Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?
Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?
Dag Forumleden,
Dit tandje (2 cm lang voor de duidelijkheid) staat al elders op dit Forum, maar valt daar een beetje uit de toon.
Wie weet meer? Tot nu toe komen we er niet uit.
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Markwalvis
Antw: Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?
Beste Arendsoog,
dit is een heel erg zeldzame vondst. Volgens mij is het een tand van een Notocetus (Platanistidae). Ik heb er nog maar twee of drie gezien uit België en/of Nederland. Deze is stukken mooier dan al de andere. Indien het geen Notocetus is, is de tand beslist nog zeldzamer. Zeker goed bijhouden, of bij voorkeur aan een museum schenken.
Groeten van Mark walvis.
dit is een heel erg zeldzame vondst. Volgens mij is het een tand van een Notocetus (Platanistidae). Ik heb er nog maar twee of drie gezien uit België en/of Nederland. Deze is stukken mooier dan al de andere. Indien het geen Notocetus is, is de tand beslist nog zeldzamer. Zeker goed bijhouden, of bij voorkeur aan een museum schenken.
Groeten van Mark walvis.
Markwalvis
Proficat met deze mooie vondst Jan en Koen !
@Markwalvis : Hoe onderscheid je deze zeldzame soort eigenlijk met Delphinodon dividum ?
Het is misschien een domme vraag maar
deze soort toont toch sterke gelijkenissen met dit tandje.
Groetjes,
Gunther
@Markwalvis : Hoe onderscheid je deze zeldzame soort eigenlijk met Delphinodon dividum ?
Het is misschien een domme vraag maar
deze soort toont toch sterke gelijkenissen met dit tandje.
Groetjes,
Gunther
Aangezien ik ook dezelfde soort tand gevonden heb.
Ben ik is wat meer info gaan zoeken en kom dan op deze http://digitallibrary.amnh.org/dspace/b ... /N2904.pdf uit .
Heeft er van weg maar toch nog verschillen.
grtz dinkie
[Bewerkt door dinkie op 24-02-2009 om 00:00 NL]
Ben ik is wat meer info gaan zoeken en kom dan op deze http://digitallibrary.amnh.org/dspace/b ... /N2904.pdf uit .
Heeft er van weg maar toch nog verschillen.
grtz dinkie
[Bewerkt door dinkie op 24-02-2009 om 00:00 NL]
ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS
Dag Beste mark.ik heb u reeds enkele keren proberen te mailen maar ik krijg geen respons,bet u misschien van mailadres verandert?
Mvg
jim
Mvg
jim
Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!
Dag forumleden (en Mark in het bijzonder),
Deze tand blijft intrigerend; ik ben hard aan het zoeken geweest op het net maar kan eigenlijk niets vinden. Vandaar dat ik hem nog eens in de nieuwe berichten zet. Ben heel benieuwd of iemand al meer weet.
Groeten, Jan
Deze tand blijft intrigerend; ik ben hard aan het zoeken geweest op het net maar kan eigenlijk niets vinden. Vandaar dat ik hem nog eens in de nieuwe berichten zet. Ben heel benieuwd of iemand al meer weet.
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Hammerhead
Jan,
Vorige week heb ik net zo'n tandje uit Hoevenen gekregen.
Binnenkort zal ik er wel een foto van maken en in deze topic plaatsen.
Dit soort tanden van vroege dolfijnachtigen is best interessant.
Jan
Vorige week heb ik net zo'n tandje uit Hoevenen gekregen.
Binnenkort zal ik er wel een foto van maken en in deze topic plaatsen.
Dit soort tanden van vroege dolfijnachtigen is best interessant.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland
Antw: Antw: Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?
Veel meer zal je er niet vn te weten komen.arendsoog schreef:
Dag forumleden (en Mark in het bijzonder),
Groeten, Jan
Alle stukken worden apart gevonden,je vind een tand een bulla,een schedel fragmentje.
Als je ooit het geluk hebt om aan zee een aangespoelde schedel van een tuimelaar te
vinden, zal je zien dat bijna telkens de tanden ontbreken net zoals de onderkaak .
Theo
@Jan: Ik begreep inderdaad van Mark (Markwalvis) dat deze 'vroege' dolfijnachtigen interessant en bijzonder zijn; vandaar mijn geprikkelde nieuwsgierigheid. Ben benieuwd naar je foto!
en @ Theo: is dat niet een beetje te kort door de bocht?
A: Er zijn ongetwijfeld deskundigen die veel beter op de hoogte zijn en de kennis van andere deskundigen kunnen inroepen.
B: alle haaientanden die we vinden zijn toch ook niet meer dan losse tanden? Wat betreft determinatie is 99 procent geen probleem. Daar is ooit ook iemand mee begonnen nietwaar?
C: Het lijkt me bijna 100 procent onmogelijk dat ik in Hoevenen iets uit het zand haal dat tot nu toe volledig onbekend is geweest.
Ergo: ik heb er nog wel vertrouwen in!
Groeten, Jan
en @ Theo: is dat niet een beetje te kort door de bocht?
A: Er zijn ongetwijfeld deskundigen die veel beter op de hoogte zijn en de kennis van andere deskundigen kunnen inroepen.
B: alle haaientanden die we vinden zijn toch ook niet meer dan losse tanden? Wat betreft determinatie is 99 procent geen probleem. Daar is ooit ook iemand mee begonnen nietwaar?
C: Het lijkt me bijna 100 procent onmogelijk dat ik in Hoevenen iets uit het zand haal dat tot nu toe volledig onbekend is geweest.
Ergo: ik heb er nog wel vertrouwen in!
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Hieronymus
- Contacteer:
@ Arendsoog:
Mark is deskundig, Theo kent Mark evenals hij andere deskundigen kent op het gebied van fossiele zeezoogdieren, ik heb Mark ook al enkele keren ontmoet en heb hem het zelf al allemaal horen vertellen(zeer boeiend allemaal trouwens, ik begrijp uw geprikkelde interesse in dit onderwerp!). Periotica, tanden etc van walvisachtige en dolfijnachtigen worden ex-situ grosso modo altijd los gevonden, dit vormt een vrij groot probleem voor het accuraat determineren van soorten. Dit is zeker het geval wat de tanden betreft, op enkele uitzonderingen na lijken alle tanden van dolfijnachtigen los enorm sterk op elkaar. Vergelijk het met carcharhinussen uit amerika, er zijn verschillende soorten maar de verschillen in morfologie zijn tussen sommige soorten echt miniem. Het feit dat het gebit van elke haai wel lichtelijk anders is en dat het geslacht ook een factor is in het uitzicht van de tand vergemakkelijkt deze kwestie zeker niet. Dit geldt eveneens bij zeezoogdieren.
Als periotica of bulla's samengevonden worden in de schedel met de tanden er nog in kan men al beter vergelijkende studies maken en tanden linken aan bepaalde soorten. Aangezien dit slechts zelden gebeurt is het gros van de fossiele dolfijn en walvisfauna slechts ingedeeld in families of ordes en kan men op basis van losse fragmentarische vondsten zoals een perioticum, bulla of tandje deze vondsten dus ook maar indelen in families/ordes etc.
Maar, ik deel uw optimisme wel en ik hoop dat er in de toekomst verhelderende vondsten worden gedaan en dat deskundigen zich geroepen voelen om zich meer met deze kwestie bezig te houden en het een beetje te "ontkluwen".
Tot die dag zal het wachten geblazen zijn!
Mvg,
Jeroen
[Bewerkt door Hieronymus op 02-03-2009 om 22:26 NL]
[Bewerkt door Hieronymus op 02-03-2009 om 22:28 NL]
Mark is deskundig, Theo kent Mark evenals hij andere deskundigen kent op het gebied van fossiele zeezoogdieren, ik heb Mark ook al enkele keren ontmoet en heb hem het zelf al allemaal horen vertellen(zeer boeiend allemaal trouwens, ik begrijp uw geprikkelde interesse in dit onderwerp!). Periotica, tanden etc van walvisachtige en dolfijnachtigen worden ex-situ grosso modo altijd los gevonden, dit vormt een vrij groot probleem voor het accuraat determineren van soorten. Dit is zeker het geval wat de tanden betreft, op enkele uitzonderingen na lijken alle tanden van dolfijnachtigen los enorm sterk op elkaar. Vergelijk het met carcharhinussen uit amerika, er zijn verschillende soorten maar de verschillen in morfologie zijn tussen sommige soorten echt miniem. Het feit dat het gebit van elke haai wel lichtelijk anders is en dat het geslacht ook een factor is in het uitzicht van de tand vergemakkelijkt deze kwestie zeker niet. Dit geldt eveneens bij zeezoogdieren.
Als periotica of bulla's samengevonden worden in de schedel met de tanden er nog in kan men al beter vergelijkende studies maken en tanden linken aan bepaalde soorten. Aangezien dit slechts zelden gebeurt is het gros van de fossiele dolfijn en walvisfauna slechts ingedeeld in families of ordes en kan men op basis van losse fragmentarische vondsten zoals een perioticum, bulla of tandje deze vondsten dus ook maar indelen in families/ordes etc.
Maar, ik deel uw optimisme wel en ik hoop dat er in de toekomst verhelderende vondsten worden gedaan en dat deskundigen zich geroepen voelen om zich meer met deze kwestie bezig te houden en het een beetje te "ontkluwen".
Tot die dag zal het wachten geblazen zijn!
Mvg,
Jeroen
[Bewerkt door Hieronymus op 02-03-2009 om 22:26 NL]
[Bewerkt door Hieronymus op 02-03-2009 om 22:28 NL]
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com