nog meer barnsteen
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
nog meer barnsteen
Tot mijn verrassing vond ik een groot stuk barnsteen aan het strand van Katwijk. Er lag nog een klein rood stukje barnsteen naast en verder veel fijn veenmateriaal.
[Bewerkt door sjaak op 22-03-2009 om 22:27 NL]
Groet,
Niels
Niels
Antw: nog meer barnsteen
Mooie vondsten! Die heb jij weer voor mijn neus weggekaapt! 
Groeten,
Bram.
PS: Ik heb je even een mailtje gestuurd dat je vast wel interesseert.
[Bewerkt door Bram op 23-03-2009 om 17:20 NL]

Groeten,
Bram.
PS: Ik heb je even een mailtje gestuurd dat je vast wel interesseert.
[Bewerkt door Bram op 23-03-2009 om 17:20 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Hehe , dank je zo houden we elkaar scherp! Dit komt trouwens van het zuidelijke gedeelte. Het lag in een bankje van kleine zwarte veenkorrels. Ik zal daar in het vervolg extra aandacht aan besteden.
Ik heb op jouw aanraden een mailtje doorgestuurd. onze kust is toch wel een interessante vindplaats al heb je veel geduld nodig.
Helaas is het grote stuk tijdens het opwrijven in vier stukken gebroken. het is vrij broos. Ik heb t.a.v. dit stuk enige twijfels. Het voldoet aan alle kenmerken van barnsteen (zachtheid, statisch etc) maar het heeft niet echt de typische harsgeur die het rode stukje wel heeft.
Helaas geen insluitsels. Het rode stuk heeft een interessante lijnen structuur onder de microscoop. Reden voor mij om het niet te behandelen.
Ik heb op jouw aanraden een mailtje doorgestuurd. onze kust is toch wel een interessante vindplaats al heb je veel geduld nodig.
Helaas is het grote stuk tijdens het opwrijven in vier stukken gebroken. het is vrij broos. Ik heb t.a.v. dit stuk enige twijfels. Het voldoet aan alle kenmerken van barnsteen (zachtheid, statisch etc) maar het heeft niet echt de typische harsgeur die het rode stukje wel heeft.
Helaas geen insluitsels. Het rode stuk heeft een interessante lijnen structuur onder de microscoop. Reden voor mij om het niet te behandelen.
Groet,
Niels
Niels
Als het zo in stukken breekt, een beetje poederig kan zijn, dan is het waarschijnlijk geen barnsteen, maar chemisch hars van schepen
(ben ik de naam even van kwijt). Dit vind je idd vaker tussen die zwarte korreltjes, samen met het echte barnsteen. Een (rare) tip: als je er voorzichtig aan likt dan smaakt dit hars vies. Het ruikt ook anders dan echt barnsteen.
Groeten,
Bram.
(ben ik de naam even van kwijt). Dit vind je idd vaker tussen die zwarte korreltjes, samen met het echte barnsteen. Een (rare) tip: als je er voorzichtig aan likt dan smaakt dit hars vies. Het ruikt ook anders dan echt barnsteen.
Groeten,
Bram.
Tsjonge, das opletten geblazen bij barnsteenvondsten van onze kust, ook dat grote stuk lijkt inderdaad gewoon echt op barnsteen... Goed om te weten van dat scheepshars.
Groet,
Stefan
Groet,
Stefan
- sjaak
- Contacteer:
Bij nader inzien ruikt het grote stuk toch een beetje naar hars (niet vies) maar anders dan het rode stuk dat overduidelijk naar barnsteen ruikt. Het is wel broos en heeft veel luchtbelletjes. Als ik het verwarm knettert het een beetje en slaat het van binnen troebel uit.
[Bewerkt door sjaak op 23-03-2009 om 22:23 NL]
[Bewerkt door sjaak op 23-03-2009 om 22:23 NL]
Groet,
Niels
Niels