maas vondsten
maas vondsten
hallo allemaal,
Weet iemand van welke dieren deze kiezen zijn. Ik heb ze destijds in de maas gevonden. De foto`s 1,2,3 zijn denk ik afkomstig van een bisonkalf ( kies m2 is nog niet zichtbaar) misschien dat iemand er meer over weet. Ook vraag ik mij af of de kies op foto`s 4,5,6 echt fossiel is of recent.Groeten Nikki.
Antw: maas vondsten
Hallo Nikki,
Het mandibulafragment is inderdaad afkomstig van een jong rund, de dp4 is nog zichtbaar en inderdaad zijn de molaren nog niet helemaal doorgekomen.
De kies op de foto's 4-6 is in ieder geval ook een herkouwer, zou een hertachtige kunnen zijn volgens mij maar misschien ook rund. Ziet er recent uit.
De kiezen op de laatste foto's lijken me onderkaakskiezen van een paard.
Groetjes, Judith
[Bewerkt door judith op 10-03-2009 om 12:12 NL]
Het mandibulafragment is inderdaad afkomstig van een jong rund, de dp4 is nog zichtbaar en inderdaad zijn de molaren nog niet helemaal doorgekomen.
De kies op de foto's 4-6 is in ieder geval ook een herkouwer, zou een hertachtige kunnen zijn volgens mij maar misschien ook rund. Ziet er recent uit.
De kiezen op de laatste foto's lijken me onderkaakskiezen van een paard.
Groetjes, Judith
[Bewerkt door judith op 10-03-2009 om 12:12 NL]
Judith,
Zijn de kiezen op de laatste foto's wel echt van een paard? Ik meen daar namelijk kleine cirkelvormpjes in het midden van de kies te zien, zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04690.html. Dit duidt op rund.
Groeten,
Bram.
Zijn de kiezen op de laatste foto's wel echt van een paard? Ik meen daar namelijk kleine cirkelvormpjes in het midden van de kies te zien, zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04690.html. Dit duidt op rund.
Groeten,
Bram.
Waarschijnlijk heb je gelijk Bram, ik ben een beetje in de war gebracht door de verre afslijting van de kiezen.
Judith
Judith
Bedankt Judith en Bram.
Ik had ook bij Naturalis gekeken,en had al een vermoeden over de laatste foto`s.Wat de middelste foto`s betreft ben ik nu achter is de achterste onderkaaks kies van een rund.denk helaas recent.Jammer dat ik het kaakje niet beter gedetermineerd krijg dan rund.
Groetjes Nikki