DNA uit Oerosbotten

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
DNA uit Oerosbotten

Bericht door webmaster » 21 apr 2009, 12:18

Recentelijk heeft Dhr. Zegers contact met mij opgenomen of ik wist of er vrij recente oerosbotten bekend zijn van bijvoorbeeld het strand. Hij is bezig met een groep mensen om te proberen een oud runderras terug te fokken. Aangezien fossielenzoekers van het forum wellicht materiaal kunnen leveren voor dit project plaats ik het bericht hier. De collectie van o.a. Naturalis is overigens al nageplozen.

Mocht er iemand interessant materiaal hebben neem dan even contact met mij op, of plaats een antwoord op dit forum, dan zal ik het bericht doorsturen aan Dhr. Zegers.
Wij zijn op zoek naar 'grote' botten van de in europa uitgestorven (17e eeuw) oeros,
"bos primigenius".
Alle gedomesticeerde runderrassen stammen af van dit dier,het was alleen groter. Het gezochte materiaal dient afkomstig te zijn uit bodemvondsten, bijvoorbeeld uit terpen dan wel uit de zee en de bedoeling is om indien mogelijk kern-dna onderzoek te verrichten. Het genoom kan dan vergeleken worden met dat van de Spaanse vechtstier,
een dier dat in het algemeen veel gelijkenis vertoont met de oeros.
De "echte" oeros zou dan terug gefokt kunnen worden, misschien!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

archtas
Antw: DNA uit Oerosbotten

Bericht door archtas » 21 apr 2009, 12:39

Wietske Prummel, van de Universiteit van Groningen, heeft veel onderzoek gedaan naar de oeros. Van haar kwam in december ook het bericht dat de oeros langer in Nederland heeft rondgelopen dan werd gedacht. Zij zal in Groningen ook wel een mooie collectie uit het terpengebied hebben liggen. Al is het natuurlijk een stuk leuker als fossiel.netters het perfecte materiaal aan kunnen leveren :)

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: DNA uit Oerosbotten

Bericht door FossilDude » 21 apr 2009, 19:33

Supervet idee!
Ik ben benieuwd of het lukt om (enigszins) complete DNA-sequenties te extraheren.

Groet,

Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gesloten