3 of 4 soorten Sphyrna in Hoevenen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Lanselot
3 of 4 soorten Sphyrna in Hoevenen

Bericht door Lanselot » 04 apr 2009, 19:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar aanleiding van het topic van Hans (Stiek) (2 of 3 soorten Sphyrna in Hoevenen), vroeg ik me af of er niet 4 soorten Sphyrna gevonden worden.

Foto 1+2: S. zygaena
Foto 3: S. integra
Foto 4: S. arambourgi (op de site van Pieter staat ze als integra)
Foto 5: Sphyrna ?
Foto 6+7: 4 soorten Sphyrna in Hoevenen?

Ik heb de tandjes van foto 5 eerder gepost en toen werden ze gedetermineerd als S. integra. Toch zijn er wat verschillen:

- deze tandjes zijn gemiddeld een stuk kleiner dan S. integra
- tandjes zijn verspoeld wat zou kunnen(!) duiden op eocene/ oligocene ouderdom.
- De kroon staat in een hoek van 20-30 graden op de kroon, terwijl deze bij S. integra 45 tot 80 graden kan zijn.

Ik kan het helemaal mis hebben en sta dan ook open voor kritiek/ opmerkingen/ aanvullingen.

Groeten,
Arjen

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: 3 of 4 soorten Sphyrna in Hoevenen

Bericht door stiek » 06 apr 2009, 00:12

Hallo Arjan,

Het geslacht Sphyrna verschijnt pas in het vroeg mioceen.
Aangezien dit geslacht niet uit de lucht komt vallen moeten we de voorlopers in andere geslachten zoeken.
Volgens Chondrichthyes 2 staan de geslachten Scoliodon en Rhysoprionodon hier het dichtste bij.

Mij zijn 6 soorten bekend n.l uit Lee Creek S lewini, en S zygaena.
Uit Summerville Z.C.S laevissisima.

Uit Europa S zygaena, S arambourgi, en S integra.
Nu kan het zijn dat arambourgi en integra synoniemen zijn maar dan moet het in de synoniemen lijst van de beschreven S integra staan.

Dus ik blijf bij 2 of 3 soorten.

Groeten Hans.

Hans

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 06 apr 2009, 00:34

De Miocene Sphyrna is een zeer moeilijk onderwerp, waar ik nog eenmaal wil op reageren.

Scoliodon taxandriae LERICHE is MOGELIJK een synoniem van S. integra.

ALS arambourgi CAPPETTA 1970 (beschreven uit Langiaan) en integra PROBST, 1878 (beschreven uit Burdigaliaan) synoniem zijn, dan heeft S. integra prioriteit. Cappetta (2006) vermeldt alleszins niets in die aard, maar dat kan nog volgen in z’n nieuw handboek.

Thomas Reinecke zal hierover het een en ander publiceren in 2 van z’n nieuwe werken. Zonder het opmeten van een massa van deze tanden en het bekijken van de verschillende type specimens geraak je toch niet verder. Zich blindstaren op de morfologie is in dit geval een utopie. Dus effe geduld aub, laat die man op z’n gemak verder werken.

Lanselot

Bericht door Lanselot » 06 apr 2009, 07:48

Bedankt voor jullie reacties Hans en Pieter!

Doordat ik een fotografisch geheugen heb vallen kleine verschillen me vaak op en vergeet ik nooit een tand (of iets anders wat mijn interesse heeft).

Mijn post was dan ook niet bedoeld om betwerig te komen maar om de kleine verschillen die ik (als amateur) zie aan te dragen in de hoop dat anderen hier meer mee kunnen of dezelfde verschillen ook hebben gezien. Mijn collectie, kennis en tijd is te beperkt om een paar honderd tanden op een hoop te gooien en een studie er op los te laten.

Ik kijk uit naar de nieuwe publicaties van Reinecke.

Groeten,
Arjen

Gesloten