Retroflexus en andere.
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Retroflexus en andere.
Dank voor jou vorige determinatiehulp, Rene. Ik heb het idee dat I. oxyrinchus overheerst in Hoevenen. Volgens mij heb ik dan toch verkeerde interpretaties van de beschrijvingen genomen wat betreft de andere tanden. Ik heb vandaag enkele foto's van tanden waarvan ik dacht, en sommige nog denk, dat het wel eens retroflexus zou kunnen zijn. Maar ik twijfel doordat alleen die dikke rand rond de wortel niet allesbepalend schijnt te zijn. Hulp a.u.b
O ja, ik wil best eens aankomen in Uden, als ik me niet vergis. Ik heb daar toch een zus wonen.
Foto 1 tm 3: Ik dacht retroflexus, maar nu twijfel ik oxyrinchus.
Foto 4 en 5: korte kroon, brede wortel, verdikte rand onder buitenzijde kroon; dus ik dacht retroflexus.
Foto 6 en 7: ????
Foto 8, 9 en 10; dikke wortel, verbrede rand buitenenzijde kroonbasis; retro?
Foto 11 en 12: idem als boven
Foto 13 en 14: korte kroon, verdikte kroonbasis (rand) buitenzijde; of toch niet?
Foto 15 en 16: twijfel
Foto 17 en 18: Is dit een onderkaakse hastalis, of toch weer oxyrinchus?
Digger
- sharkteethrene
Antw: Retroflexus en andere.
Hallo Ger,
De koffie staat altijd klaar,dus laat me maar weten wanneer het eens uitkomt.
(niet in de weekende want dan ga ik zoeken,lol)
Foto 1,2,3 betreft inderdaad I.oxyrhinchus
evenals foto 6 en 7.
Foto 4,5,8,9,10,11,12,13 en 14 Zijn I.retroflexus.
Foto 15 en 16 is naar alle waarschijnlijheid een C.hastalis,maar escheri sluit ik ook niet uit.
Betere foto's kunnen hierbij een uitsluitsel geven.
Foto 17 en 18 betreft een C.hastalis.
Groetjes,
Rene.
De koffie staat altijd klaar,dus laat me maar weten wanneer het eens uitkomt.
(niet in de weekende want dan ga ik zoeken,lol)
Foto 1,2,3 betreft inderdaad I.oxyrhinchus
evenals foto 6 en 7.
Foto 4,5,8,9,10,11,12,13 en 14 Zijn I.retroflexus.
Foto 15 en 16 is naar alle waarschijnlijheid een C.hastalis,maar escheri sluit ik ook niet uit.
Betere foto's kunnen hierbij een uitsluitsel geven.
Foto 17 en 18 betreft een C.hastalis.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
* Even een vraag tussendoor:
Op foto 11 en 17 heb je een id-nummer op de tand gezet. Eerst een laklaagje en daarna het nummer. Waarmee heb je dat gedaan en is wat je gedaan hebt ook weer ongedaan te maken?
Met vriendelijke groeten,
Richard
Op foto 11 en 17 heb je een id-nummer op de tand gezet. Eerst een laklaagje en daarna het nummer. Waarmee heb je dat gedaan en is wat je gedaan hebt ook weer ongedaan te maken?
Met vriendelijke groeten,
Richard
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- Pachydiscus
Rene,
Bedankt voor de snelle reactie.
Is het zo dat oxyrinchus de meest voorkomende isuride is in Hoevenen?
Als ik in de buurt kom door de week, geef ik wel een seintje. Mag jij elk weekend zoeken dan? Ik denk dat ik thuis wel wat protesten zou krijgen
Smaug:
Wat betreft het laklaagje: blanke nagellak, oost-indische-inkt (kroontjespen),en weer blanke nagellak. Uiteraard is ongedaan te maken door met een doekje met aceton eroverheen te wrijven.
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die tienduizenden haaientanden bezit daar niet aan gaat beginnen. Ik heb vanaf het begin van mijn fossielencollectie zo gewerkt en het geeft wel een veilig gevoel; alles gecatalogiseerd e.d.
Heb je trouwens een donker fossiel, kun je de eerste laag met witte nagellak doen.
P.S. Als een fossiel in een micromount-doosje past, zet ik het nummer met een cd-writer op het doosje. Is zeker net zo practisch en bij een klein fossiel doet een nummer wel erg veel afbreuk.
[Bewerkt door Pachydiscus op 06-03-2009 om 12:15 NL]
Bedankt voor de snelle reactie.
Is het zo dat oxyrinchus de meest voorkomende isuride is in Hoevenen?
Als ik in de buurt kom door de week, geef ik wel een seintje. Mag jij elk weekend zoeken dan? Ik denk dat ik thuis wel wat protesten zou krijgen

Smaug:
Wat betreft het laklaagje: blanke nagellak, oost-indische-inkt (kroontjespen),en weer blanke nagellak. Uiteraard is ongedaan te maken door met een doekje met aceton eroverheen te wrijven.
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die tienduizenden haaientanden bezit daar niet aan gaat beginnen. Ik heb vanaf het begin van mijn fossielencollectie zo gewerkt en het geeft wel een veilig gevoel; alles gecatalogiseerd e.d.
Heb je trouwens een donker fossiel, kun je de eerste laag met witte nagellak doen.
P.S. Als een fossiel in een micromount-doosje past, zet ik het nummer met een cd-writer op het doosje. Is zeker net zo practisch en bij een klein fossiel doet een nummer wel erg veel afbreuk.
[Bewerkt door Pachydiscus op 06-03-2009 om 12:15 NL]
Digger
ja ik vroeg me ook al af hoe die nummers erop kwamen.
geeft dat op lange termijn geen blijvende verkleuringen ?
met de kneedklei bijvoorbeeld zie je dat wel (daarom doe ik dat niet meer op mijn tanden)
geeft dat op lange termijn geen blijvende verkleuringen ?
met de kneedklei bijvoorbeeld zie je dat wel (daarom doe ik dat niet meer op mijn tanden)
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
- Pachydiscus
Hallo Nijntje,
Voor zover ik weet geeft dat geen blijvende verkleuringen. Het is natuurlijk redelijk veilig spul die nagellak, want het wordt op lichaamsdelen gebruikt. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Wat die kneedklei betreft; dat klopt, moet je ook niet gebruiken.
Voor zover ik weet geeft dat geen blijvende verkleuringen. Het is natuurlijk redelijk veilig spul die nagellak, want het wordt op lichaamsdelen gebruikt. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Wat die kneedklei betreft; dat klopt, moet je ook niet gebruiken.
Digger
- sharkteethrene
Ger,
Ik denk wel dat je kunt stellen dat het de meest aangetroffen soort betreft.
Soms kom je ook wel eens "materiaal" tegen waarin ze bijna niet in voorkomen.
En waar hastalis en escheri in vertegenwoordigd zijn.
Wat ik hiermee bedoel,er zijn meerdere periodes/lagen opgespoten.
Als je zoekt tussen de dikke fosforiet knollen zul je inderdaad andere vondsten doen dan als je zoekt tussen het materiaal waarin zich voornamelijk schelpen in bevinden.
Helaas is het een grote mix en niet in-situ.
Groetjes,
Rene.
Ik denk wel dat je kunt stellen dat het de meest aangetroffen soort betreft.
Soms kom je ook wel eens "materiaal" tegen waarin ze bijna niet in voorkomen.
En waar hastalis en escheri in vertegenwoordigd zijn.
Wat ik hiermee bedoel,er zijn meerdere periodes/lagen opgespoten.
Als je zoekt tussen de dikke fosforiet knollen zul je inderdaad andere vondsten doen dan als je zoekt tussen het materiaal waarin zich voornamelijk schelpen in bevinden.
Helaas is het een grote mix en niet in-situ.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.