Flabellum tuberculatum langs de Maas in Kessenich

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
erikfroyen

Bericht door erikfroyen » 06 mar 2009, 09:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste vrienden. Eén van mijn leerlingen heeft dit fossiel gevonden als een grote kei tussen andere keien in Kinrooi-Kessenich langs de Maas (op de grens van België en Nederland net voor Maasbracht. Ik kreeg een tip van een kenner: misschien een koraal? En zo kwam ik terecht op de fotopagina's van deze site. Inderdaad een koraal, namelijk Flabellum tuberculatum. Maar wel een groot exemplaar, nl 11 cm x 7.5 cm en zo mooi los van andere gesteenten geprepareerd. Maar de vragen blijven nu: uit welk mineraal opgebouwd? Uit welke geologische periode? De Maas heeft dit fossiel aangevoerd maar waar heeft dit koraal oorspronkelijk geleefd? Midden-Europa?

Erik

JeroenBos
Antw: Flabellum tuberculatum langs de Maas in Kessenich

Bericht door JeroenBos » 06 mar 2009, 18:29

Beste Erik,

Mooie vondst! Geen compleet antwoord, wel twee tips:

Bert Boekschoten is kenner van koralen. Hij kan je wellicht meer vertellen over jullie fossiel. Zie http://www.falw.vu.nl/nl/onderzoek/eart ... choten.asp

Van der Lijn (Keienboek) is wellicht een leuk boekwerk aangaande het onderwerp zwerfstenen.

Hij noemt Flabellum ui thet Tertiair als Zwerfsteen, echter wel uit een voor jullie onwaarschijnlijk brongebied in Oost Nederland. Handgroot noemt hij de exmplaren. Verder noemt Zittel nog het Krijt.

Voor wat betreft het herkomstgebied: zuidelijk :-) ?

groet en success met de speurtocht,

Jeroen

erikfroyen

Bericht door erikfroyen » 06 mar 2009, 20:36

Beste Jeroen,

Van harte dank voor jouw antwoord. Ik ga nu Bert een persoonlijk bericht sturen. En het keienboek van Van der Lijn zal ik eens raadplegen in onze plaatselijke bibliotheek.

Groetjes,
Erik

NB Heb jij ook groot kunstenaarstalent zoals je naamgenoot? Ik gun het je!

Erik

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 07 mar 2009, 18:14

Ervan uitgaande dat de determinatie Flabellum juist is kan ik er het volgende over zeggen.
Flabellum is een koraal dat van origine in onze tertiaire lagen voorkomt. Het mioceen in de omgeving van Winterwijk biedt hier vondst mogelijkheden voor. Dit komt met name doordat het mioceen zich hier niet zo diep onder het maaiveld niveau bevind.

De kustlijn liep ten tijde van het mioceen echter ook langs de Nederlands/belgische grens. Hier zul je dus ook vondsten moeten kunnen doen. Weliswaar zal dit moeilijke opgave worden omdat het mioceen hier in de loop van de jaren veel dieper in de ondergrond is komen te liggen. In de omgeving van Maasbracht ligt het toch gauw een 800-1000 meter diep.
Eea heeft te maken met de aanwezigheid van onze Roerdalslenk (voorheen Centrale Slenk). Hier vind bodemdaling plaats waardoor er, na het mioceen, in de loop van de tijd weer afzettingen konden plaatsvinden van mariene oorsprong en van zand en grind afkomstig van de Rijn.

Miocene zanden worden op diverse plaatsen in Zuid-Nederland geexploiteerd en het is dus goed mogelijk dat er fossielen kunnen worden aangetroffen uit deze periode.
Mischien dat een 'zuidelijke' verzamelaar meer kan vertellen over de geologische opbouw en mogelijke fossiele vondsten.

Het is overigens een mooie vondst!

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 07-03-2009 om 18:43 NL]

Robert Mensink

Digger

Bericht door Digger » 07 mar 2009, 19:22

Afbeelding

Afbeelding

Dag Erik,
Wel een erg grote Flabellum. Hier foto's van de mijne. De lichte komen ex-situ uit Hoevenen van voor de grote zandbak. De donkere exemplaren komen uit een in-situ miocene laag, omgeving Antwerpen. Allen zijn Flabellum tuberculatum.
Groeten,
Geert

erikfroyen

Bericht door erikfroyen » 07 mar 2009, 19:27

Beste Fossielenzoeker,
Dank voor je antwoord. Hier te Maaseik-Neeroeteren dagzomen de miocene zanden (met glauconiet) eveneens. Wij zitten hier op de Feldbissbreuk. Maar het fossiel is niet gevonden in de buurt van een zandgroeve. Wel in de buurt van grindgroeven. Het fossiel is zeker door de Maas (of Rijn?) aangevoerd geworden want het lag gewoon tussen de grote kiezelstenen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit fossiel op zijn lange tocht zo onbeschadigd is gebleven.

Ik ga eens op speurtocht in het Natuurhistorisch museum van Maastricht.

Groetjes en dank,
Erik

Erik

erikfroyen

Bericht door erikfroyen » 07 mar 2009, 19:32

Beste Geert,
Dank voor de mooie foto's. Uit welk mineraal zijn jouw Flabellums opgebouwd? Ons fossiel is waarschijnlijk verkiezeld materiaal.
Groetjes,
Erik

Erik

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 07 mar 2009, 19:37

Ik ben blij met de foto's van Digger. Zo ken ik de Flabellum ook maar dan uit Miste.

Erik, de door jou getoonde Flabellum lijkt een ander fossiliseringsproces te hebben gevolgt. Vandaar dat ik ook een vraagtekentje plaats bij de determinatie.
Ik zal vandaag of morgen mijn map met koralen er eens bijpakken. Kom ik iets belangwekkends tegen dan meld ik me hier wel weer.

Jeroen geeft in een eerder bericht aan dat Flabellum ook kan voorkomen in het Krijt. Dit is mij ten enemale onbekend en deze uitspraak kan ik op dit moment dan ook niet niet onderschrijven.

Het lijkt me een goede optie even bij het Natuurhistorisch museum in Maastricht langs te gaan.
Ben benieuwd wat daar uit komt.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 07-03-2009 om 19:38 NL]

Robert Mensink

Gesloten