Weer eens wat (voor mij) onbekende kleine tanden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
arendsoog
Weer eens wat (voor mij) onbekende kleine tanden

Bericht door arendsoog » 22 apr 2009, 23:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag Forumleden,

Lang geen tijd gehad voor een bijdrage; nu dan weer eens wat onbekend klein materiaal uit het zeefsel.
De eerste drie plaatjes: Ik kan er geen chocola van maken (met excuses aan onze zuiderburen waarvan ik niet weet of zij deze uitdrukking kennen. "Geen idee", luidt de beste vertaling). 't Tandje is zo klein dat het me bijna niet meer lukt het nog enigzins fatsoenlijk in beeld te brengen. Daarom een paar zaken die me opvallen bij nadere bestudering: een soort 'getrapte' opbouw van de wortel en duidelijke verticale groeven aan de voorzijde.
Foto drie en vier: tja... geen idee wat ik hiervan moet maken. 't Heeft iets Centrophorus-achtigs of een (heel klein) beetje Somniosus (upper); maar terwijl ik het tik vind ik het ook alweer onzin. En ik heb inmiddels wel geleerd op dit forum niet te snel met teveel aplomb iets te benoemen ( ;) ) Kortom: de bekende chocola.
Foto zes is eerlijk gezegd een beetje gemakzucht. Ik had nog geen tijd "Nolf" eens op het gemak door te bladeren. Drie roggentandjes, maar de exacte namen kan ik er vrij gemakkelijk ook wel zelf bijzoeken denk ik. Dus de kenners moeten aan deze foto eigenlijk niets toevoegen; dat zal mij leren!

Groeten, Jan

En zoals altijd vergeet ik weer erbij te zetten dat het streepje 1 cm is....

[Bewerkt door arendsoog op 22-04-2009 om 22:17 NL]

wie zoekt zal vinden

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Weer eens wat (voor mij) onbekende kleine tanden

Bericht door stiek » 22 apr 2009, 23:39

Hallo Jan,

De eerste 3 plaatjes is Scyliorhinus coupatezi.
De volgende 2 Cetorhinus maximus.

De linkse en middelste roggentand zijn verspoelt uit het eoceen.

groeten Hans.

Hans

arendsoog

Bericht door arendsoog » 23 apr 2009, 00:15

Dag Hans,

wat betreft de tweede: ik bedoelde inderdaad Cetorhinus in plaats van Centrophorus... stom! 't Valt soms niet mee al die oud-Italiaanse namen..
Wat betreft de eerste: ik heb eens wat zitten vergelijken op het net, maar ben - nog - niet overtuigd. Maar dat kan ook aan mij liggen en aan de plaatjes die ik heb vergeleken.
Met name is Scyliorhinus coupatezi (waarvan ik nog NOOOOOIT had gehoord :) - tegenwoordig trouwens "kathaai", volgens mij in goed Nederlands; wat me op zich dan wel weer veel meer aanspreekt dan "hondshaai") volgens mij breder en mis ik - tenminste op de bewuste plaatjes - de duidelijke 'ophogingen' in de wortellobben aan de einden ervan.
't Is maar een overpeinzing; ik hoor graag of iemand er iets aan toe te voegen heeft.

Dank voor je reactie en groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

notorynchus

Bericht door notorynchus » 23 apr 2009, 18:05

de roggentandjes zijn Burnhamia sp.
Die scyliorhinus is trouwens een topvondstje ;)

Frederik

[Bewerkt door notorynchus op 23-04-2009 om 17:06 NL]

arendsoog

Bericht door arendsoog » 23 apr 2009, 21:58

Dag Hans en Frederik.

Allereerst Hans: mijn excuses over dat beetje twijfel; ik heb nog wat zitten zoeken en het klopt helemaal (natuurlijk ;) ).
Wel een mooi tandje inderdaad, maar met die Cetorhinus ben ik toch ook heel content!

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

Gesloten