Iemand al zoiets gezien? carboon
Iemand al zoiets gezien? carboon
Dit heb ik gevonden tussen plantenrestjes, het viel uiteen in 3 ovale stukken.Samen vormen zo een soort ei. Ik weet niet eens of het een fossiel is of gewoon weer een soort gesteente, kan mij dus iemand helpen?Ik vind het gewoon raar dat het in een ovale vorm uiteenvalt en vanbinnen zo een donkerdere kleur ovaal heeft met een wit patroon in. Het is gevonden op het mijnterril van Genk. Groeten Michael
Antw: Iemand al zoiets gezien? carboon
Ahja, het zat tussen plantenmateriaal zoals op de laatste foto, groeten Michael
Pelosiderietconcretie. Sideriet is een ijzercarbonaat met chemische formule FeCO3 , hier in concretie in klei. Onderste foto is hetzelfde maar in een laagje. Binnenin deze concreties komen in de krimpscheuren kristallen voor van andere mineralen oa milleriet.
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Wat we op bovenstaande foto's zien is inderdaad een kalkconcretie. Deze kom je vaak tegen en is zeker geen bijzonderheid.
Een septaria is een vorm van concretie waarbij er in de concretie krimpscheuren zijn ontstaan die later met mineralen (kristallen) zijn opgevuld.
Pyrietknollen, klapperstenen, fosforietknollen etc. zijn ook vormen van concreties.
Een septaria is een vorm van concretie waarbij er in de concretie krimpscheuren zijn ontstaan die later met mineralen (kristallen) zijn opgevuld.
Pyrietknollen, klapperstenen, fosforietknollen etc. zijn ook vormen van concreties.
Robert Mensink