vervelling of compleet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Ceraurus
vervelling of compleet

Bericht door Ceraurus » 11 apr 2009, 18:48

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk dat er onduidelijkheid bestaat over het 'compleet zijn' van eem trilobiet.
Misschien is het daarom goed eens wat zaken en termen op een rij. Met mijn bescheiden kennis als volgt.
Je spreekt van een complete trilobiet als alles aanwezig, ook de vrije wangen die wegbraken als de trilobiet zich uit zijn oude jas wurmde en vervelde. Voor alle duidelijkheid spreek ik in deze ook wel van een (compleet) gestorven trilobiet.
Het cephalon bestaat dan uit het cranidium en de librigenae. (Kop = schedel + vrije wangen)

Wat ik nog al eens zie is dat vervellingen 'compleet' genoemd worden terwijl deze dat eigenlijk niet zijn. Vooral handelaren maken slim gebruik van termen als 'compleet' en 'zeldzaam' (op hun voorraadlijst waarschijnlijk)
Een vervelling herken je onder andere aan het ontbreken van de vrije wangen. Ter illustratie: op de eerste foto zie je drie vervellingen (vlnr Paradoxides, Rejkocephalus en Hydrocephalus). Op de tweede foto zie je een 'compleet gestorven trilobiet' of 'complete trilobiet' (Paradoxides gracilis).
Let wel dat er ook soorten zijn die hele kleine of niet zichtbaar vrije wangen hebben, daar houdt het op en moet je naar andere details kijken.

(alle stukken, midden-Cambrium, Jince fm, Jince CZ)

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: vervelling of compleet

Bericht door Frederik » 11 apr 2009, 18:53

Prima voorbeeld, dito uitleg Tomas.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

nestor
Antw: vervelling of compleet

Bericht door nestor » 11 apr 2009, 20:04

Heel goed en instructief Tomas. Mooie stukken ook.

De senioribus nil nisi bene

Gesloten