewone zeef veel meer te vinden is op 'krabbengebied'. Vooral Arendsoog de jongere heeft er een neusje voor. Maar die kan op de Grevelingen ook heel goed krabben vangen ..
Groeten
Helemaal mee eens: de wereld houdt niet op te bestaan na haaientanden! Ik zal snel wat foto's plaatsen dat er zelfs in je gewone zeef veel meer te vinden is op 'krabbengebied'. Vooral Arendsoog de jongere heeft er een neusje voor. Maar die kan op de Grevelingen ook heel goed krabben vangen ..

Groeten
wie zoekt zal vinden
Dag Theo,
zoals beloofd nog wat extra 'krabben-spul': twee krabben om precies te zijn die Arendsoog jr feilloos uit de fosforietknollen pikte; beiden zo'n 6 cm in doorsnede (Coulomna sp. denk ik, maar ik ben geen expert en heb het voor dit topic niet nagekeken...)
Best de moeite waard toch!
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden

Heb tien jaar geleden,toen ze in de buurt een put voor rioolwerken groeven, eens een hele mooie gevonden,
Morgen vergaderen we,thema gaat over het Mioceen van Antwerpen maar ook over zanden van Zonderschot. Er komt iemand foto's maken,heb weer een boel vragen. Deze gaat zeker mee.
Theo
Prachtig krabbetje Theo. En een al even prachtige foto. Ik vind die krabbetjes bijna mooier dan haaientanden....
Groeten, Jan
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Carcharias
- Contacteer:

Mooi hoor Theo en Jan!
Ik zal ook eens meedoen. Ik hoorde dat ze ookal te vinden waren in Hoevenen? Ik zou er daar graag ook vinden.
Maar dit zijn dus de krabbetjes van Cadzand.
Foto 1 & 2: Coeloma balticum (onthouden Jan

Foto 3 & 4: Harpactocarcinus sp.
Wat het verschil is? De Coeloma heeft een veel dunner schild, maar heeft meer reliëf.
De Harpactocarcinus heeft een vrij dik schild en weinig reliëf. Uiteraard vind ik deze vondsten soms nog leuker dan de haaientandjes.

Mvg, Robbin
Luctor et Emergo

Mooi die fossiele krabben!
Nog een weetje over krabben: het onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke krabben is zichtbaar aan het 'klepje' aan de onderzijde van de krab.
Bij een vrouwtje lijkt dit op een bijenkorf.
Bij een mannetje lijkt het op een vuurtoren.
Of dit bij fossiele krabben ook goed zichtbaar is weet ik niet, maar bij die van Robbin zie ik bij die eerste duidelijk het 'klepje'.
btw: dit klepje is de staart van de krab, hieronder zitten de geslachtsorganen. De staart van de krab zit dus tegen hun onderlijf geklapt, dit in tegenstelling tot de kreeft.
mvg
Arno
Dag Robbin,
tja ik zal proberen het niet te vergeten

Die Coeloma is prachtig hoor!
Hier nog eentje om het af te leren (waarom trouwens? Dit zijn hartstikke leuke dingen!)
Alleen de onderkant; de bovenkant is zo glad en glimmend als een kiezel. Ook weer opgemerkt door Koen trouwens, deze.
Geen idee dus wat voor soort het is.
En, Arno (leuke uitleg!), of dit nou een man of vrouw is geweest? Ik zou het niet durven zeggen.
Deze komt uit Doel tenslotte.
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Jan,
Dat lijkt me een Harpactocarcinus sp.
Zit er op op bovekant van het schild weinig reliëf?
En is het schild veel dikker in vergelijking met de Coeloma?
Mvg, Robbin
Even off topic: Zie ik je morgen of overmorgen nog op de beurs? Dan zal ik anders die krabben eens meenemen.
Dat lijkt me een Harpactocarcinus sp.
Zit er op op bovekant van het schild weinig reliëf?
En is het schild veel dikker in vergelijking met de Coeloma?
Mvg, Robbin
Even off topic: Zie ik je morgen of overmorgen nog op de beurs? Dan zal ik anders die krabben eens meenemen.
Luctor et Emergo