Geologie van Nederland

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
sjaak
Has thanked: 377 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Geologie van Nederland

Bericht door sjaak » 15 mar 2009, 21:28

Ik vond toevallig deze nieuwe site (onder constructie) van o.a. Naturalis met ook veel info over pleistocene dieren:

http://www.geologievannederland.nl/

Groet,

Niels

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Geologie van Nederland

Bericht door Gerrit-Jan » 15 mar 2009, 22:25

mooie website!!

Vraag me alleen af of iedereen zo blij is met de vindplaatsen info.

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 15 mar 2009, 22:29

Nette site! Ik denk dat de vindplaatsen die genoemd zijn niet zullen lijden onder deze publicatie. De meesten zijn ook genoemd op deze website. Ze zijn trouwens overgenomen uit het boek van Jelle Reumer.

In mijn ogen is ieder fossiel een uniek natuurhistorisch object. Van een fossiel dat verloren gaat kunnen we nooit meer iets leren, dus ik juich het enkel toe als de site ertoe bijdraagt dat er meer fossielen veilig gesteld worden. De genoemde vindplaatsen die vrij te bezoeken zijn lijken mij persoonlijk niet zo kwetsbaar.

Groet,

Wolf

[Bewerkt door wolf op 15-03-2009 om 22:53 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Geologie van Nederland

Bericht door Gerrit-Jan » 16 mar 2009, 08:25

Wolf schreef:
In mijn ogen is ieder fossiel een uniek natuurhistorisch object. Van een fossiel dat verloren gaat kunnen we nooit meer iets leren, dus ik juich het enkel toe als de site ertoe bijdraagt dat er meer fossielen veilig gesteld worden. De genoemde vindplaatsen die vrij te bezoeken zijn lijken mij persoonlijk niet zo kwetsbaar.
Helemaal mee eens. Ik vroeg me alleen af of ook de exploitanten wel op de hoogte zijn van deze "promotie". Ivm vandalisme kan ik me voorstellen dat eigenaren niet blij zijn met een toeloop van bezoekers, die niet allemaal dit nobele streven hebben. Met een slideshow zoals op deze site (erg mooi gedaan overigens), lijkt het nu een soort attractiepark. Let wel, er is hier veel bedrijvigheid en de zandwagens (heb het over Langenboom) rijden af en aan. Ook het zoeken in de modder (natzeven) is niet zonder risico's! Ik hoop dat men zich dit realiseert.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 16-03-2009 om 10:00 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sjaak
Has thanked: 377 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 16 mar 2009, 09:47

Ook bij de beschrijving van pleistocene zoogdieren worden specifieke vindplaatsen genoemd.

Deze zijn tamelijk obscuur. Bij grottenleeuw wordt bijvoorbeeld de Braassemermeer bij Leiden genoemd. Waarschijnlijk is er in het verleden bij zandzuigerijen of baggerwerkzaamheden ooit iets gevonden. Ijdele hoop dat je er nu iets vindt.

Groet,

Niels

Helix

Bericht door Helix » 16 mar 2009, 12:05

Wolf schreef:

Van een fossiel dat verloren gaat kunnen we nooit meer iets leren, dus ik juich het enkel toe als de site ertoe bijdraagt dat er meer fossielen veilig gesteld worden.
[Bewerkt door wolf op 15-03-2009 om 22:53 NL]
Deels mee eens.
Enerzijds worden de fossielen veilig gesteld.
Anderzijds, kan je er niks meer mee doen als er geen gegevens met het fossiel worden bewaard... (en er zijn er zooooo véél: Cadzand, 'tRooth,...)

Ik zag onlangs dat er in Denemarken een groeve bestaat me faciliteiten waar je kon determineren etc...
Dàt zou echt en goed idee zijn, een soort van 'omkadering' en 'ontmoetingsplaats' voor mensen die willen bijleren.

Voor vindplaatsen die niet kwetsbaar zijn en die zo publiek worden gemaakt, is het best een soort van publicatie te maken met de geologische achtergrond en de meest voorkomende fossielen (ietwat zoals G&H limburgnummer 9a & 9b)...

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 17 mar 2009, 00:21

Gerrit-jan,

Ik ben het met je eens dat het beter is fossielen met zoveel mogelijk tafonomische data (context) te verzamelen, maar zandzuigerijen, de noordzeekust en veel andere vindplaatsen leveren fossielen op waarbij weinig tot geen achtergrondgegevens meer te achterhalen zijn. In mijn ogen is alles wat hier verzameld wordt pure winst omdat de fossielen anders verloren zouden zijn gegaan en de meeste informatie toch al niet te achterhalen was.

In groeves zoals winterswijk e.d. is dat een ander verhaal. Hier is vaak wel tafonomische data te achterhalen, maar toch is het in mijn ogen beter het fossiel zonder data "op te rapen" dan het tot grind te laten vermalen. :-)

Groet,

Wolf

[Bewerkt door wolf op 17-03-2009 om 00:24 NL]

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 mar 2009, 07:24

Wolf schreef:
maar zandzuigerijen, de noordzeekust en veel andere vindplaatsen leveren fossielen op waarbij weinig tot geen achtergrondgegevens meer te achterhalen zijn.
Ik kan me hier niet helemaal in vinden.
De herkomstgebieden van fossielen die in Oost-Nederlandse zand- en grindontsluitingen worden gevonden zijn grotendeels bekend. Deze gegevens kun je koppelen aan je fossiel. Op deze manier is te achterhalen uit welke geologische periode je fossiel komt.

Robert Mensink

Pleistoceen
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Geologie van Nederland

Bericht door Pleistoceen » 17 mar 2009, 13:32

Fossielenzoeker schreef:
Wolf schreef:
maar zandzuigerijen, de noordzeekust en veel andere vindplaatsen leveren fossielen op waarbij weinig tot geen achtergrondgegevens meer te achterhalen zijn.
Ik kan me hier niet helemaal in vinden.
De herkomstgebieden van fossielen die in Oost-Nederlandse zand- en grindontsluitingen worden gevonden zijn grotendeels bekend. Deze gegevens kun je koppelen aan je fossiel. Op deze manier is te achterhalen uit welke geologische periode je fossiel komt.
Als het herkomstgebied bekend is en zo de geologische periode die het fossiel vermoedelijk heeft voortgebracht te achterhalen is, dan gaan deze gegevens toch niet verloren door het fossiel "op te rapen"?

Met tafonomische data bedoel ik meer antwoorden op vragen als: Bevindt het organisme zich in zijn oorspronkelijke levenspositie, is de plaats van fossilisatie het gevolg van transport door eventuele aaseters, zijn er verbanden te leggen met fossiel materiaal rondom de vondst zoals bij een samengespoelde concentratie e.d.

Dit zijn vragen die je thuis, als je het fossiel hebt meegenomen en deze gegevens niet hebt genoteerd (of er gewoon niet op gelet hebt) niet meer kun beantwoorden. Die informatie is daarmee voor altijd weg.

Daarom vind ik dat vondsten waarmee dergelijke vragen beantwoord kunnen worden en die dus véél meer wetenschappelijke waarde hebben beter beschermd zouden moeten worden.

Groet,

Wolf

Helix

Bericht door Helix » 19 mar 2009, 01:01

...of je kan er voor zorgen dat er een betere omkadering bestaat voor dit soort gevallen...

Wolf schreef: "...In mijn ogen is alles wat hier verzameld wordt pure winst omdat de fossielen anders verloren zouden zijn gegaan en de meeste informatie toch al niet te achterhalen was..."

@ Wolf:
OK, daar ben ik mee eens (zie of beeld je in wat er allemaal in ENCI vermalen wordt ook al is het daar wel mogelijk om bepaalde informatie te vinden)

Gesloten