Fossiel uit Spitsbergen
Fossiel uit Spitsbergen
Beste mensen,
Ik ben sinds vrij kort begonnen fossielen te verzamelen en bekijk dit forum al een tijdje.
Afgelopen week heb ik een fossiel gekregen van een oom. Hij zei dat hij deze zo’n 40 jaar geleden op Spitsbergen gevonden heeft. Het is een zwart/grijze plak met daarin allerlei afdrukken van mossels en één ammoniet. De steen is zo’n 28 cm breed/lang en heeft zowel voor als achter afdrukken, alleen op de achterkant zijn veel minder mossels te vinden maar wel duidelijk grotere. De plak lijkt op een soort leisteen, het is in ieder geval geen zacht materiaal en is volgens mij uit lagen opgebouwd.
Mijn vraag aan jullie is: Kunnen Julie mij vertellen uit welke periode deze steen afkomstig kan zijn?
Bijv. Jura, Carboom etc. (vind dit namelijk wel zo leuk wat meer te weten over de fossielen)
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Jordan
- Hammerhead
Antw: Fossiel uit Spitsbergen
Mendel,
Op basis waarvan kom je uit op Jura?
De soorten schelpen die ik zie lijken me Inoceramus te zijn.
Het doet me voornamelijk denken aan afzettingen die je ook in Portland tegenkomt (daar wel ander geel/wit gesteente).
Inoceramus komt echter voor vanaf het Jura tot in het Krijt.
Jan
Op basis waarvan kom je uit op Jura?
De soorten schelpen die ik zie lijken me Inoceramus te zijn.
Het doet me voornamelijk denken aan afzettingen die je ook in Portland tegenkomt (daar wel ander geel/wit gesteente).
Inoceramus komt echter voor vanaf het Jura tot in het Krijt.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Ik vermoed (al is het minder stellig) ook dat dit een stuk uit het Jura is.
De bivalven zichtbaar doen mij namelijk zeer sterk aan Steinmannia (naar mijn weten een soort uit het Jura) denken.
(Maar ik ben ook wel nieuwsgierig waarom Mendel er zo stellig van overtuigd is.)
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 06-04-2009 om 11:58 NL]
De bivalven zichtbaar doen mij namelijk zeer sterk aan Steinmannia (naar mijn weten een soort uit het Jura) denken.
(Maar ik ben ook wel nieuwsgierig waarom Mendel er zo stellig van overtuigd is.)
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 06-04-2009 om 11:58 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Pleistoceen
- Contacteer:

Ik weet niet zoveel van bivalven, maar deze bivalven lijken mij zo op het eerste gezicht ook vertegenwoordigers van het geslacht Inoceramus. Ik vind ze veel weg hebben van Inoceramus crippsi. Als dit inderdaad I. crippsi is, dan zijn ze waarschijnlijk uit het Cenomanien (laat-krijt) afkomstig. De foto's zijn van Inoceramus (laat-krijt) uit een groeve bij Rheine.
Wat vinden jullie ervan?
Groet,
Aalt
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Toch straf dat er zo met genusnamen wordt gesmeten en in sommige gevallen gedetermineerd wordt tot op soortsniveau. En dat terwijl er in de "professionele" wereld geen eenduidigheid is over de taxonomie van de groep waartoe het genus Inoceramus behoord. Een antwoord kan ook zijn: "Sorry, maar ik kan je aan de hand van deze afbeelding enkel vertellen dat het hier over een mezozoische afzetting gaat (cfr. de ammoniet)" Dit is m.i. het enige zinnige wat hierover te vertellen valt. Er zijn bvb al Inoceramus-achtige bivalven bekend uit het Perm (cfr. Biakov 2008 : New ideas on the system of the Permian Inoceramus -like bivalves of the eastern Boreal zone). En wie kan me zeggen hoe deze bivalven op naam worden gebracht? Ik kan het niet, daar zou ik "de Treatise" voor nodig hebben ... Misschien even wachten op de ammoniet-kenners of zij iets kunnen zeggen over dit stuk?
Met gissen en raden help je beginners ook niet verder.
Nog enige nuttige links door te googelen op "geology Spitsbergen": http://www3.hi.is/~oi/svalbard_geology.htm , http://maps.unomaha.edu/Maher/svalbard/ ... lbard.html en http://www.nhm.uio.no/forskning-samling ... albard.pdf . Aan de hand van het even zeer snel snel deze zaken door te nemen zou het inderdaad Jura-Krijt kunnen zijn: ik zie een ammoniet in een donkergrijs, schijnbaar fijn gesteente afgezet in een waarschijnlijk vrij rustige omgeving. Dit zou overeen kunnen komen met de sedimenten uit de "Adventdalen Group" zoals uitgelegd in de 2de link. De pdf (3de link) leert ons dat er gedurende de Boven Jura en het basaal Krijt Mariene schalies met een hoog organisch gehalte werden afgezet. Dit zou de periode kunnen zijn waarin deze fossielen werden gevormd. Maar best nog even op de ammoniet-experts wachten ...
[Bewerkt door tandenzoeker op 06-04-2009 om 21:57 NL]
Met gissen en raden help je beginners ook niet verder.
Nog enige nuttige links door te googelen op "geology Spitsbergen": http://www3.hi.is/~oi/svalbard_geology.htm , http://maps.unomaha.edu/Maher/svalbard/ ... lbard.html en http://www.nhm.uio.no/forskning-samling ... albard.pdf . Aan de hand van het even zeer snel snel deze zaken door te nemen zou het inderdaad Jura-Krijt kunnen zijn: ik zie een ammoniet in een donkergrijs, schijnbaar fijn gesteente afgezet in een waarschijnlijk vrij rustige omgeving. Dit zou overeen kunnen komen met de sedimenten uit de "Adventdalen Group" zoals uitgelegd in de 2de link. De pdf (3de link) leert ons dat er gedurende de Boven Jura en het basaal Krijt Mariene schalies met een hoog organisch gehalte werden afgezet. Dit zou de periode kunnen zijn waarin deze fossielen werden gevormd. Maar best nog even op de ammoniet-experts wachten ...
[Bewerkt door tandenzoeker op 06-04-2009 om 21:57 NL]
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Mee eens Wim.
Het stuk heeft inderdaad veel weg van de zgn 'Posidonien-schiefer', maar zonder specifiekere kennis van herkomst en/of beschikbare literatuur zou ik me er niet aan wagen.
Het stuk heeft inderdaad veel weg van de zgn 'Posidonien-schiefer', maar zonder specifiekere kennis van herkomst en/of beschikbare literatuur zou ik me er niet aan wagen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Ik ben er volledig mee eens dat er absoluut niet met zekerheid een ouderdom aan dit stuk vast te plakken is als de exacte vindplaats niet bekend is.
Mijn vermoeden ging inderdaad uit naar Jura door de overeenkomsten met de Posidonia shale. Mij is bekend dat er ook op Spitsbergen vrij grote voorkomens van donkere, organisch rijke schalies uit het Jura zijn (Adventdalen Group).
Mijn vermoeden ging inderdaad uit naar Jura door de overeenkomsten met de Posidonia shale. Mij is bekend dat er ook op Spitsbergen vrij grote voorkomens van donkere, organisch rijke schalies uit het Jura zijn (Adventdalen Group).
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Beste mensen,
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!
Heb alles 'geprobeerd' te begrijpen en ben in ieder geval een kennis rijker over het fossiel. Het is natuurlijk ook super moeilijk aangezien ik geen exacte vindplaats heb, maar bedankt voor de moeite!
En mocht iemand meer weten hoor ik het natuurlijk heel graag.
Groetjes, Jordan
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!
Heb alles 'geprobeerd' te begrijpen en ben in ieder geval een kennis rijker over het fossiel. Het is natuurlijk ook super moeilijk aangezien ik geen exacte vindplaats heb, maar bedankt voor de moeite!
En mocht iemand meer weten hoor ik het natuurlijk heel graag.
Groetjes, Jordan