fossiele zwerfstenen in zandlaag west-vlaanderen?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
tbiebauw
fossiele zwerfstenen in zandlaag west-vlaanderen?

Bericht door tbiebauw » 29 mar 2009, 22:53

Hallo, zou het mogelijk zijn dat ik een zwerfsteenfossiel gevonden heb in de zandlaag ten zuiden van Brugge? Ik ben het helemaal niet zeker. Het is een wittesteenmatrix met crinoidenstengels erin en heel erg licht. Normaal vind ik in die zandlaag alleen versteend hout (moeraspalm) en zandstenen. Heeft iemand al iets gelijkaardigs gevonden? Klopt dat om het een "zwerfsteen" te noemen? Groeten

[Bewerkt door tbiebauw op 01-04-2009 om 08:41 NL]

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: fossiele zwerfstenen in zandlaag west-vlaanderen?

Bericht door Fossielenzoeker » 30 mar 2009, 06:00

De meeste zwerfstenen die in midden- en noord Nederland gevonden worden zijn hier heen getransporteerd door het landijs of rivieren. Vandaar de naam 'zwerf'steen. Ze komen hier van nature niet voor.
Natuurlijk ken ik de geologische geschiedenis van Brugge niet maar het kan zeer goed om een zwerfsteen gaan. Aan jou de uitdaging te achterhalen waar deze steen vandaan komt en met welk transportmiddel hij bij Brugge is gekomen.

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 30 mar 2009, 11:51

Hey Thomas,

ik heb wel geen verstand van zwerfstenen maar mss kun je even een foto plaatsen, zodat diegenen die er meer van weten even kunnen zien wat het is.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

tbiebauw

Bericht door tbiebauw » 01 apr 2009, 09:45

Afbeelding

Foto toegevoegd. Is het uit een oudere grondlaag naar een jongere boven gekomen of is het een zwerfsteen?

Gesloten